Fotóművészeti kiállítások, filmvetítések és dzsessz, valamint kortárs komolyzenei koncertek is szerepelnek a magyar modernizmust bemutató Modernity X Hungary művészeti fesztivál programjai között. Több New York-i helyszínen várják az érdeklődőket május 7. és augusztus 14. között.
A fesztivál célja felhívni a figyelmet a magyar művészetre a világ kulturális központjának számító New Yorkban.
A fesztivál megrendezésének ötlete akkor merült fel, amikor tavaly megkereste a New York-i magyar képviseletet a világ talán legnagyobb Moholy-Nagy László-gyűjteményével rendelkező Solomon R. Guggenheim Múzeum, hogy egy 300 műtárgyat felvonultató kiállítást tervez a 70 éve elhunyt magyar származású művész életművének feldolgozására.
A Future Perfect című tárlat május 27-től látogatható, a Modernity X Hungary fesztivál ehhez kapcsolódva, de a Guggenheim Múzeumtól független szervezésben valósítja meg programjait.
Hammerstein Judit, a Balassi Intézet főigazgatója arról beszélt, hogy a több mint 20 programot felölelő fesztivál középpontjában Moholy-Nagy László művészete áll, akinek személyiségén és életművén keresztül lehetőség nyílik a magyar vállalkozói kedv, a nemzetközi művészeti áramlatokat nem csupán befogadó, de aktívan alakító és inspiráló magyar modernizmus, valamint avantgárd jobb megismertetésére is.
A programsorozat részeként egyéb programok – kísérleti filmek vetítése, valamint az egyetlen számot megélt, Moholy-Nagy László nevéhez köthető Telehor folyóirat fakszimile kiadásának bemutatója – mellett két nagyszabású fotóművészeti kiállítást rendeznek a New York-i galéria negyedként is ismert Chelsea városrészben található Alma Gallery-ben.
Az Absztrakció és kísérletezés a magyar fotóművészetben című kiállítás május 10-én nyílik meg – itt látható lesz egy valódi művészettörténeti ritkaság, Moholy-Nagy 1941-ben készült Light Machine című színes filmje is -, míg a Visszhangok: Város, társadalom, konfliktus és önábrázolás a magyar fotóművészetben címet viselő tárlatot június 23-án nyitják meg – ismertette Hammerstein Judit.
Az Alma Gallery két tárlatára a 20. századi magyar mesterek – például Moholy-Nagy László, André Kertész, Martin Munkácsi, Robert Capa és Brassai – több mint 170 műalkotása utazik a világ kortárs képzőművészeti fővárosába.
Azért törekednek elsősorban a magyar fotóművészet megismertetésére, mert a kortárs komolyzene mellett ez a képzőművészeti ág jelentheti a legnagyobb kitörési pontot a magyar művészet számára.
A fesztivál zenei programjait Gőz László, a Budapest Music Center (BMC) igazgatója mutatta be a sajtótájékoztatón, aki kiemelte a Balázs Elemér Group Tim Ries világhírű dzsessz szaxofonossal közös június 28-i koncertjét, ahol az együttes Bartók-programját fogják játszani a DROM világzenei klubban. Egy héttel korábban, június 19-én Párniczky András vezetésével a Nigun együttes Bartók Electrified című produkcióját élvezheti a New York-i közönség.
Mint fogalmazott, New Yorkban dzsesszt játszani nagyon komoly kihívás, ám Bartók Béla örökségével és ismertségével a „hátunk mögött” számítani lehet az amerikai közönség érdeklődésére is.
Szintén beszélt a június 21-i Moholy-Nagy László: Optical Sound címet viselő koncertről, ahol az 1960-as és 1970-es évekbeli magyar elektronikus zene képviselőinek munkáit mutatják be. A különféle vizuális hatásokkal egybekötött esten ifj. Kurtág György vezetésével mások mellett Eötvös Péter és Ligeti György művei csendülnek fel a világszerte nagy ismeretségnek örvendő Guggenheim Múzeum központi terében, a Rotundában.
A fesztivál záróeseménye Liget György fia, Lukas Ligeti koncertje lesz a kortárs zene egyik legjelentősebb fellegvárában, a brooklyni National Sawdustban augusztus 14-én. A kiváló ütőhangszeres és zeneszerző az alkalomra egy Moholy-Nagy László előtt tisztelgő darabot írt a Balassi Intézet felkérésére – mondta el Gőz László.
Forrás: MTI, borító: Moholy-Nagy László: Photogram, ca. 1938, Swiss Foundation of Photography, Winterthur,