Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

Nemzetközi Jazz Hétvége 2011 – Trilok Gurtu Band & Jan Garbarek

2011. Már. 19. - 20:30

Pécs


Kodály Központ, Breuer Marcell sétány 4.


Trilok Gurtu

Az ütőhangszerek világklasszis virtuóza, az ötvenes éveiben járó Trilok Gurtu, aki Bombay-ben, zenészcsaládban született, hosszú pályája során mindig is vonzotta a hasonlóképpen nagyszerű zenészeket, kezdve mindjárt John McLaughlin-nel, akinek triójában négy éven át kitüntetett szólistaként játszott. A sor olyan jazz-nagyságokkal folytatódott, mint Joe Zawinul, Pat Metheny, Jan Garbarek, Don Cherry, Bill Evans, Pharoah Sanders, Dave Holland – őket szintén magával ragadta Trilok elképesztő ritmusérzéke. Mivel munkássága mélyen az indiai tradíciókban gyökerezik, nem meglepő, hogy az indiai zenésztársadalom számos kiváló képviselőjével is együttműködött már. A világzene lett végülis az a műfaj, melyben saját csapatával együtt megtalálta a helyét.

Trilok Gurtu az indiai zene, a tabla, valamint a nyugati dobok mestere: egészen egyedülálló kelet-nyugati hibrid dobszerelésen játszik. Ugyanakkor ihletett komponista, akit zenei kalandozásai az indiai zene és más népek zenéi, valamint a jazz, a rock és a klasszikus zene kreatív összeolvasztására késztettek. Trilok Gurtu zenekarvezetőként és komponistaként is egyaránt kiteljesedett az utóbbi évek során: a nagyszerű zenészi teljesítményt játékos előadásmód kíséri, a komoly zenei motívumokat humoros megnyilvánulások fűszerezik, s ezeket a közönség harsány kacagással fogadja.

Jan Garbarek

A norvég Jan Garbarek régi kedvence a magyar közönségnek. Néhány évvel ezelőtt Pécsett is járt legsikeresebb munkájával, az Officiummal, melyben középkori dallamokat játszik a Hilliard Ensemble társaságában. Az Officium időutazása továbbra is tart világszerte, közben azonban más zenekarokkal is turnézik.

Jan Garbarekre nem lehet csak jazz-zenészként tekinteni. Bár John Coltrane-on nőtt fel – a szaxofonóriást hallva döntötte el, hogy ő is ezen a hangszeren fog játszani -, hamar felfedezte magának a keleti kultúrák zenéjét (ahogy Coltrane is), majd más irányokba is feszegetett zenei határokat. Korán kialakult sajátos hangja és stílusa, amelyet a jazzben kevésbé elmélyültek is könnyen felismernek. Garbarek hangjában mindenki megtalálta a neki valót: görög, indiai és szláv zenészek, zeneszerzők írtak az ő szaxofonjára dallamokat, belehallva saját kultúrájuk egy-egy jellegzetes motívumát. Ahogy elmeséli, nem volt egyszerű rátalálni erre a sajátos hangzásra. „Coltrane Countdown-jával kezdtem, amiben rengeteg hang van. Pontosan ugyanazt játszottam, aztán igyekeztem kivenni a tőlem felszínesen szóló hangokat. A ‘gyomlálás’ után eljutottam egy letisztult szintre, ahol az esélye megvolt annak, hogy valami újat teremtsek”. Az új megszületett és folyamatosan születőben van.

  • A Nemzetközi Jazz Hétvége részletes programja ITT olvasható.





Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .