Dr. Joanna Sikora két kutatótársával együtt a szociológia és pedagógia felől vizsgálta a házi könyvtárakat 31 országban. Választása olyan országokra esett, melyek 2011 és 2015 között részt vettek a PIAAC kompetenciamérésben.
Az Ausztrál Nemzeti Egyetemen végzett kutatásban 160.000 25 és 65 év közötti felnőttet kérdeztek meg.
A kulcskérdés arra vonatkozott, hogy fiatal korukban hány könyv sorakozott otthon a polcokon, főleg 16 éves korukban. Ezt a számot hasonlították össze a résztvevők szövegértési, számolási és technológiai problémamegoldó készségeivel. Az eredmények bizonyítják, hogy ha a gyerek egy könyvekkel teli házban nő fel, az a szülői nevelésen, a hivatalos oktatáson és a szakmai fejlődésen túl is hosszú távon hat az életére.
Sikora csapata szerint a könyvespolcok már korán érvényesülő pozitív hatásokat hoznak magukkal.
A résztvevők átlagosan 115 könyvről számoltak be gyerekkori otthonuk polcainak részeként. Az eredmények szerint egy diploma nélküli tinédzser, akinek a szülei nagy könyvtárat tartottak otthon, körülbelül ugyanarra a szintre fejlődik a mért készségekben, mint egy diplomás, aki azonban kevés könyvvel nőtt fel. Ennek ellenkezője, 80-nál kevesebb könyv viszont átlagon aluli kompetenciához vezethet.
Forrás: My Modern Met