Az Akvárium Klubban került sor ByeAlex (Márta Alex) és Tembo (Schmidt Gergő) duója, a Senkise zenekar bemutatkozó koncertjére. Ez a friss és dinamikus formáció mindössze kétéves, de annyi rajongójuk van már, hogy az eredetileg kisterembe tervezett bulit áttették a NagyHallba.
A frontemberről tudni kell, hogy 2013-ban megnyerte A Dal döntőjét a Kedvesem című számával, így kvalifikálta magát az Eurovíziós Dalfesztiválra, ahol a jól hangzó tizedik helyet érte el. Ugyanebben az évben a Fonogram-díjkiosztón bezsebelte az év hazai felfedezettje elismerést is, idén pedig harmadik alkalommal lesz zsűritag az X-Faktorban.
Az új formációban Tembo rakja Alex alá a zenéket, akire a new age hangzásvilág, a trapdobok és az R’n’B jellegű dallamos betétek használata jellemző. Tembo teszi különlegessé és nehezen kategorizálhatóvá a Senkisét. Fogékony az újdonságokra, korábban a TheShowCrew-val londoni grime zenét importált a hazai undergroundba.
A srácoknak volt egy formációja GoblinCápa néven, három számmal tesztelték, mennyire tudnak együtt dolgozni. Úgy gondolták, megéri ezt komolyabban csinálni, így alakították meg 2016-ban a Senkisét – a duó nevében Odüsszeusz ikonikus szólására ismerhetünk a küklopszos epizódból. A korábbi kísérletekhez képest ez a banda kiforrott és koherens zenét képvisel, az alkotók már az újdonságokhoz is okosabban nyúlnak.
A Senkise fellépése Dj Gozth warm upja után indult, és Alex egy oversize fehér pólóban, Armani tréningnadrágban és lábszárig felhúzott fehér zokniban lépett a közönség elé. Öltözéke megmutatta: ezen a bulin nem érdemes feszengeni, rögtön bele is kezdtek a legalteresebb és legrapesebb Kár voltba. A felütés megadta az egész koncert alaptónusát.
A vártnál sokkal jobb volt a hangulat, valódi energiabuborékká vált a NagyHall. A srácok a dalok közötti átkötésben elmondták, mennyire izgultak a fellépés előtt, de, látván a közönséget, pozitívan csalódtak. A hangszerelés kiemelkedő volt, a számok jól kialakított tematika alapján követték egymást, ezáltal folyamatosan fokozva az élményt. Két szám között egy instrumentális betétnek köszönhetően Tembo előtérbe került Alex karaktere mellett, és megmutatta, hogy milyen ütemetek képes alkotni. Az előadás közepén, a Sose című számuk alatt még egy Facebook Live-adást is elindítottak, hogy a lemaradt rajongók bepillantást nyerhessenek a koncertbe, valamint hogy egy jól használható promóciós videó készülhessen a további bulikhoz.
Majka és Hiro ugyan nem értek rá, ezért az ő részeik felvételről mentek, de a közönség fejből tudta a verzéket, így a hiányukat túlüvöltötték. A happening során nem maradtunk vendégelőadók nélkül sem, a Popcorn, Vodka, Sprite című számot Marge-dzsal közösen adták elő, öröm volt látni a dinamikus összhangot a két énekes között. A buli legvégén a korskorskors című számuk szólt a legnagyobbat, amitől mindenki megőrült, és kifelé haladva még mindig a záródal sorait dalolták az emberek, így búcsúzva egymástól és a koncerttől.
A számok szövegei nagyrészt a férfi-nő kapcsolatokról szólnak, ami végül mindig a szexualitásban csúcsosodik ki. Kissé eufemizálják a szexet, de csak annyira, amennyire még a valóságban is lehet filmszerű egy együttlét. Különös, hogy a babarcú srácért egyszerre tudtak megőrülni a közönség férfi és nő tagjai. A jelenlévők együtt vicceltek a „Hiro”, „Majka”, „Michael Kors” felkiáltások különböző variációival, egy új zenekar új közönsége formálódott alkalmi buliközösségé a koncert alatt.
A fellépés vége felé egy okos stílustörést csempésztek az eseménybe, amikor az ARTbite nevű YouTube-formáció elszavalta az u,u,u-t. A performansszal új kontextusba helyezték a srácok legmegosztóbb zenéjét és videoklipjét, intelligens fricska volt ez a legtöbb port kavaró slágerükre reflektálva. „Tessék, mit szóltok, ha ugyanezt a szöveget versben mondjuk el nektek, mintegy magas művészetként? Így is szexista?” – tette fel a kérdést a csapat.
Az említett szám körül kisebb botrány alakult ki, amikor az emberek felfedezték, hogy a zenéhez a videoklip a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült. Az u,u,u-ban nem a nőket írta le a szerzőpáros, hanem szexuális kalandjaikat mesélték el, így a szexizmus vádja szerintem alaptalan. Luis Fonsi Despacitója ellen nem intéztek kirohanást, holott annak tartalma ezerszer pajzánabb és szexistább Alexék számánál. Másrészről valóban szeretnénk olyan világban élni, ahol az NKA megszabhatja azt, milyen tematikájú zenékre és videókra ad pénzt? Az NKA reakciójában foglaltakat (máskor nem adnak obszcén tartalomra támogatást) leegyszerűsítőnek érzem. 2018-ban túlzás valamit azért kirekeszteni, mert obszcén. Az indulatszavaknak, káromkodásoknak meg lehet a saját helyük egy szövegben, hozzátartozhatnak az egészhez. Azt jobban el tudom fogadni, hogy az állami támogatást a kevésbé befutott előadóknak és zenekaroknak kellene adni, nem feltétlenül a már több platformon is sikeres ByeAlexnek és Majkának. Ők viszont megérdemlik a méltányos jogdíjat.
Legutóbbi megjelenésük, a korskorskors Hiro közreműködésével készült, ahol a feel good, style lover iróniát hozták be. A Majkával közös u,u,u-hoz hasonlóan ez is nagy port kavart. A megosztó felvétel a kommentelők egyik kedvenc topikja, és a klipet öt napon belül több mint félmillióan nézték meg YouTube-on. Nem érzem jogosnak, hogy ByeAlex formációján Emile Durkheim és Pierre Bourdieu szellemiségét kérik számon. A Senkise szórakoztatni akarja azokat, akik bírják ezt a fajta hangzást.
ByeAlex egyfajta zenei skizofrén, hiszen képes két teljesen különböző hangzásvilágban zenélni, mindezt anélkül, hogy szerepeket játszana. Talán az őszintesége a sikere kulcsa: az emberek szeretik az eredetiséget. Nem három különböző embert látunk, hanem ugyanazt, csak különböző közegekben. Így nem esik a mindenáron való tetszeni vágyás csapdájába és nem kerül önellentmondásba sem.
Hiába X-Faktor-zsűri már harmadik alkalommal, a mainstream média nem szippantja be, mert a jelleme olyan erős, hogy nem lehet beskatulyázni. Alex a bulvárban nem szerepel, nem árusítja ki az életét, a magánügyeit. Dalszövegei olyasmiről szólnak, amiket más még nem írt le, vagy legalább is nem úgy, ahogy ő. Érezhető, hogy szeretné elkerülni, hogy a zenéje ipari termékké, ő maga pedig ipari termelővé váljon.
Senkise-koncert, Budapest, Akvárium Klub, 2018. április 30.
A beszámoló fotóit Rakó Alex készítette.