Finnország legrégebbi városában, Turkuban nyílt önálló tárlata Kicsiny Balázsnak. A magyar képzőművész egyedi szimbólumrendszere és első pillantásra talán nehezen megfejthető munkái egyetlen hatalmas installációvá állnak össze az ezer tó országában. Páratlan kiállítás, kivételes helyszínen.
Az Aboa Vetus & Ars Nova múzeumépületének erkélyére kilógatott, szélben lobogó, fekete-fehér kockás ejtőernyők már messziről hirdetik a különleges tárlatot. Ez azonban nem puszta reklám, hanem szerves része a kiállításnak. A terembe lépve azonnal sokkolóan hatnak a Kicsiny Balázs munkásságára jellemző életnagyságú, arc nélküli bábok, melyek a tőle megszokott groteszk pózokban lepik el az egymásba nyíló és egymásba nyúló szobákat. Az olykor bizarr médiainstallációk és festmények koherens gyűjteménye egyszerre kelt zavart és érdeklődést a látogatóban. Az egyes szimbólumok – mint a biliárdasztal, a fekete-fehér kockás minták vagy a búvárfigurák – visszatérően megjelennek a kiállított munkákon, így egységesítve az első ránézésre nehezen értelmezhető alkotásokat. Kicsiny – saját bevallása szerint – szándékosan készít nehezen interpretálható installációkat, szeret ugyanis eljátszani a néző fantáziájával.
Az első, Anthem című, három elemből álló kompozíció két szobát köt össze. Az egyik sarokban falnak támasztott biliárdasztal, rajta golyókkal, majd egy ejtőernyős, kinek zsinórjai egy lovaglóruhás nő hajában végződnek, a nő pedig talán egy láthatatlan lovat ül meg éppen. A látszólag összefüggéstelen elemek közti kapocs a gravitáció, melyet az installáció minden eleme kikezdeni látszik. A lovaglónő és az ejtőernyős ellentétes irányú törekvése és mozdulatlansága különös kettősséget ad a műnek. A biliárdasztal és rajta a magyar zászló színeiben virító három golyó egyfajta identitásjelölő funkciót is kap.
A kiállított festményeken is a Kicsinytől megszokott szimbólumrendszer fedezhető fel. A The Last Meal című olajfestményen az óra mint – az idő és időtlenség jelképe –, a Calendar című képsorozaton pedig a búvár, valamint a munkásember figurája tűnik fel. Kicsiny Balázs salgótarjáni születésű lévén közelről tapasztalhatta a bányászok mindennapjait. Az ehhez kapcsolódó szimbólumok – mint a festményeken látható szénkontúrok vagy kettős kalapácsok – is jelentős szerepet kapnak a kiállított alkotásokon.
A The State of Play címet viselő videoinstalláció egyedülálló mű a tárlaton: az egyetlen, ami megtöri a térben jellemző statikusságot. A francia rendező, Jean-Pierre Melville A vörös kör című filmje ihlette felvételen egy biliárdjátszmát figyelhetünk meg, melyet lángoló golyókkal játszik egy alak, miközben felülnézetből veszi a kamera. Tekintve, hogy a felvétel egy asztalra vetül, egészen különös képzeteket kelt a nézőben. Érdekesség, hogy a kiállítótérben melléállították azt a több helyen kiégett biliárdasztalt is, melyet a vetített jelenet felvétele során használtak.
Ettől a ponttól visszatér a mozdulatlanság. A Sweet Home című alkotás szerepelt már a 2005-ös Velencei Biennálé magyar pavilonjában is. Középpontjában egy horgonyokkal leláncolt ismeretlen utazó áll, kezében bőröndöket tart és méhkaptárak veszik körül. A statikusság ellenére a mű eljátszik a mozgás és mozdulatlanság, a hazatérés és távozás, valamint a szabadság és bezártság oppozícióival. A Temporary Resurrection című installációt Robert Capa Leipzig című 1945-ös képe ihlette. A terem közepén heverő ejtőernyős a fotón holtan fekvő katonát idézi négy különböző pillanatban, míg maga az ejtőernyő a termen kívül, a múzeum homlokzatán lobog, ezzel újfent az ellentétekre helyezve a hangsúlyt: a külső és belső tér, az élet és a halál közti szembenállásra. A kiállítás záró- és kezdődarabja is egyben a The Captain and Four Sailors című alkotás. Bár Kicsiny nem tett szert személyes tapasztalatokra a matrózok mindennapjaival kapcsolatban, kedvelt témája a folyton úton levő, szabad, mégis a víz fogságában élő tengerész alakja.
A kiállítás témája – Kicsiny Balázs művészetétől megszokottan – az ellentétek köré csoportosul tehát, szabad értelmezési teret engedve a látogatónak. Ezeknek az olykor zavarba ejtő, elgondolkodtató installációknak és festményeknek a segítségével betekintést nyerhetünk a bányászok, búvárok és tengerészek elképzelt mindennapjaiba, és egy különleges tehetségű magyar képzőművész nem mindennapi világába is. Aki augusztus 31-ig Turkuban jár, annak azt javaslom, mindenképp tekintse meg Kicsiny Balázs kiállítását!
Kicsiny Balázs No News from NoWhere című kiállítása a Finnországi Turkuban, az Aboa Vetus & Ars Nova Múzeumban tekinthető meg 2014. augusztus 31-ig.
A fotókat Deme Felícia készítette.