Az év végi „leltár” felé közeledve a magyar divattervezőktől azt hallottam, hogy 2017 ígéretesebb lehetőségekkel kecsegtette őket, mint a korábbi év, és hogy a mostanában gyakran hangoztatott nehéz piaci helyzet vagy az aggodalomra okot adó külső körülmények ellenére is sikerült egyről a kettőre lépniük – már akinek, persze, a jelenség sajnos nem általánosítható. Új irányok, fontos szintlépések, külföldi felkérések és megjelenések tették emlékezetessé az évet számukra. A következőkben a legfrissebb magyar ruhakollekciókat vagy, ha úgy tetszik, tervezői munkásságokat elemzem röviden és állítom szubjektív sorrendbe a korábbi eredményekhez képest kirajzolódó fejlődési ív alapján.
10. Daige – Tavasz/Nyár, Ősz/Tél, 2017.
A Tóth Melinda által létrehívott, sajátosan laza elegancia valamiért mindig okot ad arra, hogy beszéljünk róla. A Daige tavaszi-nyári kollekciója a romantikusan sportos stílus jegyében fogant, a kreációk variábilisak, praktikusak, miközben nőiesek és letisztultak. A dinamikus kampányt Jurák Bettina kortárs táncművésszel készítette el a márka, aki múzsaként a légies, könnyed esztétikát, a komfortérzékenységet és az urbánus ízlés pörgős hangulatát hirdeti a képeken. A tavaszi-nyári ruhákon már itt-ott megjelenik a hetvenes évek stílusa, a retrófeelinget azonban a márka őszi-téli anyaga emeli a csúcsra: Melinda nagymamája gardróbjának alapdarabjait és jellegzetes motívumait hozta közös nevezőre a kortárs trendekkel. Az eredmény magán hordozza a jellegzetes Daigés vibrálást, miközben ad egy finom, édes-bús nosztalgiaérzetet is a kollekciónak. A Daige mindig is az outsider vonalat képviselte; nem az ismert designer divat fogyasztóit szólítja meg, saját, individuális közönséget teremt, miközben egyedi kampányaival és megoldásaival organikusan képes magára irányítani a figyelmet.
9. Zsigmond Dóra – Ősz/Tél, 2017, Tavasz/Nyár, 2018.
Napjaink trendteremtő streetwear stílusa, a letisztult, praktikus vonalvezetés, valamint a hagyományos kézműves technológiák és a paraszti kultúra találkozása keveredik Zsigmond Dóra tervezői munkásságában, akit a hazai férfidivat egyik feltörekvő designereként tartunk számon. Dóra 2017-es őszi-téli kollekciójában a betyárvilág esztétikáját álmodta újra, a Szegénylegények című Jancsó-film kultikus közegét előhívva; a vidéki élet jellegzetes öltözködési rítusai mellett a film eszköztára (nagytotálok, nagyvonalú térkezelés, karakterhálók, tömegmozgatások) is hatással volt a tervezőnőre, aki a városi értelmiségi férfiak számára készítette el modern urbánbetyár öltözékeket. 2018-as tavaszi-nyári kollekciója szintén a vidéki élet jóleső puritánságát hozza el, ezúttal a mezőgazdasági viseletekre helyezve a fókuszt. Dóra nyers, illetve szárított diótermésből és -levélből nyert páccal színezte darabjait, a modellekhez pedig évtizedekkel korábban leszőtt és eltett vásznakat vásárolt fel vidékről. A márka filozófiája szerint a trendteremtő megújulás az archaikus kultúrák nyelvezetén keresztül válik relevánssá.
8. Tomcsanyi – Ősz/Tél, 2017.
A „Careless elegance, with some arrogance” jelmondattal engedte útjára őszi-téli kollekcióját a játékos vintage és a minimalista báj jegyében alkotó Tomcsányi Dóra. A tervezőnő Kelet-Európa letűnt napjainak öltözködéskultúráját mixeli a kortárs trendek esszenciáival. Dóra a hideg szezonra szánt darabokkal az egykori Malév előtt tiszteleg, amit a ruhákra hímzett apró repülőkkel elevenít fel. A kollekcióban a Tomcsányitól megszokott harangujjú blúzok és a hosszú dresszek is helyet kaptak, a színpaletta pedig az ég változó tónusait reprezentálja: a sötétszürke, az éjszínkék, a smaragdzöld és a rozsdabarna domináltak. A tavaszi derűt az amerikai retró életérzéssel fordította saját nyelvére a márka: könnyed, friss, játékos forma-, szín- és mintakoncepciót hoztak ezek a ruhák is, melyek egy tengerentúli mozi álomvilágába kalauzolnak minket.
7. Konsanszky – Ősz/Tél, 2017.
Konsánszky Dóra erősen konceptuális vízióit vetíti ki öltözékeire, ez legutóbbi kollekciói kapcsán sem történt másként. Őszi-téli öltözéksorozatát a kontrasztok jegyében készítette el. A ruhákat a késő ötvenes évek absztrakt expresszionizmusa, vagyis az annak követői által kinyilvánított érzelmek, belső párbeszédek vizuális megjelenítése, a tudatalatti képzelet felszínre törése inspirálta. A tervezőre többek között Mark Rothko, Mark Tobey és Franz Kline művészete volt a legnagyobb hatással. Dóra másik fontos ihletforrása is legalább ennyire izgalmas: a NASA Naprendszerünkről készült képei, a Mars, a Merkúr és a Föld kráterekkel csipkézett, színes és különleges kőzettípusokkal borított felszínei is megjelentek a ruhákon.
A kollekcióban a Konsanszkytól megszokott dekonstruktivista eljárások, letisztult vonalak és a grunge lazasága keveredik, mely a tavaszi-nyári öltözékek kapcsán is tetten érhető. A meleg szezonra szánt kreációk a minimalizmus és az avantgárd jegyében születtek meg és a bináris kódolás izgalmas rejtjeleit is magukon hordozzák. A kollekciót a Portico Quartet misztikus hangzásvilága inspirálta, a darabokat tehát a zene, a mértan és a márkára jellemző absztrakt-minimál divatjegyek kreatív találkozásából hívta életre a tervezőnő.
6. Kata Szegedi – Tavasz/Nyár, Ősz/Tél, 2017.
Akkor is kedveltem Szegedi Kata ruháit, amikor printekkel dolgozott, és most úgy is találok bennük kedvemre való részletet, hogy elhagyta sajátos mintamegoldásait. A Kata Szegedi-darabok még mindig művészeti forrásból születnek, a tervezőnő őszi-téli kollekciójában a laza, rock and rollos eleganciával és saját érzéseinek különleges formakompozíciókba ágyazásával teremt sajátos artisztikumot, egyedi vizuális világot. Az öltözéksorozatban a határozott nőiességet a fémbetétek és az izgalmas textúrájú, fényes anyagok társításával teremti meg, de a maszkulin hatású, geometrikus, letisztult vonalvezetés is a kollekció sajátja. Tavaszi-nyári darabjait egy különleges New York-i utazás és Frank Gehry lenyűgöző építőművészeti alkotásai ihlették. A tervezőnőre a hosszú nyári esték, a laza street style viseletek, a női-férfi jegyek paradoxonai voltak leginkább hatással. A fiatal kultúra szabadságát leképező kreációk magukon hordoznak random patchwork technikákat, miközben Gehry merész, játékos, kontrasztteremtő stílusát is divatnyelvre fordítják. A tavaszi-nyári kollekció egy férfi kapszulaanyaggal készült el, mely a klasszikus szabásvonalakat keveri a kilencvenes évek munkaruházatának részleteivel. Az új Kata Szegedi tehát friss, izgalmas és trendteremtő, úgyhogy megérdemelten mutatkozhatott be többek közt az ELLE nemzetközi kifutóján is.
5. NUBU – Ősz/Tél, 2017, Tavasz/Nyár, 2018.
Egyik állandó kedvenc divatmárkám a Garam Judit és Kovács Adél által működtetett NUBU, melynek őszi-téli, Fashion Forward névre keresztelt kollekciója a rafinéria és sokoldalúság mentén formálódott, melyben fontos szerep jutott a kiegészítőknek is. Az öltözékeket Fajó János konstruktivista festő-szobrász formakompozíciói és derűs színhasználata inspirálta, az alaphangulatot pedig a hetvenes, nyolcvanas évek világa adta.
A következő, tavaszi-nyári szezont szintén művészeti forrásból kiindulva alakította a NUBU: a New Yorkban is bemutatott legfrissebb kreációikat Reigl Judit festőművész munkássága ihlette, aki a szürrealizmus, majd a lírai absztrakció és az absztrakt expresszionizmus jegyében alkotott. A művész rétegzett ecsetvonásai erezetszerű mintákként jelennek meg a rétegezhető anyagokon, míg a kollekció finomabb, nőiesebb vonalának sziluettjei gesztusszerűek, hullámvonallá formálhatók. Kíváncsian várom a NUBU további artisztikus megoldásait és koherens márkafejlődésének következő állomásait.
4. Je Suis Belle – Tavasz/Nyár, 2017.
A Je Suis Belle megőrült, de milyen jól tette! A Kiss Tibi és Dévényi Dalma által több mint tíz éve indított brand nemrég újrapozicionálta magát, az eredmény pedig igazán látványosra sikerült. Már AW17-es kollekciójukkal is kivertek néhány biztosítékot egyeseknél (a rebellisebbek persze kitörő örömmel fogadták az új irányt), tavaszi-nyári anyagukkal pedig végképp letették a voksukat a markáns, volumengazdag és szürreális koncepciók mellett. Az általuk megálmodott alternatív divatvilág szokatlan anyagtársításokkal, változatos díszítőtechnikákkal és merész színkombinációkkal operál. A márka izgalmas karakterképzései és archetipikus utalásai már a korábbi kollekciókban is alakították a formavilágot, az utóbbi szezonokban azonban a luxust és a banalitást összemosó látvány, a gegek, a varázsosan csillogó felületek és az álomszerű textíliák teszik emlékezetessé az öltözékeket. A váratlanság, a jóleső színorgiába oltott dekonstruktivista eljárások és a DIY esztétika kortárs designhoz igazított technikái révén lehetetlen nem kedvelni ezeket a kreációkat.
3. CUKOVY – Ősz/Tél, 2017, Tavasz/Nyár, 2018.
A 2017-es év több szempontból is fontos mérföldköveket hozott a 2014-ben alakult CUKOVY számára. Tálosi Lívia és Csukovics Brigitta brandje az év elején új disztribúciós partnert talált; idei őszi-téli, valamint 2018-as tavaszi-nyári kollekciói immár a párizsi AMF Showroomban is elérhetők, mellyel számos új, külföldi lehetőség nyílt meg előttük. Az év második fele is sikeresen alakult a márka számára, hiszen magánbefektetői tőkét kapott, melyet kommunikációs és marketingcélokra, valamint a nyugat-európai és az ázsiai piacon való megjelenésre fordítanak.
A CUKOVY őszi-téli kollekcióját a koegszisztencia elmélete és a Vissza a jövőbe című klasszikus sci-fi inspirálta. A Back to the Future hangulata, látványvilága és a jelmezek formai kialakítása tükröződik a kreációkon, de 80-as, 90-es évek felszabadult, underground légköre, grunge-os lazasága is eszünkbe juthat a ruhák láttán. A meleg szezonra szánt, nőiesebb, de vagányságot sem nélkülöző öltözékeket az MNG Modern idők című kiállítása inspirálta. A tervezési folyamatot Bortnyik Sándor művei indították el, aki sikeresen ötvözte a futurizmus eszközeit az expresszionizmus és a kubizmus ismert markereivel. Leginkább Az új Ádám és Az új Éva című konstruktivista alkotások keltették fel a tervezőnő figyelmét, aki formai, mintázat- és színbéli megoldásokkal is igyekezett megidézni a művész ikonikus alkotásait. A CUKOVY jó úton jár, hogy a magyar divatszcéna következő sikersztorija legyen.
2. ÁERON – Tavasz/Nyár, Ősz/Tél, 2017.
Elismerés illeti a magyar divatszcéna egyik legsikeresebb brandjét, az ÁERON-t is. Áron Eszterék a világ számos pontján értékesítenek, több fontos megjelenést tudhatnak magukénak, nemrég például a New York Times számolt be tevékenységükről. Hozzám leginkább őszi-téli kollekciójuk áll közel, mely a digitális világ zajától való menekülés és a természethez való visszatérés vágyát injektálta öltözékekbe. A ruhákat a Hargita térség békéje, meseszerű miliője, végtelen fenyvesei és festői hegycsúcsai inspirálták. A természethez való visszatérés ideáját a földszínek és az organikus anyagok használatával hangsúlyozta a tervezőnő.
A vibráló, életigenlő, de az ÁERON-tól megszokott módon szofisztikált és időtlen stílusú tavaszi-nyári kollekció immár Madridban mutatkozhatott be, a márka vezető tervezőjét ugyanis a Mercedes-Benz első designnagykövetének választották. A spanyol nők, csakúgy, mint a magyarok, imádták a tervezőnő minimalista romantikáját, számos spanyol divatlap cikkezett a showról. Szinte megjósolni sem tudom, mi a következő állomás a márka számára, hiszen minden évben meg tud lepni a menedzsmentje valamivel.
1. Abodi – Ősz/Tél, 2017.
Nem lehet elmenni szó nélkül a mostanában saját útját járó, szintén releváns külföldi jelenléttel rendelkező Abodi Dóra munkássága mellett sem, akinek erőteljes divatvíziói az elmúlt szezonokban még markánsabbá, még kiforrottabbá váltak, kreációit pedig tengerentúli celebritások is előszeretettel viselik. Alkotásaira a kifinomult francia divatérzék, az olasz luxus, a magyar kézművesség és mesteri megmunkálási hagyományok, valamint az érzelemdús román attitűd is hatással vannak.
Romantikus, meseszerű, de minden ízében kortárs, sőt, futurisztikus kreációihoz leginkább az irodalomból, a régi mesékből, képregényekből, videoklipekből, sci-fikből, utazási élményekből, a természet kincseiből, valamint a kortárs képzőművészetből merít. Abodi Dóra őszi-téli kollekciója, illetve a mögé illesztett történet, a ruhák egyedülálló kidolgozási technikája és bárhol felismerhető stílusa miatt önmagában megérdemli az első helyet a toplistán. A tervezőnő egy galaktikus utazásra hív minket a Planet Abodira, miközben egy kelet-európai könyvtároslány sztorijába enged betekintést. Nancy munkája során találkozik Slim Aaron ikonikus fotójával, a Poolside Gossippel egy női magazinban, és lenyűgözi az azon megjelenő idillikus világ, a napsütötte hetvenes évekbeli Kalifornia glamúrja. Ekkor eldönti, hogy elhagyja a valóságot, és az ábrándos Planet Abodira költözik, ahol az álmok egytől egyig valóra válnak.
S hogy milyen is Abodi Dóra képzeletbeli bolygója? Egy unikornisokkal, űrhajókkal, időutazó partiarcokkal, álmodozó kalandorokkal, galaktikus szépségekkel, földönkívüli lényekkel, film- és popsztárokkal, valamint egyéb szürreális dologgal teli, meseszerű világ, melyben a space age stílusa keveredik a romantikus retróval és a futurisztikusan merész megoldásokkal. Aranyérem, egyértelmű.
Fotók forrása: Rebellive blog