Kalmár Zoltán a májusi Well Being – A jövő irodája konferenciáján beszélt a közösségi irodaterek erejéről, az Y-Z generációs munkahelyi szokásokról, és bemutatta a Google híres Arisztotelész projektjét, ami a csapatok közötti hatékony kommunikációról szólt. Az Év Irodája verseny statisztikájában jól látszanak a változó trendek, hogy milyen lehet a jövő irodája, abban a Z generáció hogyan dolgozhat majd, és kiderül, hogyan lehet a jövőben meghatározó a közösség irodája.
Otthon a csapatban
Kalmár Zoltán irodapiaci szakember, az iroda.hu alapítója A cél a közösség irodája című előadását a Google úgynevezett Arisztotelész projektjével vezette fel, amelyben a csapatmunka jellemzőit kutatták. Az eredmények szerint a lazább, kötetlenebb csoportok voltak a legsikeresebbek, ahol rendszeresen eltértek a tárgytól, egymás szavába vágtak, és munkán kívül is találkoztak. Vagyis az egymással való törődés és a társasági biztonságérzet a siker nyitja: a csapattagok fel tudnak oldódni az adott környezetben, a dolgozók a munkában is önmaguk lehetnek, ki tudnak teljesedni.
Kommunikáció
A szervezeti kultúra lényegében egyfajta szociális összetartó erő, amely alakítja a munkatársak identitás- és környezettudatát, pozitív hatásként elősegítheti a célokkal való azonosulást, valamint stabilitást és egyszerűséget eredményez. A kommunikáció a céges kultúra egyre fontosabb része. Különböző kommunikációs formákról beszélhetünk: információ-megosztásról, egy múltbeli tevékenység értékeléséről, a probléma feltárásáról, vagy éppen egy jövőbeni gondolat kibontásáról. A közösség ereje abban is megnyilvánul, hogy a közönyös és szorongó munkatársakat képes felszabadítani a kötetlen munkamódszerek révén.
Az Év Irodája versenyen a szakmai zsűri értékelési szempontjai is mutatják, hogy melyek a fontos szempontok ma egy munkahelyen: design elemek és kreatív megoldások, irodabútorok- és eszközök ergonómiai kialakítása, a munkakörnyezet és a brand harmonizálása, szociális terek minősége, a dolgozók bevonása az új munkahely kialakításába és a dolgozók elégedettsége.
Az Év Design Irodája a Dekoratio lett – fiatal, lendületes grafikus csapat, kevés pénzből nagyot alkottak. Különdíjat a Waberer’s vezérigazgatói irodák kapták – exkluzív igényesség. A névadó kategória nagyvállalati győztese: GE – hatalmas közösség bevonása, humános, kreatív központ alakítása, technológia. A győztes a Profession lett. Egy másik kiemelkedő projekt a Skyscanner: iroda mint termékfejlesztés az alkalmazottak bevonásával.
A versenyen résztvevők megkérdezése alapján az alábbi preferenciák lehetnek fontosak egy új iroda helyszínének kiválasztásánál:
- az irodaház elhelyezkedése
- megközelíthetőség
- belvárosi, forgalmas helyen legyen
- áruszállításra lehetőség
- mélygarázs
- üzletek
- szolgáltatók
- étkezési lehetőségek a közelben
- a cég stílusának, funkciójának megfelelő épület
- jövőbeni bővülési lehetőség
- irodaház felszereltsége
- modern környezet
- rugalmas térrendezés
- fenntarthatóság
- magas műszaki színvonal
- funkcionalitás
- minél több természetes fény
A dolgozók véleménye is számít
A kisebb irodáknál (0-400 m2, kb. 20 főig) személyes beszélgetések, interjúk formájában szinte mindenkit bevontak az irodakeresési, költözési, kialakítási folyamatba. A közepes irodáknál (400-1000 m2 20-80 fő között) a projektszemléletű tervezés és kivitelezés állt a fókuszban, kérdőívezés. A nagy irodák (1000 m2 felett, kb. 80 főtől) esetében a HR koordinálta az új iroda-projektet: fókuszcsoportokat alakítottak, személyes interjúk, hírlevelek, munkacsoportok, kérdőívek, előzetes design prezentációk segítségével vonták be a kollégákat.
A munkatársak elégedettségével kapcsolatos eredmények: dinamikusabb, rugalmas munkavégzés, új munkatársak könnyebb toborzása, kisebb fluktuáció, az új generációk igényei, hatékonyság, pozitív dolgozói visszajelzések a kellemes, egyedi inspiráló munkakörnyezet miatt, a dolgozók komfortérzetének növelése. Az eredmények és visszajelzések alapján röviden megállapíthatjuk, tette hozzá Kalmár Zoltán, hogy az iroda a közösségé, vagyis a pályázók célja, hogy ők legyenek a közösség irodája.
A vezetőkről
Az IBM kutatása szerint a válaszadó cégvezetők szerint a legfontosabb vezetői tulajdonságok az együttműködés, a kommunikáció és a kreatív rugalmasság. Ennek megfelelően a megkérdezett cégvezetők folyamatosan keresik azokat a munkavállalókat, akik képesek „megújítani” önmagukat. Ezek a kollégák jól érzik magukat a nagy változási folyamatban, mert megtanulták, hogy a különféle helyzetekben egymás tapasztalatait felhasználva hogyan tudják eredményesen megoldani a feladataikat. Ezek a képességek szükségesek ahhoz, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben megjelenő komplex problémákkal megbirkózzanak és megfeleljenek a folyamatos innovációs igénynek. Összegezve olyan környezetet kell teremteni, amely az újfajta hozzáállást, gondolkodást és magatartást támogatja.