Ma adták át a Trafóban a kortárs művészeti központ táncos és színházi elismeréseit, a Lábán Rudolf- és a Halász Péter-díjakat. A színházi díjról rendhagyó módon döntött a kuratórium, sőt, a jövőben is elállnak a legjobb kiválasztásától.
Lábán Rudolf-díj
A 20. századi európai modern táncművészet legjelentősebb újító személyiségéről elnevezett elismerés odaítélésére idén az Albert Dorottya tánckritikus, Artner Szilvia Sisso újságíró, kritikus, Bálint Orsolya tánckritikus, újságíró, Fuchs Lívia tánctörténész, tánckritikus, Komjáthy Zsuzsanna tánckritikus, Králl Csaba tánckritikus, szerkesztő, Rényi András esztéta, Százados László művészettörténész és Török Ákos tánc- és színházkritikus, szerkesztő alkotta kuratórium döntött.
A Trafó Kortárs Művészetek Háza és a MU Színház a magyar kortárs tánc legszínvonalasabb alkotásainak, alkotóinak elismerésére alapította a szakmai díjat 2005 őszén.
A legjobbak közé sorolt hat koreográfia alkotói közül kettő kaphatta meg az elismerést, illetve a a Műhely Alapítvány programjáért, Az Ismeretlen Kutatásáért különdíjat osztottak ki, mert a kortárstánc szegényebb lenne nélküle. Az első díjazott a Collective Dope avagy Jenna Jalonen BEAT – ’I just wish to feel you’ című koreográfiája.
Rényi András laudációjában konceptuális kontakttáncnak tekinti a Beatet.
„Jenna Jalonen új darabjának üdítő tulajdonsága, hogy minden konzervatív, ideologikus felhang nélkül mer visszatérni a tánc legsajátabb matériájához, a testhez, annak mindenek előtt való fizikai mivoltában. Semmi más nincs a színen, mint két, egységesen semleges feketébe bújtatott test, egy férfié és egy nőé. De már ez a megkülönböztetés is túldeterminál: mert az egyik nem azért férfi, mert nem nő – és fordítva.”
A genderkódok azonosítását mintha direkt automatizálná a szerzői szándék, szögezi le Rényi.
„Mert hát nincs a három évszázados történetre visszatekintő európai színpadi táncnak a párkapcsolatnál közönségesebb szereposztása: de Jalonen láthatólag nem történetet mesél, nem ábrázol. Hanem mit csinál?” A saját válasza a kérdésre: „De hát, mint említettem, Jalonen – egy mélyebb művészi értelemben – nem történetet mesél, nem szerelemmel, vággyal, boldogtalansággal s effélékkel foglalkozik. A belassulás és összesimulás a végén nem megoldása a problémának, inkább láthatóbbá tétele: az ugyanis nem más, mint maga a tánc.”
A másik díjazott Cuhorka Emese és Molnár Csaba darabja, a Mestermunka, amely Komjáthy Zsuzsanna méltatása szerint a sokszínűség kiáltványa. „Hol ér véget az egyik, és hol kezdődik a másik – ez Molnár Csaba és Cuhorka Emese közös koreográfiájának, a Mestermunkának, a jelenkor egyik legelevenebb tapasztalatát megragadó kényelmetlen kérdése.
A Hodworks társulatában edződött összeszokott páros, akár egy valódi masterworkben, rigorózus aprólékossággal vizsgálja a fókuszba helyezett testet,
pontosabban a test mozgástörvényeit és kifejezésformáit, azzal a következtetéssel, hogy valójában semmi sem puhára csiszolt, befejezett egész, hogy nincs kész mozdulat, lezárt gondolat, végleges jelentés.”
Halász Péter-díj
A színházi díjat a Trafó a Színház folyóirattal közösen alapította, idén másodszor adták át. Célja ennek az elismerésnek is a határokat feszegető alkotások kiemelése a közönség számára. A kuratórium tagjai Darida Veronika, Herczog Noémi, Imre Zoltán, Kricsfalusi Beatrix, Rádai Andrea és Varga Anikó. Az előző naptári évben bemutatott darabokból ennek a díjnak is hat címből állt a rövid listája.
A kuratórium úgy döntött, hogy mind a hat jelöltet elismeri – hogy felhívják a figyelmet a független alkotókra, a színházi élet helyzetének akutságára.
A díjátadón azt is bejelentették, hogy a jövőben a kísérleti és innovatív színházi jelenségeket fogják elismerni és népszerűsíteni, ám díjazás helyett nyilvános vitát tartanak majd róluk. Így egyes előadásokat nem fognak elismerni.
A hat díjazott előadás:
- A boldog herceg, Mesebolt Bábszínház, Kőszegi Várszínház, Jeles András (író és rendező)
- I I T T H H O O N N, Somló Dávid és Vass Imre (alkotók és előadók)
- Karnevál, K2 Színház, Hamvas Béla (író), Benkó Bence, Fábián Péter (rendezők)
- Kertész utcai Shaxpeare-mosó, Örkény Színház, William Shakespeare, Závada Péter (írók), Bodó Viktor (rendező)
- Kő-kő-kő, Cserne Klára (alkotó)
- Örök szándékmező hangolás, Igor és Ivan Buharov (koncepció)
Forrás: Papageno, borítókép: Kertész utcai Shaxpeare-mosó, Horváth Judit
Hozzászólások
A hozzászólások le lettek zárva.