Budapest és Veszprém után Debrecenbe is ellátogatott az Art Moments. A Kortárs Vizuális Művészeti Fesztivál zenei programokkal és filmvetítésekkel dúsított képzőművészeti programsorozata aktuális válaszokat kínál, és olyan tágra tárja a múzeumajtókat, amennyire csak lehet.
Kedd este megtelt emberekkel a Modem belső kertje. Mindannyian az Art Moments Kortárs Vizuális Művészeti Fesztivál kezdetére voltak kíváncsiak. Több kiállítás is kitárta kapuit az érdeklődők előtt. Magam jelen voltam egyrészt a SEJT megnyitóján, amely a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület művészeinek munkájából szemezget, illetve ellátogattam a Mona Lisa Képében II. médiaművészeti kiállításra is, amely a Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szakos hallgatóinak alkotásait mutatja be. A fesztivál programjában a képzőművészeti, médiaművészeti, fotós és filmes események mellett irodalmi és zenei rendezvények is szerepelnek, az események többségének pedig a Kölcsey Központ és a Modem ad otthont.
A fesztivált Kósa Lajos nyitotta meg. Debrecen polgármestere szerint a tárlatok célja, hogy túllépjünk a művészet hagyományos keretein, s ehhez mind az installáció, mind pedig a közönség figyelmét aktívan fenntartó performansz kitűnő eszköz. A rendezvény megálmodóinak nem titkolt célja ugyanis, hogy az „elszánt múzeumlátogatókon” kívül a legfrissebb kiállításokat további érdeklődők is megtekintsék.
A város első emberének szavai után Kukla Krisztián nyitóbeszéde következett. A Modem igazgatója Kósa gondolatmenetét folytatta. Szerinte a kortárs képzőművészet sokak számára nehezen befogadható és értelmezhető, ezért az elérendő cél az, hogy a közönség egyszerűen megszeresse a jelenkori alkotók munkáit. A művészet napjaink történéseire, jelenségeire reagál ugyanis, arra reflektál, amiben élünk. A SEJT-kiállítással kapcsolatban Kukla a művek mediális sokszínűségére hívta fel a figyelmet. A tárlat anyaga – folytatta – tulajdonképpen életre kel, mégsem sorolható az élők körébe. Feltette a művészek által gyakran pedzegetett kérdést: mikor van kész egy műalkotás? A válasza erre az volt, hogy „a tökéletes remekmű egy fantom”, utalva ezzel arra, hogy egy műalkotás talán sohasem tekinthető késznek, mindig továbbgondolható. Beszélt továbbá a Mona Lisa Képében II. című kiállítás központi motívumairól is, amelyek szerinte az elevenség és az ábrázolás feszültsége körül rajzolhatók ki.
Az ünnepélyes megnyitó után megtekinthettük végre a kiállításokat. A Mona Lisa Képében II. a harmadik emeleti Műterem Galériában kapott helyet. Fotók és videóinstallációk fogadtak odabent, melyek a művészettörténet olyan témáira reagálnak, mint a csendélet, a tájkép, a festészet eredete és a kép tere. Az alkotók ezeket a zsánereket, kérdéseket gondolják újra. Munkáikon megjelennek a napjaink társadalmát érintő konfliktusok és problémák is, mint például a nők közötti versengés, agresszió. Az ezt bemutató videóban két nő pofozza egymást, miközben azt kiabálják, hogy „I’m better than you” (jobb vagyok, mint te).
Érdekesnek találtam a Veronika kendője című képsorozat nőalakjait: először kisminkelve jelennek meg, aztán egy kendővel letörlik a festéket. A vastag smink meglátásom szerint a társadalom által rájuk kényszerített elvárásokat is szimbolizálhatja. A SEJT különlegessége számomra Dr. Tánczos Sándor 1971-es portrékészítő gépe volt, mely absztrakt képmások alkotására alkalmas. Találkozunk még vignettákkal a földön, melyeken gyöngybetűkkel a „Nem mi voltunk” felirat szerepel, valamint Mona Lisára emlékeztető, mozgó női alakokkal, akik ugató kutyákat tartanak a kezükben.
A fesztivál a divat rajongóira is gondolt: a Kölcsey Központ galériájában a Gombold újra! Divat a magyar 2.0 című kiállításon fiatal magyar divattervezők által készített öltözéktervek láthatók. A hagyományos magyar értéknek számító hímzés és kékfestő anyag modern szabásvonallal jelenik meg a kiállított ruhakölteményeken. A Modemben még helyet kapott egy a COLORS magazin címlapjaiból összeálló szókimondó és realista plakátkiállítás is, de színes zenei programokkal, filmvetítésekkel is várják az újdonsült múzeumlátogatókat az Art Moments Fesztivál rendezői.
A SEJT című kiállítás 2012. szeptember 5-ig, a Mona Lisa Képekben II. című kiállítás pedig augusztus 20-ig tekinthető meg Debrecenben, a Modemben.