29. alkalommal rendezték meg Szegeden a THEALTER nemzetközi színházi fesztivált 2019. augusztus 2. és 10. között. A hazai független színházi szcéna fesztiváljának zárónapján a Közönség-, a Kritikus- és a Junior-díjas alkotások mellett a THEALTER önkéntesei által választott produkciót is elismerték. Idén emellett három Különdíjat osztott ki a fesztivál.
9 nap alatt 9 helyszínen 32 csapat 30 produkcióját nézhette meg a közönség a THEALTER keretében, idén 3 bemutatót és több magyarországi premiert láthattak a nézők.
A Kutyaportéka – kisvárosi kórkép ősbemutatójával kezdődött a fesztivál, ezt a világhírű performanszművész, Ivo Dimcsev LIVE Solo Concert című előadása követte.
Minden nap szakmai beszélgetésekkel indult, melyek a fesztivál honlapján meghallgathatóak.
A kínálat kiemelten foglalkozott női kérdésfelvetésekkel.
Mészáros Piroska a telefonos ügyfélszolgálati munka ihlette Call Girlben mutatta meg elképesztő színészi energiáit és komikai vénáját. Megrázó történetet mesélt el a 23 perc Járó Zsuzsa érzékeny alakításában. Ebbe a sorba illeszkedett az Örkény Színház izgalmas térbe megálmodott előadása, Az üvegbúra, mely a 2018 KULT színházi előadásai TOP 10-es listára is felkerült.
Szabó Veronika csapata a Queendomban a reneszánsztól a popkultúráig foglalkozott a női léttel.
Több különleges kezdeményezés is helyet kapott a műsorban. A budapesti Gang Színház egy szegedi bérház udvarában is előadta zenés produkcióját, az Egy kis térzenét. Kiss Istvánt, a kaposvári színház kellékesét színészi szerepben láthatták a nézők a Csütörtököt mondok? című előadásban.
Medveczky Balázs a Fehér nyuszi, vörös nyusziban nézett szembe 256 nézővel, és azzal, hogy az előadás első percében kapja meg a szövegkönyvet.
A záró produkciót megelőzően tartották a díjkiosztót: a fesztivál önkénteseinek díját a Bringa-verkli kapta (előadó: Fábián Gábor és Rostás László), az érzékeny témaválasztásért és az ihletett megvalósításért.
A fesztivál Junior-díját Markó-Valentyik Anna nyerte el az Alaine – Ideje a meghalásnak című produkcióért, a korokon átívelő összművészeti megközelítésért.
A Ladányi Andrea rendezésében készült, egyszemélyes produkcióban Markó-Valentyik szerepének időskori bábjával létezett együtt megrázó líraisággal a színpadon. A Közönségdíjat a Queendom (koncepció, rendező: Szabó Veronika) kapta a női nézőpont játékos és komoly érvényesítéséért.
A fesztivál Kritikusdíját a Hős 2.0 – Az előadások előadása kapta a színészlétet kendőzetlenül feltáró fogalmazásmódért.
A szerzők és előadók: Uroš Kaurin és Vito Weis. A fesztivál Különdíjat ítélt a KV Társulat és a Trafó Médeia (rendező: Czukor Balázs) című produkciója alkotócsapatának a klasszikus téma megkérdőjelezhetetlenül mai megközelítéséért, továbbá a Színház- és Filmművészeti Egyetem A Nyíregyháza utca (rendező: Novák Eszter) című előadása alkotócsapatának a súlyos téma nagyszabású színpadi megvalósításáért.
Bátor és felelős színészi munkájáért Különdíjat kapott a Szegedi Nemzeti Színház társulatának ifjú művésze, Medveczky Balázs is, mégpedig a Színműhely Produkció és Átrium koprodukciójában megvalósult Fehér nyuszi, vörös nyuszi című előadásban nyújtott teljesítményéért.
A fotók forrása a THEALTER, a borítóképen a Queendom látható.