A Fredrik Backman világhírű bestsellerén alapuló Az ember, akit Ovénak hívnak nem véletlenül vált hazájában minden idők ötödik legsikeresebb svéd filmjévé. A jellegzetes skandináv fekete humor mellett szívszorító tragikum szövi át a morcos öregúr történetét, akinek a látszat ellenére hatalmas szíve van.
Ove az a típusú unatkozó nyugdíjas, akinek szent meggyőződése, hogy idiótákkal van körülvéve. Olyanokkal, akik képesek külföldi márkájú autót vásárolni, akik még tolatni sem tudnak vele, akik kutyát sétáltatnak egy lakónegyedben, akik nem tudják egyedül megjavítani a radiátoruk, és így tovább. Ő bezzeg pedáns rendet tart maga körül, Saabot vezet, napi rendszerességgel friss csokrot visz felesége sírjára, és környezetét is igyekszik megregulázni. Élete akkor vesz nem várt fordulatot, mikor nyugdíjazásával egy időben új család költözik közvetlen szomszédságába. Ove kénytelen lesz kissé szocializálódni, mert hiába próbál megszabadulni tőlük (és kiüresedett életétől), minden erőfeszítése kudarcba fullad.
Az alaptörténet nem forradalmian újszerű, mégis remekül tudna funkcionálni egy sztenderd skandináv fekete komédiaként is. A jellem- és helyzetkomikumokon ennek megfelelően jókat derülünk, ám az igazi meglepetés, hogy a filmbe elsősorban nem a rekeszizmunk, hanem a szívünk fájdul bele. Ove ugyanis minden idegesítő rigolyája ellenére egy a feleségét még a síron túl is végtelenül szerető özvegy bácsi, aki ügyetlenül bár, de tulajdonképpen öngyilkosságot kísérel meg, zsinórban többször is. A történet mélyebb rétegei akkor sejlenek fel, amikor a félresikerült akciók közben lepereg előtte a múltja, és gyerekkorától egészen a jelenig megismerjük életútját. Ettől válik igazán szerethetővé a főhős, illetve az új szomszédok jóindulatú közeledése hatására lassan felszínre kerülő hatalmas szívétől – ami aztán ironikusan a vesztét is fogja okozni.
Mindeközben a rendezői leleményességnek köszönhetően a megható elemek nem fordulnak át giccsparádéba, és mikor már nyúlnánk a zsebkendőnkért, egy kellően szarkasztikus beszólás vagy humoros jelenet állítja vissza a film egyensúlyát. De egy jó sztori nem lenne elég a 61 évesen is szőke szívtipró Rolf Lassgård nélkül, akinek kísérteties átalakulása önmaga időskori változatává nem csak a maszkmesterek munkáját dicséri, hanem karaktere személyiségét is abszolút hitelesen hozza, egészen apró gesztusokkal színesítve alakítását. Rokonszenves partnere az iráni származású Bahar Pars, aki a javíthatatlan optimista várandós anyuka szerepében vidámsággal tölti meg a vásznat. Azt a fajta barátot testesíti meg, aki nem csak dicsérettel és biztatással támogat, hanem őszintén szembesít a hibáinkkal is. Családanya, de nem kényelmesedik bele az otthoni zokni horgolásba, ráadásul egy messzi kultúrából menekült erős nő, aki a „senkit nem hagyunk hátra” elvet képviseli – mindez jól reprezentálja a svéd társadalmi berendezkedést. Kisebb szerepekben még feltűnik az elbűvölő Ida Engvoll (Csodapirula, A híd) és Jerker Fahlström (Halálos mélység) is.
Az azonos című regény világszerte, így Magyarországon is hatalmas sikert aratott, és több mint 25 nyelvre fordították le. De Hannes Holm (aki legutóbb két Szeleburdi svéd család epizódot jegyzett rendezőként) nem csak filmjének alapanyagát választotta meg kiváló érzékkel, hanem jól is időzítette azt. Az ember, akit Ovénak hívnak ahhoz az időskori történeteket felvonultató tematikához tartozik, amit az elmúlt években Paolo Sorrentino két remekműve, A nagy szépség és az Ifjúság, a szintén regényből adaptált A százéves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt, valamint amerikai fronton a Birdman és A kezdő képviseltek. Nem csak a húszéveseké a világ, mondhatnánk egy közhellyel élve, de a felsorolt filmek sikere önmagáért beszél. Mindenképp bátor, és hiánypótló vállalás a dögös képregényfilmek és kasszarobbantó animációk kedvelői mellett egy egészen más közönségréteget is kiszolgálni, mi több, a fiatalok érdeklődését is felkelteni a papa mozija iránt. Ove története a skandináv mozgóképkultúra legjobb hagyományait viszi tovább, egyszerre okos és szórakoztató, a romantikus lelkűek és a csípős humor kedvelői egyaránt megtalálhatják benne számításaikat.
Az ember, akit Ovénak hívnak (En man som heter Ove), 2015. Rendezte: Hannes Holm. Írta: Hannes Holm, Fredrik Backman. Szereplők: Rolf Lassgård, Bahar Pars, Ida Engvoll, Filip Berg. Forgalmazza: Vertigo Média Kft.