A Miszla Art Kulturális Központ és Alkotóház idén először valósította meg a MAP Workshopot. A programra jelentkező fiatal művészek már a pályázati kiírásban találkoztak az Elmozdulás / Transposition fogalmával, amely a tíznapos munkafolyamatot záró kiállítás címéül is szolgált. A kubai, horvát, lengyel, szlovák, romániai és magyarországi alkotóknak a kétszáz fős falu lakosságát is sikerült bevonni a munkába.
A MAP Workshop az egyéni kompetenciákat láthatóvá tevő bemutatkozásokkal indult, majd négyfős csoportokban kezdtek dolgozni a művészek, s együtt döntöttek róla, milyen irányba indulnak el, mire koncentrálnak, hogyan ütemezik és osztják meg a tennivalókat egymás közt. Mivel a csapatok tagjai Miszlán ismerkedtek meg, a különféle karakterek és attitűdök találkozása, az ezekből adódó csoportdinamika nagyban befolyásolta az egyes művek alakulását, és persze nem minden esetben indult zökkenőmentesen az együttműködés, ám ez olykor pozitív hozadékokkal is járt.
Az Ivana Bajcer, Hegedűs Eszter, Pipei Borbála és Ujvári Luca által alkotott csoport éppen a kezdeti feszültségek tudatosításával és az öniróniával volt képes túllendülni a nehézségeken. Az angolul folytatott közösségépítés sikertelensége utáni munkájuk lényegében egy közös nyelv megalkotására koncentrált. A horvát és magyar betűkészlet egybeeső elemeiből építkeztek, s a két forrásnyelv azonos jelentésű szavainak keresztezésével saját szavakat hoztak létre. Közben egy egyszerű, nyitott, de félreértésekre szintén sok lehetőséget adó szabályrendszert alkottak, amely a mondatszerkezetek szintjére is kiterjed. A kiállításon bemutatott, szépen illusztrált miniszótár segítségével elsajátíthatjuk és továbbgondolhatjuk ennek a keresztezett nyelvnek a működését. A megnyitón előadott, de a tárlat egyik videóján is megtekinthető performansz szemléletessé teszi, hogy ők miképp hozták működésbe ezt a hangsúlyokra és nem nyelvi jelzésekre nagyban építő, számos félreértést teremtő új nyelvet, amelyet a nehezen kiejthető „Rendenerednség”-nek kereszteltek el. Meglepően egységes hangzásvilágú boszorkánynyelv született néhány nap leforgása alatt.
A szokásos élethelyszínektől való elmozdulás tapasztalata, illetve Miszla különleges atmoszférája, a homlokzati ornamentikák és a kerítésszerkezetek is sokak számára váltak inspirálóvá. Az egyik alkotócsoport kifejezetten a lakatlan házak kísérteties magányának hatására látott munkához. Megszerezték a megfelelő engedélyeket, hogy néhány órát külön-külön, egyedül tölthessenek a poros, elhagyott terekben. Mind a négy résztvevő készített fotót, írt egy szubjektív, az élményeket összegző szöveget, s ezeken túl valami személyessel sajátszerűvé tette élménybeszámolóját. Gál Florentina a hely zajait rögzítette, Ivácson Rebekka a belakott tér izgalmas részleteinek feltérképezését precíz fotósorozatban vitte véghez, s egy kézírásokkal ellátott, rusztikus hatású könyvművet is létrehozott élményeiből. Khirani Fanny Chelia a házban szétszórt magyar kártyalapokból, valamint egyéb tárgyakból (könyvek, tükör) és élőlényekből (pele, fülbemászó, szöcske) inspirálódva alkotta meg saját kártyalapjait. Salome García rátalált a tető titkos lakóira, s a darázsfészkek struktúráit nemcsak fotón rögzítette, de egy leesett darázsfészek karácsonyfaégőkkel való kombinálásával különleges installációt hozott létre a tárlatra. Az otthon fogalmának rétegzettsége, az elhagyottság-belakottság kérdése szépen relativizálódik itt.
Egy másik munkacsoport a miszlai házfalakon gyakran feltűnő „Tiszta udvar / rendes ház” felirat történetének járt utána. Míg Maja Starakiewicz egy infografika segítségével tette áttekinthetővé a táblák adományozásának történetét, addig Tóvaj Rozália a helyi udvarok ízléses részleteinek felsokszorozásával, a képek manipulálásával hozott létre zavarba ejtő meglepetésekkel szolgáló, kedvesen humoros képeket. Máté Anna magukra a táblákra reflektált, amikor olyan alternatív szövegeket alkotott, amelyek a falusi bensőségesség érzetét keltik, ám közben humorosan rímelnek a kiindulópontul szolgáló feliratra. Ilyen például, mikor azt olvassuk, hogy „Pista gazda rendes srác” vagy épp „Krisztina anyja jegyben jár”. Gráf Dóra már inkább a házakon belüli rendezettségre, a finom részletekben rejlő feszültségre, a gondozott régi házak szép idegenségére hívja fel figyelmünket képeivel. Külön kiemelhető eredmény, hogy e négy művész a helyi buszállomás várótermében egy saját minikiállítás keretében is bemutatta munkáit. A kis tárlat mindaddig megtekinthető marad, amíg az időjárási viszonyok engedik, de a megőrzés vagy felszámolás persze a falu lakosain is múlik – bárki bármikor lebonthatja az anyagot.
Eliska Kovacikova, Barnaföldi Anna, Csató Csenge és Németh Franciska csoportja egy közösségi projekt megvalósításával hozta mozgásba a helyi közönséget, amikor a kis futballpályát „Mozimező”-vé változtatta egy filmvetítés erejéig. A helyiek javaslatai alapján a Star Wars egyik régi epizódja lett bemutatva. A művészek ehhez igazodva alakították ki a szórólapok, plakátok és az eseményen használt kellékek arculatát. Darth Vader- és Yoda-fejek tűntek fel a terítőn, az ingyenes limonádé mellé osztogatott popcorn zacskókon, a díszítőelemek pedig a film nyitójelenetét meghatározó csillagok hangulatát bővítették tovább a térbe. Végül a helyi lakosság negyedét sikerült a „Mozimező”-re csábítani, ami rendkívül szép eredmény, a tárlat a hátramaradt szóróanyagok, díszítőelemek és kiegészítők mellett az eseményt dokumentáló fotókkal tudósít minderről.
A Paulina Nezarczuk, Rudolf Vychovaly és Moravszki Kata alkotta csoport szintén egy szabadidős tevékenység elemzését használta fel. A workshop elején rögtön gyakorivá vált pingpongozások adták az ötletet, hogy ennek a munkahelyszínen előtérbe került közösségépítő tevékenységnek állítsanak önironikus emlékművet videoinstallációjukkal. Az animáción túl matricákat is találunk itt, amelyek a játék aktuális helyzetére reagáló minimális kommunikációs formulákat idézik meg, mint amilyen a „Naáah”, a „Bazmeeg” vagy az „Öáähaha”.
A Fándly Edit ötlete nyomán megvalósult MAP Workshop költségeit, a vendéglátást Makay Tamás és Makayné Pál Berta építészek egészében magukra vállalták, ami önmagában is rendkívüli, de még szebb volt látni, hogy egy ilyen kis falu lakosságát be lehet vonni, s el lehet csábítani egy egészében kortárs szellemiségű kiállításra.
Az Elmozdulás / Transposition című kiállítás a Miszla Art Kulturális Központ és Alkotóház, a Magtárban tekinthető meg 2016. szeptember 2-ig. (Az írás a tárlatmegnyitó beszéd szerkesztett változata.)
A fotókat Szigeti G. Csongor készítette.