Huszonkét évvel ezelőtt egész Amerika, de talán túlzás nélkül állítható, hogy az egész nyugati világ megbabonázva bámulta az élő közvetítést, ahogy O. J. Simpson, az amerikai futball egyik legnagyobb játékosa, filmsztár és főállású celeb egy fehér Ford Broncoban menekül az őt üldöző rendőrök elől. Mi történt az Amerikai Egyesült Államokat megtestesítő férfi életében?
Ha bűnös, mit tett, de ha ártatlan, miért menekül? És hogyan kapcsolódik ez az egész egy három évvel azelőtti, Simi Valley-i tárgyaláshoz, melynek súlyos következményeivel az egész sorozat elkezdődik? Egy ilyen felütés bármilyen hollywoodi filmhez elég lenne, de az biztos, hogy nincs olyan furfangos forgatókönyvíró, aki különb történetet kerekítene ki belőle, mint a valóság. O. J. Simpson tárgyalása kiválóan dokumentált történet (hiszen az ügy főszereplői közül egyedül a Lance Ito, a bíró nem írt belőle könyvet), és máig az egyik legellentmondásosabb és legizgalmasabb (már ha használhatunk ilyen szót egy kettős gyilkossággal kapcsolatban) per az amerikai jogtörténetben, ugyanakkor számos olyan réteggel bír, ami emellett is kiemeli és ma is aktuálissá teszi a fordulatos tárgyalást. A sorozat bemutatása előtt nem is az volt a kérdés, hogy érdemes-e a tévéképernyőre vinni az ügyet, hanem hogy megbirkóznak-e a készítők egy olyan történettel, ami ma is ellentmondásos és érzékeny területekre téved.
Az American Crime Story csak felépítésében emlékeztet testvérére, az American Horror Story–ra: mindkét sorozat antológia, azaz minden évad egy teljes történetet mesél el. A hasonlóságok azonban itt véget is érnek: az American Crime Story társadalmi kérdéseket feszegető realista dráma, célja a téma (lehetőleg részlehajlás nélküli) körbejárása, nyoma sincs az American Horror Story paranormalitásának vagy ijesztgetésnek, így bátran ajánlható annak is, akit nyomaszt vagy csak egyszerűen hidegen hagy az utóbbi beteges és kitekert világa.
Az American Crime Story egyébként is mindenkinek ajánlott néznivaló, mert az FX újfent minőségi sorozatot tett le az asztalra, láthatóan nagy gonddal és figyelemmel álltak neki az események feldolgozásának. Az ACS egy nagyon rövid flashbacket követően a gyilkosság után veszi fel a fonalat, Nicole Brown Simpson és Ronald Goldman holttestének megtalálásától egészen az ítélet kihirdetéséig meglepő alapossággal követi nyomon az ügyet, bemutatva azt hol a vád, hol a védelem, hol a családtagok szemszögéből.
A sorozat talán legnagyobb erénye, hogy jó érzékkel nyúl az alapanyaghoz, miközben időt szán a karakterek bemutatására és felépítésére. Hamar megismerkedünk O. J. társaságával, majd a váddal és a védelemmel, illetve szinte tökéletes motivációt és hátteret kapunk minden egyes karakterhez, miközben fogalmunk sincs, kinek kéne „szurkolni”. Nincsenek klasszikus értelemben jók és rosszak (hiszen végig nem tudjuk, tényleg O. J. tette-e), csak két csapat, akik meg akarják nyerni az ügyet, és ennek érdekében minden eszközt bevetnek – nyilván minél nehezebb a helyzetük, annál radikálisabbakat.
Az alapozás lassúnak tűnhet, de fontos, hogy aztán egy-két rész után beinduljanak az események, és olyan fordulatok történjenek, amikre más sorozatban csak legyintenénk, hogy ne nézzenek már minket hülyének, ki hiszi ezt el. A helyzet azonban az, hogy minden egyes fordulat és drámai pillanat a lehető legreálisabban van ábrázolva, igazodva a valós eseményekhez, maximum az adagolással kapcsolatban találkozhatunk az alkotói szabadsággal. Döbbenetes, hogy utánaolvasva kiderül, mennyire autentikusak a történtek; van úgy, hogy egy-egy viccesebb megjegyzést is a valós eseményekből vettek az írók.
Ez alapján jogos lehet a félelem, hogy unalmas jogi maszlag az egész sorozat, de valójában az írás profizmusát dicséri az is, mennyire könnyedén le tudták fordítani az átlag néző nyelvére a per összes mozzanatát. Meglepően keveset vagyunk a tárgyalóteremben, a helyszínek változatosak, és – ha a helyzet úgy kívánja – mindig remek érzékkel merülünk el valamelyik kulcsszereplő magánéletében.
A jó írók mellett szerencsére jó színészek és rendezők is az FX szolgálatára álltak. O. J.-t Cuba Gooding Jr. alakítja, és ugyan néha ripacskodásba fordul a játéka, ez csak hozzáad a karakterhez. Hogy ez szándékos elem a sorozatban vagy sem, azt nehéz megmondani, de nem von le annak értékéből, ahogy John Travolta botoxtól megmerevedett arca is kifejezetten illik a simlis Beverly Hills-i ügyvéd, Bob Shapiro karakteréhez. David Schwimmer kimaxolja az „aggódó Ross” arckifejezést, mint Bob Kardashian, O. J. legjobb barátja, a Kardashian-klán alapítója, ahogy egyre jobban elbizonytalanodik O. J. ártatlanságban.
De a sorozat legjobb alakítását nem ő nyújtja, hanem a vád és a védelem vezetői: Sarah Paulson a sorozat egyik legfontosabb karakterét, Marcia Clark főügyész szerepét játssza minimum Emmy-gyanúsan, neki tökéletes ellenpárja a dörzsölt feketejogi ügyvéd, Johnnie Cochran (Courtney B. Vance). Szerencsére a történet jócskán túlmutat kettejük párharcán, inkább csak amolyan hadvezérként funkcionálnak, akik mögé felsorakozhat a többi, szintén fontos szereplő. A karakterek egytől egyig érdekesek és fontosak, nincs olyan tagja sem a vádnak, sem pedig a védelemnek, aki ne tenne hozzá így vagy úgy az ügy alakulásához.
Ez a túlmutatás pedig a harmadik elem, ami miatt az ACS első évada nem csak egy remekül összerakott sorozat, hanem fontos, ma is érvényes társadalmi problémákra rámutató alkotás. O. J. pere nem mentes az előzményektől és nem önmagában megítélendő, hanem egy olyan folyamat része, ami az afroamerikaiak egyenjogúsításával kezdődött, és a mai napig nem fejeződött be: hogy a kisebbséghez tartozók gyakorlatban is ugyanolyan elbánásban részesüljenek, mint a fehérek. A sorozat több oldalról is bemutatja ennek az ügyre gyakorolt hatását, de egy percig sem érezzük a hangnemet didaktikusnak vagy egyoldalúnak. Mint minden komoly témának, amiről érdemes beszélni, ennek is rengeteg vetülete van, amiket néha csak egy-egy félmondattal, de érint a széria.
Az American Crime Story első évada okos, feszült, ha kell, humoros, drámai, mégis végletekig hiteles, méltó feldolgozása az évszázad perének. Az egyetlen félelem, ami utána bennünk maradhat, hogy vajon a második évad, ami a Katrina hurrikán hatásaival foglalkozik majd, képes lesz-e felnőni az elvárásokhoz. Soha ne legyen nagyobb aggodalmunk.
American Crime Story – The People v. O. J. Simpson (American Crime Story – Az O. J. Simpson-ügy), 2016. Rendezte: Ryan Murphy, Anthony Hemingway, John Singleton. Jeffrey Toobin könyve alapján írta: Scott Alexander, Larry Karaszewski, D. V. DeVincentis, Joe Robert Cole. Szereplők: Sterling K. Brown, Kenneth Choi, Christian Clemenson, Cuba Gooding Jr., Bruce Greenwood, Nathan Lane, Sarah Paulson, David Schwimmer, John Travolta, Courtney B. Vance. Forgalmazza: FX Network.