Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

Escurial színházi előadás

2015. dec. 20. - 19:00

Budapest


Sanyi és Aranka Színház, Mátyás utca 9.


11745895_884597451606008_2330879374860710365_n

Michel de Ghelderode Escurial című drámája a középkori Spanyolországban jár az inkvizíció idején. Az üres palotába csak a kutyák üvöltése hallatszik be.  Az őrület szélén álló király unatkozik, szórakozásra vágyik. Hívatja Folialt, a bolondot. Feszült játékba kezdenek, melynek csúcspontján a két férfi szerepet cserél.

Jean Genet ekképp nyilatkozott Ghelderode-ról: „Ezekben a darabokban minden benne van – minden, amit majd csak ezután fognak megcsinálni.” Genet-nek igaza volt, az 1927-ben született Escurial mintha csak ma játszódna, az idő folyamán csupán a király és az udvari bolond titulusai változtak.

Ghelderode darabjai a szó szoros értelmében színpadiasak: az ő színpada képekkel, mozdulatokkal, színekkel, energiával operál. Ő maga mondta, hogy „a képzelet világát fedeztem fel az eszmék világa helyett.”

A darab rendezése és az udvari bolond szerepe tökéletesen megtalálta az erős színpadi jelenlétéről híres Menszátor Héresz Attilát, a király szerepében pedig Kuna Károlyt. A színész-páros nem először alkot nagyon erős duót: a Stúdió K-ban a Danton ügyben is kiélezett kettősük szegezi a néző tekintetét a színpadra hosszú órákon át.

Milyen egyszerre rendezni és játszani egy ilyen szenvedélyes darabot? „Leképezi azt a dolgot, hogy a darabon belül a két szereplő szerepet cserél. Hasadt állapot, mint a darabban a két figura helyzete” – von párhuzamot a kettős munka és a dráma cselekménye között Menszátor Héresz Attila.

Az erős jelképekben gondolkodó színész-rendező a körülbelül 30-35 perces drámát kibővítette szervesen odaillő dalbetétekkel és jelenetekkel. A patetikus rendezői akarat jól érvényesül a színpadon: az eredeti dráma és a hozzáépített részek szerves egységet alkotnak; több mint egy órán át rántják magukkal a nézőt Ghelderode miszticizmusába.

Jegyár: 2000 Ft, jegyrendelés: telefonon: +36302172999, online