Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

Bennem már rengeteg világ dőlt össze (kiállítás)

2015. Már. 26. - 17:00

Debrecen


Műterem Galéria, Batthyány u. 24.


B24-Gerber-webes-meghívó

Gerber Pál – miután az indiai-elefántos produkciókról áttért a festészetre – számtalan egyéni és csoportos kiállítást, hazai és nemzetközi tárlatot tudhat maga mögött. Egyike volt a legendás, 1989-es Kék Acél című tárlaton kiállító művészeknek, a budapesti Ludwig Múzeum pedig „EGY ÉNEKKART KERESEK, AHOL MÉG ÉNEKELNEK, ÉS EGY MOSODÁT, AHOL MÉG MOSNAK” címmel 2010-ben rendezte meg retrospektív kiállítását. Jelentős hazai köz- és magángyűjteményeket gyarapító művei több tematikus kiállításon szerepeltek a MODEM-ben is az elmúlt években (MessiásokIstenem, Idegen anyagSzabadkéz) emlékezetes megnyitókat és múzeumpedagógiai foglalkozásokat tartott.

Gerber Pál Bennem már rengeteg világ dőlt össze című kiállításával indítja programját a Batthyány 24 Galéria. Az elmúlt évek munkáiból, valamint friss, még be nem mutatott művekből álló tárlat egyszerre kínálja a fanyar irónia és a világra való vállaltan naiv rácsodálkozás örömét, a konceptualizmus és a festőiség sajátosan Gerberre jellemző, közös játékterét. A galéria három termében pontosan 66 mű rendeződik el, a főleg pozdorjalemezre és farostra festett képek, illetve a rajzok és installációk mellett szöveges munkák, szövegtáblák is helyet kapnak, amelyek részben műcímekként szerepelnek, ám egyúttal túl is mutatnak a szokásos műcédulákon. Vizualitás és nyelviség egyébként Gerber esetében mindig egyenrangú, mellérendelő viszony: képei és szövegei viszont úgyszólván folyamatosan piszkálják is egymást, egyszerre banálisak és mély értelműek, precízek és könnyedek, humorosak és komolyak, hiszen saját hétköznapiságukat és ezáltal a mindennapiságban is tetten érhető titokzatosságukat, szakralitásukat mutatják be.

Gerber Pál látásmódjában van valami örök gyermeki: kedveli az ábrázolt dolgok, tárgyak és állatok felruházását emberi szokásokkal, tulajdonságokkal, a váratlannak ható képzettársításokat, amelyek azonban a műveiben leginkább azért meglepőek, mert rögvest evidensekké válnak. Így lesz például a hátán fekvő elefánt a tatabányai bányászváros látképévé és emblémájává, a focilabda egy század (és még azt sem tudjuk eldönteni, hogy az évszázadról vagy a katonai egységről van-e szó) szimbólumává, Mátyás király kék tónusú profilképe pedig kékké, de igazságossá.

Gerber Pál igazi festői alkat, aki a különféle stílusirányzatokban a kötöttséget, a tautológiát érzékeli, s akit vonz egy-egy tautologikus állítás igazsága, a nyelvi és kulturális klisék, beidegződések felmutatása. És sajátos festői alkat a homo faber értelmében is, egyrészt játszik az anyaggal, barkácsol, másrészt viszont redukál, csak a lényegre összpontosít: festészetéből már jó néhány évtizede kiiktatta a színeket, a szürke árnyalatait, vagy egy-egy háttérszínt használ csupán.

Megnyitja: Bencsik Barnabás, művészettörténész, független kurátor
Kurátor: Kukla Krisztián
Nyitva tartás: keddtől szombatig 10-18 óráig






Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .