Tamara Kostianovsky Természet teremtette hús címmel farönkökre emlékeztető installációt készített elhunyt apja ruháiból, hogy így állítson neki emléket.
Nincs nehezebb, mint döntéseket hozni halottaink tárgyi hagyatékáról. Az izraeli születésű, de Argentínában felnőtt, ma pedig New Yorkban alkotó textilművész, Tamara Kostianovsky az alkotás segítségével dolgozta fel a gyászt: elhunyt édesapja pasztellszínű ruháiból egy sorozat textilszobrot készített.
„Egyfajta emlékművet akartam készíteni, ami a kertészkedés és a természet iránti szeretetét éltetné. Ezeket a ruhadarabokat azzal a céllal használtam fel, hogy ő jelen maradhasson a szobrokban, amik majd láthatóak lesznek és kikerülnek a világba” – mondta az installáció háttértörténetéről a művész.
A szobrok egyszerre emlékeztetnek farönkökre és emberi izomzatra.
Többféleképpen értelmezhetőek: a fák évgyűrűi jelzik az idő múlását, ahogy a ruhák is, a kivágott fa után maradt rönkök elszakíthatatlanok a haláltól. Ugyanakkor a természet körforgása is jelen van az installációban:
Minden ember a természetből lesz, majd elmúltával újra azt táplálja.
Ahogyan Tamara Kostianovsky manifesztójában fogalmaz: „Igyekszem az életről való egzisztenciális felfogásunkba visszahelyezni, hogy a testeink fizikaiak, a születés, növekedés, elmúlás pedig természetes folyamatok.” Ezzel összhangban legújabb műve nem az egyetlen, amely textilt és anatómiát párosít. Korábban készített már vadászat után kiterített madarakra emlékeztető, illetve hentesnél lógó húsimitációkat, de dolgozott már hajjal is.
Forrás: My Modern Met, borítófotó: Roni Mocan