Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

Divat és kortárs művészet tengelypontján

Interjú a NUBU divatmárka tervezőivel

Aki valamennyire otthon van a hazai divat világában, annak biztosan ismerősen cseng a NUBU márkanév, aki pedig nincs képben, annak itt a tökéletes alkalom, hogy megismerje ezt a különleges brandet. Az immáron duóként működő, s új almárkán dolgozó tervezőket a kezdetekről, izgalmas inspirációforrásaikról, a társművészetekkel való kapcsolatukról, valamint terveikről kérdeztük.

A márkát 2007-ben Garam Judit alapította, majd 2011-ben Kovács Adél és Hajdú Anett csatlakozásával egészült ki a team. A tervezőnők munkái nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is népszerűek, kollekcióik jelen vannak az Egyesült Államokban, Tokióban és Kínában is. Úgy fest, a NUBU sikere megállíthatatlan: a Gombold újra!-versenyen első helyezést ért el kollekciójuk, s egy saját márkaboltot is nyitottak Budapest egyik legmenőbb részén, az Andrássy úton. Noha Hajdú Anett időközben kivált a teamből, Judit és Adél továbbra is aktívan szervezi a NUBU életét: idén egy új almárka – a NUDE by NUBU – bevezetésén dolgoznak, melynek különlegessége, hogy az aktuális és a korábbi kollekciók darabjait gondolják újra, céljuk pedig egy szélesebb fogyasztói réteg bevonása.

KULTer.hu: Ahhoz, hogy három vagy akár csak két különböző egyéniség kollaborálni tudjon, s produktív, sikeres munkát végezzen, igazán jó csapatjátékosnak kell lenniük. Hogyan tudtátok az elején összehangolni a munkát? Megegyeztek az elképzeléseitek a márka koncepcióját, jövőbeli céljait illetően?

Judit: Szeretünk együtt dolgozni, mert nagyon hasonló a stílusunk, így nem jelent problémát összeegyeztetni a tervezést. Ezen kívül baráti viszony is van köztünk. A tervezésen kívül még rengeteg a feladat, amit szintén szét kell választani, így csak pozitívum, hogy meg tudjuk osztani a dolgokat.

KULTer.hu: Judit már a márka megszületésekor sokéves tapasztalattal rendelkezett a divat világát illetően, Adél pedig Londonban bővítette szakmai ismereteit a NUBU-hoz való csatlakozás előtt. Mindketten más-más környezetben gyűjtöttetek tehát tapasztalatokat, ezáltal talán kicsit eltérnek a divattal, stíluselemekkel kapcsolatos nézeteitek. Mennyire sikerül a sajátos elképzeléseiteket a közös munka során érvényre juttatni? Nehéz az egyéni stílusnak kibontakoznia az együttműködés során? Kinek mi az erőssége, ki mit ad hozzá a tervezéshez, a ruhák elkészítéséhez?

Adél: Az együttműködés előtt gyűjtött tapasztalatok csak hozzáadnak a márkaépítéshez, a szerzett tapasztalataink nem a stílusunkat és a designról való elképzelésünket, hanem az üzleti hozzáállásunkat változtatták meg. Juditnak rengeteg tapasztalata van az értékesítéssel kapcsolatban, én Londonban főleg PR-ban és eseményszervezésben szereztem gyakorlatot. A stílusunkat kiforrottnak tekintjük, így arra törekszünk, hogy a NUBU-imázst minden szezonban frissítsük, erősítsük, ne pedig megváltoztassuk.

KULTer.hu: Tavaly nyílt egy üzletetek az Andrássy úton, ami presztízsértékű, de felelősséggel is jár, hiszen a híres világmárkák között tulajdonképpen ti képviselitek a hazai divatot. Az Andrássy út az egyik legnépszerűbb turistalátványosság Budapesten, de neves üzleteivel a shopping körutak helyszíneként is funkcionál. Hogyan oszlik meg a NUBU forgalma a magyar és a külföldi vevők között? Több határainkon túlról érkező vásárlótok van?

Judit: Az Andrássy úti üzletünkben egyaránt szemezgetnek a magyar törzsvásárlóink, valamint a betévedő turisták is, statisztikát nehezen lehetne készíteni, hiszen minden kereskedelemben dolgozó megérzi, hogy mikor vannak turistaszezonok Budapesten. Akkor tudnánk ilyen kijelentést tenni, ha a magyar vásárlói bázis erős lenne, és a turisták is hasonló intenzitással jönnének be minden hónapban.

KULTer.hu: A NUBU-darabok játékosan elegánsak, kifinomultak, de a legtöbb közülük megállja a helyét a hétköznapokon, hiszen a kényelemre is nagy hangsúlyt fektettek. Mindezektől függetlenül sokan úgy gondolják, hogy az ismert divattervezők kreációinak viselését csak egy szűk, merész réteg engedheti meg magának. Szerintetek mennyire kell „bevállalósnak”, szabadabb gondolkodásúnak lenni ahhoz, hogy valaki a ruháitokat viselje? Elsősorban kik tartoznak a NUBU célközönségébe, mely vásárlói csoportot kívántátok a márka alapításakor megcélozni? Változott-e, bővült-e a célcsoport mióta (el)ismertebbé váltatok?

Judit: A NUBU a kifinomult, modern városi nőnek készül; letisztult szabásvonalaival, a kényelem és a funkció összehangolásával, szolid nőiességével és légies eleganciájával finom egyensúlyt hoz létre viselőjének határozott személyisége és elbűvölő kisugárzása között. A NUBU kortárs darabjai a nyugodt, ugyanakkor friss és előremutató megoldásokat kereső, szabad nő ruhatárát adják. Új vonalunk, a NUBU almárkája, a NUDE by NUBU darabjai ugyanakkor azoknak a fiataloknak készülnek, akik kedvelik a NUBU letisztult, kortárs darabjait, fontos számukra, hogy öltözködésükkel kifejezhessék egyéniségüket, ugyanakkor előnyben részesítik az egyszerű, elérhető darabokat. A NUDE by NUBU az aktuális kollekció designjait, illetve a korábbi kollekciók legnépszerűbb darabjait gondolja újra, letisztult szabásvonalakkal, egyszerű, jó minőségű anyagokból, a hordhatóságot tartva szem előtt. A kollekciók fiatalos és urbánus darabokat tartalmaznak, amelyek őrzik a NUBU-ra jellemző egyedi stílusjegyeket. A hangsúly a funkcionalitáson és a harmónián van, amely a tudatos városi fiatalok mindennapjaira reflektál.

Adél: A NUBU ruhák viseléséhez nem kell bevállalósnak lenni, nyugodtan fel lehet venni szinte minden darabot munkába, nyaraláshoz is. Rengeteg teljesen hétköznapi, kifejezetten sportosabb darabunk van. A különlegesség a szabásvonalakban, az anyagok minőségében érhető tetten, amit akkor érzel, ha felveszed és hordod őket. Kifejezetten nem arra törekszünk, hogy csak alkalmi ruhákat tervezzünk – célunk, hogy olyan ruhák kerüljenek ki a kezeink alól, amelyek nem elvonják a viselőjükről a figyelmet, hanem hozzátesznek a személyiségéhez. Én például kifejezetten utálok feszengeni egy ruhában, még akkor is, ha alkalmi darabról van szó, ezt mindig figyelembe veszem a tervezésnél.

KULTer.hu: Utólag is gratulálok a Gombold újra!-versenyen elért eredményetekhez! Hogyan hatott az „Oldhands” kategória első helyezésének elnyerése a NUBU életére? Növelte az ismertségeteket, bővült a vásárlóitok köre, esetleg tűztetek ki új célokat ennek apropóján?

Judit: Ismertebbek lettünk, de alapvetően nem változtatta meg az életünket. A szőrmevonal bevezetése amúgy is tervünk volt, a versenynek köszönhetően pedig sikerült egy felületet találnunk, ahol ezt kibontakoztathattuk.

KULTer.hu: A Gombold újra!-bemutatón egy igen érdekes motívumot emeltetek be a BAO BAO nevű kollekcióba: egy ismert magyar népszokás, a busójárás adott ihletet a ruhák tervezésekor. Eddig főleg a keleti kultúrák felé fordultatok inspirációért, hogyan jött most az ötlet, hogy egy magyar hagyományt értelmezzetek át? Tervezitek a hazai népművészet és tradíciók jellegzetességeit jobban bevonni a brand eszköztárába a jövőben, vagy maradnátok inkább a keletiesebb motívumoknál?

Judit: Az inspirációválasztásnál a követelményeknek is meg akartunk felelni, azért választottuk ezt a magyar népszokást, amit amúgy is nagyon klasszul ki lehetett használni a különböző szőrök keveréséhez. Egyébként mindig hatással van ránk valamilyen aktuális utazás vagy kiállítás – személyes inspirációk. Az, hogy a jövőben ilyen inspirációforrásaink lesznek-e, sok mindennek a függvénye, így nem kizárt, hogy keresgélünk a magyar iparművészetben is. Én személy szerint gyűjtöm is a kézzel festett kerámiákat, nagyon szeretem ezeket a tárgyakat.

KULTer.hu: Külföldi tapasztalataitok és a divat világában való jártasságotok révén úgy gondolom, gyakorlatilag lehetetlen lehet számotokra a nemzetközi trendeket, népszerű divathullámokat kizárni a tervezés során. Mennyire lényeges számotokra a külföldi séma, s hogyan tudjátok azt a magyar fogyasztók „divatnyelvére” lefordítani?

Adél: Nagyon fontos számunkra a divat, így a márka természetesen adaptál dolgokat, amiket a nemzetközi trendek diktálnak, például színeket vagy sziluetteket. Jelenleg nagyon nehéz divatról beszélni, mert most már minden az, szinte nem is lehet mellényúlni. A NUBU tervezésénél mi a harmóniára törekszünk, megtartjuk az állandóságot, de beemelve azokat a dolgokat, amikről úgy érezzünk, hogy még beleférnek a stílusba, s nekünk is tetszenek. Célunk, hogy a NUBU egy nemzetközi márka legyen, valamint minőségben és frissességben egyenértékűvé váljon bármilyen világcég termékeivel.

KULTer.hu: A képzőművészet szinte minden kreatív tevékenység során érezteti a hatását, központi szerepe letagadhatatlan a divatban is, sok tervező számára a legfőbb ötletforrást jelenti. A 2013/14-es, őszi-téli kollekciótokban például az orosz konstruktivizmust és Kazimir Malevics munkáinak jellegzetességeit szőttétek bele az egyes darabokba, a 2014-es, tavaszi-nyári szezon darabjaihoz pedig a dunaújvárosi Szoborpark adta az ihletet. A szoborjelleget a gazdag anyaghasználat, az érdekes printek és a fénnyel való játék emelte be a kollekcióba. Mely művészeti ágak, korszakok, irányzatok jelentik a NUBU számára a fő inspirációt? Hogyan döntitek el, hogy az adott szezonban mely artisztikus vonal lesz a meghatározó?

Adél: Általában személyes jellegű az inspiráció, például én Dunaújvárosban nőttem fel, és a Szoborpark nekem mindig egy kis feltöltődési lehetőség volt a városban, amit már régóta szerettem volna beépíteni valamelyik munkámba. Ha mégis korszakot kell mondanunk, akkor a modern és a kortárs művészet, építészet vonz minket, ezen belül is a konstruktivista és minimalista irányzatok.

KULTer.hu: Tervezéskor csak a vizuális inspirációs forrásokat veszitek alapul, mint például a festészet, szobrászat, építészet, filmek, fotográfia, vagy tudnak rátok hatni a nem képi megjelenítések is, mondjuk a zene vagy az irodalom? Mi az, ami még inspirál titeket?

Adél: Szeretek zenét hallgatni munka közben, de ez inkább egy hozzásegítő művészeti ág, gyorsabban megy tőle a munka, jobb hangulatom lesz tőle.

KULTer.hu: Igaz, hogy fővárosunk a kulturális emlékeket és örökséget tekintve nemzetközileg is versenyképes, de kérdésként merülhet fel, hogy vajon lépést tud-e tartani az olyan ikonikus nagyvárosokkal, művészeti központokkal, mint Párizs, London vagy akár Milánó? Megfelelő környezetet, kielégítő ötletforrást nyújt Budapest egy olyan kreatív tevékenységhez, mint amilyen a divattervezés?

Adél: Igen, én nagyon szeretem Budapestet, az egyik legélhetőbb és méretéhez képest talán legnagyobb kreatív szcénával rendelkező város a környező fővárosok közül, szinte minden napra jut egy kulturális program. Emellett nagyon fontos az utazás is, mert a különböző országok más-más értékekből táplálkoznak, én egyfajta egyvelegből merítem az inspirációkat.

KULTer.hu: Budapestet, illetve Magyarországot elsősorban nem a divat központjaként tartják számon. Úgy tudom, a NUBU sok országban ismert és népszerű, ráadásul Párizsban negyedévente bemutatjátok a legújabb terveiteket. Magyar bázissal, budapesti központtal sok munkát és befektetést igényel a nemzetközi piacon való jelenlét?

Judit: Mindenképpen nagyobb energiát vesz igénybe, mintha kint élnénk, például a mintakollekció, az áru szállítása plusz munkát igényel. Minden szezonban Párizsba utazunk az anyagkiállításra pár napra, ez olykor több energiabefektetéssel jár, de nem feltétlenül negatív felhanggal, mintha csak a metróra kéne felszállnunk Párizsban. Itthon nincsenek anyaggyárak, így csak külföldi anyagokkal tudunk dolgozni, ezeknek a megrendelése, szállítása is többletmunka. Pozitívum, hogy innen olcsóbb fenntartani a stúdiót, és természetesen szeretünk itthon élni, én sosem éreztem azt, hogy máshol lenne a helyem, vagy azt, hogy kint könnyebb lenne boldogulni.

KULTer.hu: Min dolgoztok most, s mik a jövőbeli terveitek?

Egy új almárka bevezetésén dolgozunk, illetve most fejeztük be a jövő nyári kollekciónkat. A NUDE by NUBU a NUBU életérzést hozza el, elérhető árakon – reméljük, hogy ezekkel a darabokkal egy olyan vevői réteghez kerülhetünk közel, akik eddig nem feltétlenül tartoztak a törzsvásárlóink közé.