Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

2014 KULTkollekciói (TOP 10)

Az év legjobb magyar divatkollekciói, melyek darabjait mi is viselnénk

A hazai divatkollekciók éves toplistájának összeállításakor főként a saját stílusomra rímelő, de a divatfogyasztók ítélete alapján is izgalmasnak látszó, tapasztaltabb ruhatervezők által készített kreációkra helyeztem a hangsúlyt. Azoknak a munkáira, akik már kitapostak maguknak egy utat, és ezen haladva keresnek szezonról szezonra újabb és újabb elágazásokat. Íme 2014 KULTkollekciói!

10. MEI KAWA Ősz/Tél, 2014.

Kasza Emese márkája, a MEI KAWA a variálhatóságra, a természetességre és a kényelemre összpontosít. Van, hogy a gettóromantikával játszik, máskor a klasszikus férfiszabászat tradícióit ütközteti kísérletező, modern irányvonalakkal, megint máskor szokatlan képzőművészeti megközelítésben a divatfotó eszköztárát személyes érintettségű, erős érzelmi töltetű fotósorozathoz alkalmazza. Utóbbi a 2014-es őszi-téli kollekció kampányképein és –videóján volt tetten érhető; Puklus Péter fotográfus és édesanyja magukon örökítették meg a kollekció darabjait, így kettőjük csapatjátéka volt az, ami a kreációk esetén váratlan megoldásokat teremtett. A kollekció férfi-női darabjai – a brand formakoncepciójának tükrében – geometrikus megoldásokkal, letisztult szabásvonalakkal és izgalmas kontrasztokkal képeznek friss irányvonalat, a hagyomány megújítása révén.

9. ÁERON  Ősz/Tél, 2014–15.

Ha a minden ízében szofisztikált stílus kerül szóba, eszünkbe kell jutnia az ÁERON márkának. Noha az én ízlésemmel nem különösebben egyeznek az ÁERON-darabok, el kell ismerni, hogy Áron Eszter brandje (annak ellenére, hogy egy igen friss koncepcióról beszélünk) közel van ahhoz, hogy maradandót alkosson. Az őszi-téli darabokat a hatvanas évekbeli francia művész és divatikon, Francoise Hardy inspirálta, így a kollekcióban ez az éra találkozik a kortárs megoldásokkal.

8. CSF Tavasz/Nyár, 2015.

A CSF márkára jellemző minimalista megoldások, a tradíciótisztelet, valamint a letisztult merészség sajátságos megjelenési formái a 2014-es tavaszi-nyári kollekcióban is tetten érhetők. A tervező, Csabay Feri a korábbiakhoz képest nagyobb volumenű, több darabból álló gyűjteményében Budapest Bauhaus stílusú épületeit fordította a divat nyelvére. Feri a kollekció kapcsán elmondta, mindig is közel állt hozzá az építészet, és úgy érzi, a Bauhaus irányzat különösen illik az ő alkotói világához, ezért a ruhákon – a printeket tekintve direkten, a formák és technikai eljárások terén pedig metaforikusan – visszaköszönnek a Bauhaus épületek jellegzetességei.

7. Je Suis Belle  Ősz/Tél, 2014–15.

A „black is the new black” mottó öltött testet a Je Suis Belle 2014–15-ös őszi-téli kollekciójában, amely a prizma és a fénytörés jelenségének matematikai-fizikai dimenziói által lelt inspirációra. Az anyagok fényvisszaverési tulajdonságai révén keltek életre a kollekció egyszerű, mégis jellegzetes motívumai, központban a háromszöggel. A tervezők bátran társították a matt és fényes felületű textileket, amelyek egyszerre veszik fel a sportos lazaság és a kifinomult nőiesség formáit – csak úgy frappánsan, Je Suis Belle módra.

6. NUBU Tavasz/Nyár, 2014.

A NUBU tavaszi-nyári kollekciójában a korrodálódott vasfelületek és a szoborprintek a márkától már megszokott minimalista vonalvezetésű darabokon jelennek meg. A NUBU-lányok az építészet és a festészet után most a szobrászathoz nyúltak: Friedrich Ferenc és Várnai Gyula Duna-parti tájba helyezett, köztéri szobrait választották főmotívumként printelt darabjaikhoz. A szokásos fekete-fehér-bézs kontraszthármast élénkzölddel és naranccsal frissítették. A kollekció különlegessége a sokrétű anyaghasználat. Az egyes anyagokra fekete vagy fehér organza réteg került, amely érdekes fényhatást idéz elő, így a színeket tompítva érzékeljük. A már megszokott selyem és neoprén anyagok mellé vinilt, impregnált lent, fémszálas szöveteket, kötött és szövött rafiákat is felhasználtak a tervezőnők.

5. Kata Szegedi Ősz/Tél, 2014–15.

Szegedi Kata őszi-téli ruhái visszarepítenek minket a kilencvenes évek r’n’b világába, hiszen az aranykor hip-hop életstílusa inspirálta a tervezőnőt. Nagy hatással volt rá az egykori amerikai lánybanda, a TLC, Erykah Badu és Missy Elliott is. Az r’n’b műfajra jellemző lazaság, a kísérletező anyag- és színhasználat, a hasvillantó felsőrészek és az oversized darabok mind részét képezik a crazysexycool nevű kollekciónak. Az anyagok kapcsán a nehéz vásznak, a rojtos felületek, a vízlepergetős szövetek és a printelt neoprén alkotják a skálát. Meghatározó színek a szürke, a fehér, a lazacpiros, az ezüst, a fekete és persze a terepminta. A sziluettek kapcsán ceruzaszoknyák, cigaretta fazonú nadrágok és derékhangsúlyos ruhák jellemzőek az említett oversized fazonok mellett. Ha valami, akkor ez tényleg crazy, sexy és cool!

4. USE unused Előősz, 2014.

Luxusminimalizmus, nőiesen vagány elegancia és archaikus kulturális kiindulópont: a USE unused 2014-es Pre-Fall kollekciójában a modern sportruházat kódjai találkoznak a törzsi közösségek motívumrendszerével, egy kis space age csavarral megspékelve. A kreációk egyediségét főként a jellegzetes printelt anyagok és a különleges ragasztási eljárások adják. A kollekció mind a formák, mind az anyagok tekintetében az előző szezonok jegyeit helyezi új megvilágításba.

3. Konsanszky Ősz/Tél, 201415.

Konsánszky Dóra 2014–15-ös őszi-téli kollekciójának egyik fő inspirációja a jazz volt. A tervezőnő kedveli a műfaj sajátosságait, annak lazaságát, a benne rejlő improvizációs lehetőségeket és önkifejezésre törekvést. Emellett ihletet nyújtott számára Veruschka von Lehndorff izgalmas személyisége és munkássága is, aki a hatvanas évek New Yorkjának androgün modelljeként vált ismertté. A színek terén a galambszürke, a púder, a bézs, a fekete, a fehér és az irizáló tónus dominál a kollekcióban, a matériákat tekintve pedig különleges, természetes, elasztikus anyagokat látunk: gyapjút, pamutot, selymet, rugalmas bőrt és szőrt. A kollekció eleganciával és kifinomultsággal ragadja meg az utcai és a grunge stílust, s többek közt ettől válik igazán izgalmassá.

2. USE unused Ősz/Tél, 2014–15.

A USE unused őszi-téli kollekciójának fókuszában ismét a magabiztos nő áll, aki az egyedi design mellett igényli a kényelmet, és hordható darabokat szeretne a ruhatárában tudni. A tervezőkre New York és Párizs világa volt hatással a tervezés során: a kollekció a Nagy Alma modern és lüktető életstílusának, az amerikai kontinensre jellemző cowboykultusznak, valamint a francia (divat)főváros hangulatának elegáns és felettébb nőies stílusában manifesztálódott. A dizájnerek útinaplójaként is funkcionáló kollekciójában a párizsi sikket az örök életű, a test vonalát jól követő  little black dress-ek, ceruza nadrágok, valamint a bohém madámokat idéző rojtos ruhák idézték elő, a vadnyugati hangulatot pedig a poncsók, az oversized kabátok és a bőrhatású darabok testesítették meg. A teljes kollekción végigvonulnak a természetes anyagok, mint a finoman megmunkált bőr, a kiváló minőségű gyapjú vagy a sima és bordás elasztikus jersey. A mindennapi megjelenést a lakk és a háromdimenziós hatást keltő clutch-okkal, valamint a sportosabb alapanyagból készült tote bag-ekkel tette teljessé a tervezőtrió.

1. ANDA Tavasz/Nyár, 2014.

Anda Emília a párizsi divathét után kizárólag a Fashion Week Budapest keretein belül mutatta be 2014-es tavaszi-nyári kollekcióját, amelyben a „street couture” eleganciával átitatott könnyedsége és lazasága dominált. A rétegezés metódusával kialakított, éles vonalakkal határolt, határozott, mégis lágyan aláhulló sziluetteket a sci-fi kalandokra, galaktikus utazásra invitáló fejdíszek tették igazán figyelemfelkeltővé. Az arányokkal való izgalmas játék, a lebilincselő szabásvonalak, az ösztönösen tökéletes formaelv, a merész kísérletezés, valamint az ében fekete mellé illeszkedő fehér, elefántcsont, narancs és kobaltkék nyújtotta zseniális színösszhang révén ismét Anda Emília kollekciója landolt az idei sikerlista élén.