Véget ért az ötödik Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál, ahol a nemzetközi zsűri díjazott egy groteszk hurkabarátságot, egy galaxisokon átívelő szerelmi történetet, egy fordított társadalomrajzot, egy másnapos hazajutást és egy abszurd családi veszekedést bemutató alkotást is.
A Primanima idei nemzetközi szakmai zsűrije, Alexandra Hetmerová, Joni Männistö és Kristjan Holm a fesztivál fődíját egy japán diplomafilmnek, az Azt hiszem, kicsit össze vagyok zavarodva című groteszk stop motion animációnak adta. „Amikor a zavaros dolgok zavarosan vannak elmagyarázva, minden világossá válik” – mondta a zsűri Iku Ogawa Tokiói Művészeti Egyetemen készült filmjéről, melyben egy véres hurka levelet kap barátjától, májas hurkától, hogy látogassa meg otthonában, ám a vendégség nem várt fordulatot hoz a hurkák közti barátságban.
A budaörsi fesztivál fődíja mellett a másik legfontosabb elismerés a legígéretesebb magyar alkotónak járó George Pal-díj, melyet idén a nemzetközi zsűri a Superbia rendezőjének, Tóth Lucának ítélt oda a nemi szerepek eredeti módon való újraértelmezése miatt. Kiemelték, hogy örülnek, hogy az alkotó egész biztosan nem járt anatómia órákra, és nagyon várják a jövőbeni munkáit.
Bucsi Réka LOVE című, galaxisokon átívelő szerelmi története nemcsak a legjobb első filmnek járó elismerést, hanem a közönségszavazatok alapján a legnépszerűbb magyar animációnak járó Macskássy Gyula-díjat is elnyerte. A díjat az NMHH Médiatanácsa ajánlotta fel, mellyel 500 ezer forintos támogatás jár.
A háromtagú nemzetközi zsűri a legjobb diplomafilm elismerését a Royal Collage of Art animáció szakán végzett Diyala Muir A buli másnapján című alkotásának adta, aki személyesen vette át az elismerést a másnapos hazajutásról szóló filmjéért. A legjobb vizsgafilm a CalArts-on tanuló Amanda Bonaiuto Denevérhal leves című animációja lett, melyben egy félnótás család tagjaiból előtör a felgyülemlett feszültség és elszabadulnak az indulatok.
A zsűri tagjai minden évben kitüntetnek egy-egy filmet, amely a kedvencük volt a fesztivál felhozatalából. Idén Alexandra Hetmerová az olasz Giulia Martinelli és Marta Gennari Merlot című Piroska és a farkas átértelmezését, Joni Männistö a lengyel Tymon Albrzykowski Tintanyomok című kísérleti munkáját, Kristjan Holm pedig a francia Céline Devaux Vasárnapi ebéd című első filmjét díjazta.
A Primanima kiemelten foglalkozik azzal, hogy az animációknál mindig előtérbe kerülő képi világ mellett jelentős szerepet kapjon a hangi megformálás, ezért adnak díjat a legjobb hangért is. Idén olyan sok kiváló film volt, hogy a hangzsűri egyből három elismerést is kiosztott. Különdíjat kapott Christian Wittmoser és Tobias Boehm A távolban (rendező: Florian Grolig), valamint Lukács Péter Benjámin a Beyond című filmért (rendező: Kopasz Milán). A hangzsűri a PrimaSound-díjat Jurij Zornik a Búcsú című animáción végzett munkájának ítélte (rendező: Leon Vidmar).
A Diákzsűri is több filmet tartott elismerésre méltónak, ezért megosztva kapott díjat az Illyés Művészeti Akadémia hallgatója, Pethő Zsófia a Cakó Kacák című egyperceséért, valamint Céline Devaux a Vasárnapi ebéd című első filmjéért.
A közönség által legjobban kedvelt nemzetközi rövidfilm Jan Saska Happy End című abszurdja volt Csehországból, a legnépszerűbb gyerekfilm pedig Julia Ocker Farkas című humoros táncfilmje Németországból.
Idén először osztották ki a közönség által legnépszerűbbnek tartott gyerekfilmnek járó Csermák Tibor-díjat, melyet Richly Zsolt adott át, személyes ajándékként pedig egy eredeti cellt is hozott Csermák Tibor egyik rajzfilmjéből. A magyar animáció olyan magas színvonalon képviseltette magát, hogy egyből két film kapta meg ezt az elismerést: Bárczy Örs Hey Deer! című MET diplomamunkája, valamint Gelley Bálint Farkas Átjáró Másvárosba című Médiatanács által támogatott sorozatának első fejezete, a Közbenjáró.
Borítókép: Vasárnapi ebéd (Céline Devaux)