A hazai divatkollekciók éves toplistájának összeállításakor főként a saját stílusomra rímelő, de a divatfogyasztók ítélete alapján is izgalmasnak látszó, tapasztaltabb ruhatervezők által készített kreációkra helyeztem a hangsúlyt. Azoknak a munkáira, akik már kitapostak maguknak egy utat, és ezen haladva keresnek szezonról szezonra újabb és újabb elágazásokat. Íme 2014 KULTkollekciói!
10. MEI KAWA – Ősz/Tél, 2014.
Kasza Emese márkája, a MEI KAWA a variálhatóságra, a természetességre és a kényelemre összpontosít. Van, hogy a gettóromantikával játszik, máskor a klasszikus férfiszabászat tradícióit ütközteti kísérletező, modern irányvonalakkal, megint máskor szokatlan képzőművészeti megközelítésben a divatfotó eszköztárát személyes érintettségű, erős érzelmi töltetű fotósorozathoz alkalmazza. Utóbbi a 2014-es őszi-téli kollekció kampányképein és –videóján volt tetten érhető; Puklus Péter fotográfus és édesanyja magukon örökítették meg a kollekció darabjait, így kettőjük csapatjátéka volt az, ami a kreációk esetén váratlan megoldásokat teremtett. A kollekció férfi-női darabjai – a brand formakoncepciójának tükrében – geometrikus megoldásokkal, letisztult szabásvonalakkal és izgalmas kontrasztokkal képeznek friss irányvonalat, a hagyomány megújítása révén.
9. ÁERON – Ősz/Tél, 2014–15.
Ha a minden ízében szofisztikált stílus kerül szóba, eszünkbe kell jutnia az ÁERON márkának. Noha az én ízlésemmel nem különösebben egyeznek az ÁERON-darabok, el kell ismerni, hogy Áron Eszter brandje (annak ellenére, hogy egy igen friss koncepcióról beszélünk) közel van ahhoz, hogy maradandót alkosson. Az őszi-téli darabokat a hatvanas évekbeli francia művész és divatikon, Francoise Hardy inspirálta, így a kollekcióban ez az éra találkozik a kortárs megoldásokkal.
8. CSF – Tavasz/Nyár, 2015.
A CSF márkára jellemző minimalista megoldások, a tradíciótisztelet, valamint a letisztult merészség sajátságos megjelenési formái a 2014-es tavaszi-nyári kollekcióban is tetten érhetők. A tervező, Csabay Feri a korábbiakhoz képest nagyobb volumenű, több darabból álló gyűjteményében Budapest Bauhaus stílusú épületeit fordította a divat nyelvére. Feri a kollekció kapcsán elmondta, mindig is közel állt hozzá az építészet, és úgy érzi, a Bauhaus irányzat különösen illik az ő alkotói világához, ezért a ruhákon – a printeket tekintve direkten, a formák és technikai eljárások terén pedig metaforikusan – visszaköszönnek a Bauhaus épületek jellegzetességei.
7. Je Suis Belle – Ősz/Tél, 2014–15.
A „black is the new black” mottó öltött testet a Je Suis Belle 2014–15-ös őszi-téli kollekciójában, amely a prizma és a fénytörés jelenségének matematikai-fizikai dimenziói által lelt inspirációra. Az anyagok fényvisszaverési tulajdonságai révén keltek életre a kollekció egyszerű, mégis jellegzetes motívumai, központban a háromszöggel. A tervezők bátran társították a matt és fényes felületű textileket, amelyek egyszerre veszik fel a sportos lazaság és a kifinomult nőiesség formáit – csak úgy frappánsan, Je Suis Belle módra.
6. NUBU – Tavasz/Nyár, 2014.
A NUBU tavaszi-nyári kollekciójában a korrodálódott vasfelületek és a szoborprintek a márkától már megszokott minimalista vonalvezetésű darabokon jelennek meg. A NUBU-lányok az építészet és a festészet után most a szobrászathoz nyúltak: Friedrich Ferenc és Várnai Gyula Duna-parti tájba helyezett, köztéri szobrait választották főmotívumként printelt darabjaikhoz. A szokásos fekete-fehér-bézs kontraszthármast élénkzölddel és naranccsal frissítették. A kollekció különlegessége a sokrétű anyaghasználat. Az egyes anyagokra fekete vagy fehér organza réteg került, amely érdekes fényhatást idéz elő, így a színeket tompítva érzékeljük. A már megszokott selyem és neoprén anyagok mellé vinilt, impregnált lent, fémszálas szöveteket, kötött és szövött rafiákat is felhasználtak a tervezőnők.
5. Kata Szegedi – Ősz/Tél, 2014–15.
Szegedi Kata őszi-téli ruhái visszarepítenek minket a kilencvenes évek r’n’b világába, hiszen az aranykor hip-hop életstílusa inspirálta a tervezőnőt. Nagy hatással volt rá az egykori amerikai lánybanda, a TLC, Erykah Badu és Missy Elliott is. Az r’n’b műfajra jellemző lazaság, a kísérletező anyag- és színhasználat, a hasvillantó felsőrészek és az oversized darabok mind részét képezik a crazysexycool nevű kollekciónak. Az anyagok kapcsán a nehéz vásznak, a rojtos felületek, a vízlepergetős szövetek és a printelt neoprén alkotják a skálát. Meghatározó színek a szürke, a fehér, a lazacpiros, az ezüst, a fekete és persze a terepminta. A sziluettek kapcsán ceruzaszoknyák, cigaretta fazonú nadrágok és derékhangsúlyos ruhák jellemzőek az említett oversized fazonok mellett. Ha valami, akkor ez tényleg crazy, sexy és cool!
4. USE unused – Előősz, 2014.
Luxusminimalizmus, nőiesen vagány elegancia és archaikus kulturális kiindulópont: a USE unused 2014-es Pre-Fall kollekciójában a modern sportruházat kódjai találkoznak a törzsi közösségek motívumrendszerével, egy kis space age csavarral megspékelve. A kreációk egyediségét főként a jellegzetes printelt anyagok és a különleges ragasztási eljárások adják. A kollekció mind a formák, mind az anyagok tekintetében az előző szezonok jegyeit helyezi új megvilágításba.
3. Konsanszky – Ősz/Tél, 2014–15.
Konsánszky Dóra 2014–15-ös őszi-téli kollekciójának egyik fő inspirációja a jazz volt. A tervezőnő kedveli a műfaj sajátosságait, annak lazaságát, a benne rejlő improvizációs lehetőségeket és önkifejezésre törekvést. Emellett ihletet nyújtott számára Veruschka von Lehndorff izgalmas személyisége és munkássága is, aki a hatvanas évek New Yorkjának androgün modelljeként vált ismertté. A színek terén a galambszürke, a púder, a bézs, a fekete, a fehér és az irizáló tónus dominál a kollekcióban, a matériákat tekintve pedig különleges, természetes, elasztikus anyagokat látunk: gyapjút, pamutot, selymet, rugalmas bőrt és szőrt. A kollekció eleganciával és kifinomultsággal ragadja meg az utcai és a grunge stílust, s többek közt ettől válik igazán izgalmassá.
2. USE unused – Ősz/Tél, 2014–15.
A USE unused őszi-téli kollekciójának fókuszában ismét a magabiztos nő áll, aki az egyedi design mellett igényli a kényelmet, és hordható darabokat szeretne a ruhatárában tudni. A tervezőkre New York és Párizs világa volt hatással a tervezés során: a kollekció a Nagy Alma modern és lüktető életstílusának, az amerikai kontinensre jellemző cowboykultusznak, valamint a francia (divat)főváros hangulatának elegáns és felettébb nőies stílusában manifesztálódott. A dizájnerek útinaplójaként is funkcionáló kollekciójában a párizsi sikket az örök életű, a test vonalát jól követő little black dress-ek, ceruza nadrágok, valamint a bohém madámokat idéző rojtos ruhák idézték elő, a vadnyugati hangulatot pedig a poncsók, az oversized kabátok és a bőrhatású darabok testesítették meg. A teljes kollekción végigvonulnak a természetes anyagok, mint a finoman megmunkált bőr, a kiváló minőségű gyapjú vagy a sima és bordás elasztikus jersey. A mindennapi megjelenést a lakk és a háromdimenziós hatást keltő clutch-okkal, valamint a sportosabb alapanyagból készült tote bag-ekkel tette teljessé a tervezőtrió.
1. ANDA – Tavasz/Nyár, 2014.
Anda Emília a párizsi divathét után kizárólag a Fashion Week Budapest keretein belül mutatta be 2014-es tavaszi-nyári kollekcióját, amelyben a „street couture” eleganciával átitatott könnyedsége és lazasága dominált. A rétegezés metódusával kialakított, éles vonalakkal határolt, határozott, mégis lágyan aláhulló sziluetteket a sci-fi kalandokra, galaktikus utazásra invitáló fejdíszek tették igazán figyelemfelkeltővé. Az arányokkal való izgalmas játék, a lebilincselő szabásvonalak, az ösztönösen tökéletes formaelv, a merész kísérletezés, valamint az ében fekete mellé illeszkedő fehér, elefántcsont, narancs és kobaltkék nyújtotta zseniális színösszhang révén ismét Anda Emília kollekciója landolt az idei sikerlista élén.