Élete legjelentősebb műve lett volna a világhírű csomagolóművésznek, ha befedi szövettel az Arkansas folyót, ám 20 év és 15 millió dollár ráfordítás után mégis visszalépett.
Christo döntése az Amerikai Egyesült Államokbeli választásokkal függ össze, nem akarja ugyanis, hogy az új elnök, Donald J. Trump, illetve a területet birtokló kormány profitáljon az alkotásából. A 81 éves művész az Arkansas folyó coloradói szakasza fölé tervezett szövetet emelni – 60 kilométer hosszan –, amivel szerinte sok ember érdeklődését felkeltette volna világszinten.
A Folyó fölött című projekten a feleségével, Jeanne-Claude-dal kezdett dolgozni, ám párja 2009-ben elhunyt. A folyó becsomagolásának ötlete több mint húsz évvel ezelőtt született, amikor egy párizsi hidat fedtek be. Ezután más hasonló munkájuk is volt, például 1995-ben Berlinben a Reichstagot is becsomagolták. Az Arkansason végzett munkát két évesre tervezték, s utána mindössze két hétig láthatták volna az alkotást az arra járók.
Hiába a jogi viták, hiába a több évtizedes küzdelem és belefektetett pénz, az 1964-ben a kommunista Bulgáriából Amerikába költöző művész elvei most megálljt parancsoltak neki. Ha meg is nyerné a mű elkészítésének jogát, már akkor sem foglalkozna vele. „Már nem hoz lázba a projekt. Miért kellene több pénzt ráköltenem olyan dologra, amivel nem akarok foglalkozni?” – mondta. A művész ezentúl egy másik munkájára koncentrál, amelyet élete alternatív főművének tekint, egy 150 méter magas szobrot készül felállítani olajoshordókból az Arab-sivatagban, amelynek az előkészületein 1977 óta dolgozik.
Christo döntése az egyik leglátványosabb – és egyben legköltségesebb – tiltakozás a művészvilág történetében.
Forrás: The New York Times