Michael Angelo Covino második rendezése tematikai és formai értelemben is logikus folytatása a kritikuskedvenc Felfelé a lejtőnnek, de kiforrottabb, humorosabb és tágabb társadalmi kontextusát tekintve is izgalmasabb, ráadásul kiegészül két bravúros női alakítással.
Covino állandó alkotó- és színésztársával, Kyle Marvinnal telített piacra érkezett 2019-ben, hiszen a pikírt humorú független komédiákból minden évben jó néhány készül. És bár a megítélésem szerint a Felfelé a lejtőn (The Climb) nem is feltétlenül emelkedett ki ebből a mezőnyből, egy dolgot rendkívül erősen tudott bemutatni: mégpedig, hogy mennyire sérülékeny a férfi ego. És bár hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy felvilágosultak vagyunk, asszertíven kommunikálunk, mégis
a legkisebb tényező, egyetlen félresikerült beszélgetés vagy esemény tönkreteheti az egyensúlyt.
A Páratlan párosok (Splitsville) ennél is tovább megy, általánosságban a kortárs párkapcsolatok helyzetét vizsgálja, és szinte minden módozatot kritikával illet. Ashley (Adria Arjona) és Carey (Kyle Marvin) épp autóval utaznak, az eközben kibontakozó szexuális együttlét viszont hamar vallomásba csap át: a nő válni szeretne, mert bár szereti a férjét, még élni akar, szabadon akarja megélni szexuális vágyait. Az elcsigázott férj legjobb barátainál, Paulnál (Michael Angelo Covino) és Julie-nál (Dakota Johnson) keres vigaszt. Kiderül, hogy ők nyitott házasságban élnek, a nő ráadásul vonzódik férje gyerekkori barátjához. Miután ők le is fekszenek egymással, minden a feje tetejére áll.

A Páratlan párosok legizgalmasabb művészeti vállalása, hogy egy klasszikus, félreértéseken és két pár életén alapuló romkomszerkezetet olyan humorral vegyítettek az alkotók, ami első blikkre nagyon messze áll a zsánertől. Marvin és Covino
poénkészlete ugyanis sokkal inkább hajaz az Office-féle kínosságig tolt abszurdra, mint mondjuk a Micsoda nő glamúrosságára.
A szituációkról sok esetben még akkor sem vált a kamera, amikor már nemcsak a szereplők, hanem a néző is kényelmetlenül érzi magát. Ez azonban a Felfelé a lejtőnhöz hasonlóan most is fontos eleme a történetnek, hiszen ezáltal nagyon nehéz igazi empátiát érezni a karakterek iránt. Ezzel együtt a Páratlan párosok sokszor és sokféleképpen nagyon vicces: a kezdés rögtön bravúros, majd jön az elmúlt időszak egyik legszórakoztatóbb verekedése, de kitűnő az a szakasz is, amikor Ashley újabb és újabb szeretőjét ismerjük meg. A Páratlan párosok nem dekonstruálja teljeskörűen a műfajt, de az biztos, hogy erőteljesen lerántja a földre, és ehhez kellettek a helyenként fésületlen poénok is.

Ráadásul, ahogy említettem, az alkotópáros most már nem elégedett meg azzal, hogy csak a két férfi köré szervezze a cselekményt, noha az ő személyiségük és sok tekintetben az inkompetenciájuk lesz az alapköve a történetnek. Bekerül a képletbe két fontos női karakter, akiket ráadásul olyan színésznők keltenek életre, akik a kortárs szépségideálok szerint tökéletesnek számítanak. A film ráadásul reflektál is arra, hogy bár sokféle kapcsolat létezik, a valóságban kevéssé valószínű, hogy ez a két nő ilyen férfiak mellett kötne ki. És ez tökéletesen illik Covinóék koncepciójába, hiszen már a vizuális összkép által is láthatjuk, hogy ez a két férfi miért nem biztos abban, hogy kapcsolatuk megfelelő alapokon nyugszik. A Páratlan párosok ráadásul úgy kritizálja a kortárs viszonyokat, hogy
többféle kapcsolódási lehetőséget villant fel, és megmutatja, hogy mindnek megvannak a maga veszélyei, hátrányai,
miközben persze olyan is van, aki csak az adott berendezkedésben érezheti kiteljesedve magát.

Az alapszituáció rögtön egy ilyen ellentétet villant fel: Ashley és Carey azért szakítanak, mert az egyik fél több szabadságot akar, így ott a klasszikus monogámia határai körvonalazódnak. A másik oldalon egy nyitott házasságot látunk, és azt, hogy ugyan papíron mindenki őszintén beszélhet a kalandjairól, valójában, ha előkerül egy idegen név, mind a férfi, mind a nő elveszti az eszét. A klasszikus kapcsolati berendezkedés mellett tehát az új hullám is kritika tárgyát képezi: a felvilágosultnak tűnő megoldások is bukásra vannak ítélve, hiszen ezekben a konstrukciókban is mi, emberek veszünk részt, akik képtelenek vagyunk túllépni saját kicsinyességünkön. És a film vége még ezt is képes árnyalni. Ott ugyanis kiderül, hogy nem feltétlenül a kapcsolatokkal és az emberekkel van a gond, még csak olyan szempontból sem, mint eredetileg gondoltuk: az igazi probléma, hogy
képtelenek vagyunk beszélni az érzéseinkről, a vágyainkról, és csak akkor fogalmazzuk meg az igényeinket, amikor már késő.
Így mikor a film zárlatában végül belépünk a békülési szakaszba, abban egyszerre van valami katartikus, de közben mélyen szomorú is, mert azt érezhetjük, hogy a szenvedés elkerülhető lett volna csupán annyival, hogy karaktereink őszintébben kommunikálnak egymással. És innen érthetjük meg igazán Covino és Marvin humorának jelentőségét: a két férfi úgy viselkedik a szociális helyzetek többségében, mint elefánt a porcelánboltban, de miért is ne tennék, ha látjuk, hogy ezek a szabályok mennyire öncélúak és megnehezítik az őszinte kapcsolódást.
Ezzel együtt érdekes, hogy a két kreatív alkotó a vásznon egyértelműen átadta a teret Adria Arjonának és Dakota Johnsonnak, akik valóban képesek voltak bizonyítani, hogy ennek a műfajnak fontos művészei lehetnek a jövőben. Arjona bujasága, a férfiakat az első pillanattól megőrjítő kisugárzása remek humorforrás. Dakota Johnson pedig hasonló karaktert alakít, mint a Többesélyes szerelemben: itt is azt kell figyelni, hogy ez a nő milyen módon tartja vissza az érzéseit, mennyire nehéz hozzá közelíteni, de közben mennyire vágyik is a kötődésre. A Páratlan párosok nem lesz trendfordító darab a romkom műfajának történetében, de az biztos, hogy
ilyen filmekre van szükség ahhoz, hogy a zsáner ismét életre keljen.
Ugyan szintén a heteroszexuális kapcsolat beteljesülése a témája, és el is jut ide, de érdekesebben, földhözragadtabban teszi mindezt. Marvin és Covino ilyen színvonalon nyugodtan jelentkezhet néhány évente egy hasonló darabbal.
Páratlan párosok (Splitsville), 2025. Rendezte: Michael Angelo Covino. Írta: Michael Angelo Covino, Kyle Marvin. Szereplők: Michael Angelo Covino, Kyle Marvin, Dakota Johnson, Adria Arjona, Simon Webster, Charlie Gillespie, David Castaneda. Forgalmazza: Fórum Hungary
A Páratlan párosok a Magyar Filmadatbázison.