Több mint 600 európai, köztük huszonöt magyarországi moziban október 14-én rendezték meg az Európai Art Mozi Napot, melyen premier előtt lehetett megtekinteni – többek között – Gustav Möller A bűnös című lenyűgöző thrillerét is.
A krimi Márai szerint „ős-irodalmi műfaj”.
Csak a XIX. század közepe óta létezik – Edgar Allan Poe A Morgue utcai kettős gyilkosság című novellája volt a zsáner első alkotása –, de a bűnügyi történet valójában mindig is része volt az irodalomnak; elég ha Shakespeare drámájára, a Hamletre vagy Dosztojevszkij nagy lélektani regényére, a Bűn és bűnhődésre gondolunk.
Gunnar Staalesen norvég író úgy fogalmazott: „a modern skandináv krimi a 19. századi realista regény mai megfelelője.” S hogy az utóbbi évek könyveladási listáinak élén mindig találunk skandináv krimit, az csak azt igazolja, hogy „valami bűzlik Dániában”.
Az érdekesség kedvéért: A bűnös rendezője és főszereplője svéd, ám a film dán pénzből készült, sőt mi több, Dánia ezzel a filmmel indul az Oscar-díjért.
A fiatal, 30 éves Gustav Möller elsőfilmes alkotása egyébként az év talán legnagyobb meglepetéssikere, közönségdíjat nyert az amerikai Sundance Filmfesztiválon, a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztiválon, és elvitte hazánk legnagyobb nemzetközi filmes seregszemléjének, a 15. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál fődíját is.
Nincsenek akciójelenetek, nem látunk se autósüldözést, se késelést, nem folyik vér, mégsincs hiányérzetünk, mert így is megkapunk mindent, amit a mozitól várunk.
Az új dán thriller titka s egyben nagyszerűsége az, hogy – hangoskönyvekhez és rádiójátékokhoz hasonlóan – a cselekmény csupán telefonhívások nyomán bontakozik ki. A statikus kamera a másfél órás játékidő legnagyobb részében a főhőst, Asger Holmot alakító Jakob Cedergren arcán időzik, a többi szereplő, a segítséget kérő nő, az egyedül hagyott gyermek, ugyanúgy, mint Holm hamisan tanúskodó kollégája egyszer sem jelenik meg a filmvásznon.
Ki kell mondani, e kiváló színész hősiesen állja a szuperközeliket, igazolván a rendezőt, aki feltétel nélkül bízott Cedergren játékának, illetve jelenlétének erejében.
Az operatőr néha annyira közelről mutatja Asger arcát, mintha bele akarna látni a lelkébe.
E sajátos, minimalista kamaradráma jól építi a feszültséget, annak ellenére, hogy szinte végig egyetlen asztalnál játszódik, két monitor előtt. A filmben éppen ezért hatványozottan megnő a hangok szerepe, s az alkotók érezhetően nagy hangsúlyt fektettek a headseten beszűrődő beszédhangok, háttérzajok adagolására, felerősítésére vagy éppen lehalkítására.
Az egész egy segélyhívással kezdődik, mely lehetett volna ugyanolyan szokványos, mint az előtte lévő összes többi, ám mire megszakad a vonal, minden végérvényesen megváltozik.
A büntetésből áthelyezett exzsaru tudja, valahogy ki kell bírnia az esti műszakot, hisz ez az utolsó munkanapja a koppenhágai segélyhívóközpontban. Minden megy a megszokott kerékvágásban, Asger érzelemmentesen kezeli a részegeket, a piros lámpás negyedben megkopasztott méltatlankodót vagy a bedrogozott fiút, egészen addig, amíg egy kétségbeesett, reszkető női hang be nem jelenti, elrabolták. A monitoron megjelenő adatok alapján megtudjuk, a nő neve Iben. Az eldöntendő kérdésekre adott válaszokból pedig kiderül, férje autójában északi irányba tart. Majd hirtelen megszakad a vonal. A nyomasztó bizonytalanság és tehetetlenség bénító érzése tartósítja a feszültségért, hosszú percek telnek el, és azt sem tudjuk, hogy Iben életben van-e még.
A készenléti diszpécser hamar felismeri, hogy egyetlen fegyvere a telefon és legnagyobb ellensége az idő.
Míg apró részletekből kezd összeállni a megrázó történet, feltárul előttünk Asger múltja is. Rendőrként egy bevetésen megölt egy 19 éves fiút, állítólag önvédelemből, valójában azért, mert megtehette. A bűnös egy valós idejű thriller, melynek rendezője rendesen ránk pirít, hogy alapvetően mennyire felszínesen ítélkezünk, mennyire előítéletesek vagyunk, s – mert megérdemeljük – bevisz az erdőbe, nem is kicsit.
A bűnös (Den skyldige), 2018. Rendezte: Gustav Möller. Írta: Emil Nygaard Albertsen és Gustav Möller. Szereplők: Jacob Cedergren, Jessica Dinnage, Omar Shargawi, Johan Olsen. Forgalmazza: Vertigo Média Kft.