Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

Transzzene, kódok és ambient – Electrify vol 9.

2016. feb. 27. - 20:00

1094 Budapest


Trafó – Kortárs Művészetek Háza, Liliom u. 41.


A Trafó ELECTRIFY sorozatának kilencedik eseményén Aïsha Devi nepáli gyökerű transzzenéje, TCF drámai erejű, adatalapú kompozíciói és Helm eufórikus ipari ambientje kerülnek a középpontba.

Aïsha Devi
A saját neve alatt alkotó producer-énekesnő zenéjének súlya leginkább a spiritualitásában rejlik. A tibeti és nepáli származású Aïsha Devi számos meditációs gyakorlatot és mantrát is kiválóan ismer, melyeknek alkotói folyamatában is nagy szerep jut. Távol-keleti öröksége révén új énektechnikákat is elsajátított, melyek közül talán a torokéneklés a legkülönlegesebb, ritkán hallható technika.

A több ezer éves meditációs gyakorlatok, a karakteres hangképzési technikák, az indiai zenei hatás és a modern elektronikus zenék találkozásából Aisha Devi zenéjében egy merészen újító, hol R&B-be, hol technóba hajló, egzotikus hangzásvilág születik, melyet elváltoztatott énekhangjáról, fojtott, mégis látványosan kristálytiszta hangképeiről könnyű felismerni.

Korábbi projektjével James Holden Border Community-jén is jelent meg albuma. Legújabb, már az Aïsha Devi névvel kiadott nagylemeze pedig ősszel jelent meg a londoni Fabric nevű klub kiadójánál Of Matter and Spirit címmel, mely több év végi listán is előkelő helyen szerepelt. Személyes hangvételű, felemelő transzzenére számíthatunk.

TCF
A norvég származású elismert képzőművész és zenész – akinek az útlevelében egyébként a Lars The Contemporary Future Holdhus név szerepel – vizuális, hangi és írott munkáiban a kódok, a kriptográfia, a valóság szimulációk és a zeneszerzés kapcsolataival foglalkozik. Emellett rajong az Oolong teákért, olyannyira, hogy legutóbbi lemeze mellé egy csomag kínai tea is járt, ugyanis az album fő témája a kódok mellett egy Indiai Óceánt átszelő tengeri kereskedelmi útvonal volt. Konceptuális művészetének az is része, hogy szám- és albumcímei mind kódolt üzenetek, gyakran száz karakternél is hosszabb láncok.

TCF világába számtalan hatás beszűrődik a holland hardstyle-tól és a brit hardcore-tól kezdve a költészeten és a digitális művészeteken át egészen a konkrét zenéig. Ezt a széles spektrumot jól példázzák mixei is, amikben gyakran egyszerre szólnak Steve Reich, Ennio Morricone, Mika Vainio vagy Tim Hecker darabjai.

Zenéjét tekintve fő célja olyan hangzások feltalálása, amelyek mintha egy másik valóságban születtek volna. Ezt a hatást saját programozású virtuális hangszereivel éri el, melyek megadott, élőben változtatható szabályok alapján fordítanak kódokat, adatokat zenei hangokra. Az így kapott, szüntelenül csavarodó ambient zene valóban tudományos fantasztikus színezetet nyer, a filmzenei dramaturgiával összekapcsolva pedig egy olyan összképet eredményez, amely soha nem látott képzelt világokra nyit ablakot. Futurisztikus zenéjével TCF olyan kortársak mellé sorolható, mint Lorenzo Senni, Ryoji Ikeda vagy Florian Hecker, sőt, a karrierje kezdetén járó Arca-t egyenesen ő inspirálta.

Helm
Luke Younger londoni zenész az ambient és a zaj határterületén alkotva vált ismertté. Tíz év alatt több mint húsz lemeze jelent meg, az elektronikus zene jó néhány aktuális úttörőjét tömörítő PAN kiadót pedig lassan már második otthonának is hívhatjuk. Tavaly megjelent Olympic Mess című albuma szépen megformált zörejek és lebegő rétegek párbeszédét és ütemes ismétlődését állította a középpontba. Az industrial és dub techno hatásokból így megszülető, visszafogottan zakatoló világ meglepően euforikus hatást kelt. Helm zenéjének különböző árnyalatairól az is sokat elmond, hogy a közelmúltban a dán punk zenekarral, az Iceage-dzsel turnézott az Egyesült Államokban.