Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

San Franciscotól Woodstockig

2011. dec. 5. - 10:00

1062 Budapest


Kogart Ház, Andrássy út 112.


Led ZeppelinValószínűleg kevesen vannak, akiknek ezek a nevek ismeretlenül hangzanak: Jimi Hendrix, Janis Joplin, The Who, The Doors, Cream, Traffic, Creedence Clearwater Revival, Jefferson Airplane, Grateful Dead, The Byrds, Buffalo Springfield… Rólul lesz szó – még ha közvetve is – a KOGART új kiállításán, amely a a XX. század kultúrtörténetének egy különleges epizódját mutatja be az 1965-1971 között, a San Francisco-öböl környékén készült pszichedelikus rockplakátok és relikviák segítségével.
Ez a néhány év forrongó korszaka a történelemnek, világszerte jelentős hatással volt a populáris kultúra alakulására, generációk életmódjára. A rockzenei rendezvények plakátjai nemcsak a megjelenített zenei események és a szereplők miatt érdekesek, hanem képzőművészeti szempontból is önálló értéket képviselnek, sajátos közép-európai áthallásokkal. A KOGART-ban látható több mint 150 plakát tökéletesen illeszkedik az amerikai pop art egy sajátos vonulatába színvilágával, formakultúrájával és jelképrendszerével. Ráadásul az amerikai művészet történetében gyakorlatilag a pop art az első olyan stílus, amely az amerikai társadalomban és az amerikai fogyasztókultúrában gyökerezik, vagyis valóban amerikai, és nem Európából importált.
A Denver Art Museum rock poster gyűjteményére és a magángyűjtők rejtett kincseire valójában Simonyi András, volt amerikai nagykövet hívta fel a figyelmet. A hangsúly több okból került az 1965-1971 közötti időszakra, vagyis a pszichedelikus korra. Részben azért, mert ez volt a rock aranykora, mielőtt elüzletiesedett volna, másrészt pedig, mert a pszichedelikus rock plakátok képzőművészetileg is a legsokrétűbb és legizgalmasabb részét képezik ennek az emlékcsoportnak. A kiállításon szereplő plakátok mindegyike gyakorlatilag néhány önálló grafikus munkája, és bár színvilágban, tipográfiában, képi megjelenésben az egyes csoportok jól elkülöníthetők egymástól, mégis szerves egységet képeznek, hiszen közös gondolatrendszer fűzi össze őket.
Maga a plakát több mint 100 éve fontos része a művészeti kultúrának elsősorban, mert egyszerű nyelvezettel sokakhoz szólt. Éppen ezért mindig jellemző volt rá a redukált, koncentrált formavilág, a formát hangsúlyozó színezés, a síkban gondolkodás, ezek mind a modern művészet elemei. Ennek ellenére nem szabad elfelejteni, hogy ezek a művek, bár képzőművészeti igényességgel készültek, mégis csak zenei események marketing eszközei voltak. A 60-as évek második felében valószínűleg senki nem gondolta, hogy fél évszázad múltán akár több tízezer dollárt is adnak egy-egy ritka vagy kevés példányban megmaradt darabért.
Az alapvetően grafikai anyagot különböző tárgyak egészítik ki: több tucat hangszer, kézirat, koncertjegy és egyéb relikvia teszi teljessé azt az üzenetet, amit a képek sugallnak. Az eredeti Woodstock-plakát, jegyek, programfüzet, a korai Doors-, Janis Joplin-, Jimi Hendrix-plakátok, a Hendrix-kézirat és a Hendrix-fellépőruha a cleveland-i Rock and Roll Hall of Fame múzeumból, illetve magángyűjtőktől érkeztek.
A pszichedelikus rock aranykorának plakátművészetét és tárgyi emlékeit ilyen formában még soha nem láthatta a közönség, nemcsak Magyarországon, hanem Európában sem. Ezzel a kiállítással a KOGART olyan nemzetközi színvonalú kiállítást tár a magyar és a külföldi közönség elé, amely reményeink szerint a környező országokból is számos látogatót csábít Budapestre.
A kiállítás anyagából készült egy 180 oldalas kétnyelvű katalógus is, a kor és a téma hat szakértőjének hiánypótló tanulmányával, több tucat színes reprodukcióval.

  • 2011. szeptember 24. – 2011. december 31.





Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .