Adott egy páratlanul fantáziadús életmű, mely a magyar festészet klasszikus modern korszakában is egyedülálló volt. Egy fürkésző kutató, Váraljai Anna leporolta, gazdagította és új szempontok szerint vizsgálta a művészről eddig jegyzett adatokat. Majd a Virág Judit Galéria szakértő profizmusával vizuális élménnyé rendezte ezt a kiváló anyagot. Ezáltal Mokry-Mészáros Dezső műveinek kiállítása a nyárelő művészeti programjainak élvonalába emelkedett.
A művész már a századfordulón olyan tudományos-fantasztikus képeket alkotott, melyek káprázata napjaink vizuális dömpingjében is maradandó képélményt nyújt. Ezért érdemes a Falk Miksa utcába bekanyarodni. Mokry-Mészáros Dezső festőként a mikrokozmosz asztronautája. A világot járt, rendkívül művelt, ám autodidakta művész első inspirációit élő szövetek mikroszkópos megfigyeléséből merítette, majd a távoli planétákat idéző festményei után a prehistorikus múlt felé fordult.
A festő nagy utazó hírében állt, Nápolyban, majd Capri szigetén dolgozott, ahol két alkotását Maxim Gorkij vásárolta meg. Az 1910-es években Afrika északi partvidékét és Óceániát is bejárta, utazásai alatt főleg a misztikus Afrika törzsi kultúrájából merített friss impulzusokat festészetéhez, ami a visszatérő sivatagmotívumban is jól tetten érhető. A világ távoli pontjain éppen úgy megtalálta helyét, mint a magyar kis falvakban. Lételemét egyszerűen az adta, ha föld volt a lába alatt és körülölelte az élővilág. Ebből és messzemenő fantáziálásaiból merített inspirációt, melyek összefonódása valóban egyedülálló módon öltött formát műveiben.
Mokryt mindig is foglalkoztatta a természet beható megismerése. Lenyűgözte a tudomány és az élet megjelenésének csodája, mely a legparányibb sejtben is megmutatkozik. A mikrovilágnál csak az univerzum végtelensége volt rá nagyobb hatással. A Naprendszer felfedezése a korszak átütő erejű teljesítményei közé tartozott. Minden, ami nem a realitás talaján mozog, az Mokry számára a művészet kibontakozásának lehetőségét jelentette. Festményein az ősvilág, dinoszauruszok és földönkívüliek figurái gyakran keverednek keleti hatású elemekkel vagy az ázsiai művészet motívumkincsével. Többek között ezen jelzők miatt sorolják leggyakrabban a naiv művészek közé.
„Lehet, hogy primitív vagyok, ahogy ti mondjátok, de én nemcsak, hogy érettségit tettem, de diplomás ember vagyok. És ha a művészetem csakugyan primitív, ez csak annyit jelent, hogy mindig megkerestem azokat a helyeket, amelyeken a természettel és a környező élettel harmóniában éreztem magamat, s ahol közelebb jutottam az én saját kettős világomhoz, az ismeretlen – mert rég letűnt – ősmúlthoz, és a még ismeretlenebb – mert csak fantáziával megközelíthető csillagvilághoz.”
Mokry művész-kalandorként élte életét, aki a festés mellett halászott, vadászott, lepkét gyűjtött. Ismerte a gombák fajtáit, a sejtszövettant, a meszes csigaházak felépülését. Múlt és jövő szövedéke mesteri módon, kollázsszerűen rakódott egymásra egy-egy kompozícióján. A több dimenziós megjelenítés az elméleti síkon túl az anyaghasználatban is teret kapott. Az Arts and Crafts hagyományait követve nem csak a vásznon megjelenített alkotást, hanem a hozzá kapcsolódó elemeket is ő maga kivitelezte. Szemléletesek az egyedi keretei, melyeken a kompozíciókkal harmóniában álló szín- és motívumkészletet szegélyező elemként használta. Ezen túlmenően művészetének az iparművészettel való rokonítását igazolja, hogy képei a rekeszzománchoz hasonló felépítéssel rendelkeznek. A formákat határozott kontúrok körvonalazzák.
Sőt, további például szolgálnak a műfaji sokszínűségre az életmű különleges példái, a kerámia szobrok és -tányérok. A korongozás technikája, illetve az agyag matériájának és a tűz erejének használata kidomborítja Mokrynak az őskorhoz és az ősi létformához való vonzalmát. És még egy múltra utaló fogalmat megemlíthetünk a képkitöltés módszerét illetően: a horror vacui szintén a megjelenítési repertoár részét képzi. A teljes felület kitöltésének gyakorlata minden hordozóra érvényes, amely Mokry keze közül kikerült, legyen szó vászonról, terrakottáról vagy jegyzetfüzetének lapjairól.
A látottakon túl a kiállítás megvalósításának mikéntje is érdemel néhány gondolatot. A Virág Judit Galéria elkötelezett támogatója és valóságos motorja a magyar képzőművészet megismertetésének. A magángaléria nonprofit alapon, misszióként lát el sokszor közgyűjteményi feladatot, vezetői a tudományos munkát felkarolva saját szakértelmüket és infrastruktúrájukat bevonva tömegeket képesek megszólítani. Teszik mindezt egy olyan életművel, mely valóban hangsúlyos szelete a hazai művészettörténetnek. Mokry-Mészáros Dezső oeuvre-jének megismerése és részletgazdagságának felfedezése nem csak a kutatóknak jelent ínyencséget, de a közönség számára is egy rendkívül magával ragadó élmény.
Ez a projekt összességében egy jelentős művészeti esemény, aminek a kiállítás valóban látványos és fontos fázisa, hozzá pedig katalógus is készült. Az olvasmányos és részletes tanulmányt megannyi reprodukció gazdagítja. A projekt felépítése: kutatás – feldolgozás – bemutatás a művészeti értékközvetítés követendő példája. A gondosan átgondolt koncepció erőssége, hogy a „saját utas” festő műveit kontextusba helyezi. Egy külön teremben Gulácsy Lajos, Vaszary János és Csontváry Kosztka Tivadar festményei megidézik a kor hasonló gondolkodásmódú alkotóinak világát.
Mokry legtöbb alkotását közgyűjteményekben őrzik (többek között a miskolci Herman Ottó Múzeum és a kecskeméti Magyar Naiv Művészek Múzeuma adott kölcsön képeket), de számos magángyűjtő is büszkélkedhet műveivel, melyek valóban kuriózumot jelentenek az egyes kollekciókban. A katalógusból az is kiderül, hogy sok lappangó művet csak feljegyzésekből vagy archív fotókról ismerhetünk. Reméljük, hogy a kiállítás hatására megélénkülő érdeklődés hozzásegít ezek közül néhány alkotás előkerüléséhez. A kiállítás abszolút befogadható méretű, mégis mintegy 90 művet csodálhat meg a látogató. Ennek praktikus oka, hogy a műtárgyak az elképzelthez képest többnyire meglepően kisméretűek, aprólékosságuk és részletgazdagságuk miatt a mikroszkópba tekintő gyermekek kíváncsiságával érdemes hozzájuk közelíteni. A barátságos hangulatot teremtő meleg színek légkörében könnyen elmerülhetünk, melyet a varázslatos, mégis természetközeli világ mágikus vonzereje tesz lehetővé.
Mokry-Mészáros Dezső Idegen világ című kiállítása a Virág Judit Galériában (Budapest, Falk Miksa utca 30.) 2017. június 24-ig tekinthető meg (hétfőtől péntekig 10-18 óra, szombaton pedig 10-13 óra között).
A fotók forrása a Virág Judit Galéria és Aukciósház.