Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

Verssel a legtömörebben és legpontosabban

(R25) Interjú Kovács Kristóffal

kovacs_kristof (2)15 tehetséges, határnyitás után született pályakezdő szépírót kerestünk meg, majd az indulásról, inspirációkról és kortárs irodalmi sztorikról kérdeztük őket, de kiderül az is, mennyit jelent nekik az olvasó, mit gondolnak a slamről, s hogyan látják ők mint ’89 után születettek a rendszerváltást.

Balogh Péter, Baranyi Gergely, Bende Tamás, Biró Krisztián, Borda Réka, Hevesi Judit, Horváth Imre Olivér, Juhász Tibor, Kemény Zsófia, Kovács Kristóf, Polák Péter, Stermeczky Zsolt Gábor, Szabó Márton István, Szenderák Bence és Zilahi Anna egy-egy szép versét és a szerzőkről szóló bemutatószöveget ide kattintva olvashatjátok el.

r25 montazs felirattal

KULTer.hu: Mikor és hogyan tudtad meg, hogy az irodalmi élet nem állt meg a Nyugatosoknál, sőt vannak élő költők is?

Körülbelül három éve, egyik ismerősömtől kaptam egy Simon Marci-kötetet, emlékszem, egy hazafelé vezető BKV-záson olvastam először, aztán az lett belőle, hogy 20 perc helyett 1 óra alatt értem haza, mert kétszer is elfelejtettem leszállni. Magába rántott, megéltem, aztán már jött a többi, azóta egyszerűen szükségem van a versekre, mindenről lemaradnék nélkülük. Sajnálom, hogy csak ilyen későn kerültem bele, ezt kis haraggal még mindig a középiskolák oktatásának számlájára írom.

KULTer.hu: Volt egy konkrét meghatározó élményed, aminek a hatására írni kezdtél?

Konkrét nem hinném, vagy csak valami nagyon jelentéktelen. Azért kezdtem el írni, mint a fiatalok 95%-a. Jött valami lány, aztán mégse úgy volt, ahogy. Szegény, ha tudná, hogy azóta is ezt művelem.

KULTer.hu: Mikor írsz, gondolsz az olvasókra és/vagy mások elvárásaira?

Abszolút, ez a legfontosabb. Szeretném felkelteni a figyelmet, használhatót adni, már írás közben is próbálok elszakadni és kívülről nézni a sorokat, megbecsülni, másnak hogyan csapódik majd le. Nem magamnak írok. Hanem mindenki másnak.

kovacs_kristof (1)

KULTer.hu: Mit ad a versírás, amire más művészi kifejezésformák nem képesek? Milyen más műfajok foglalkoztatnak?

A költészetnek nincs mozdulatlan magja. Mindenki azt és úgy látja meg a sorok mögött, ahogy szeretné, ellenben mondjuk egy festménnyel vagy egy zeneművel. Úgy gondolom, verssel tudjuk a létező legtömörebben és legpontosabban kifejezni önmagunkat. Ami szerintem ehhez az érzethez a legközelebb áll, azt a zene kelti, mivel hasonlóan nagy hatást tud gyakorolni az emberre.

KULTer.hu: Mit gondolsz a költészet és a slam kapcsolatáról? Utóbbi bravúrosan előadott költészet vagy valami egészen más?

Nem telt még el elég idő, hogy pontosan el lehessen helyezni. Szerintem a slam nagyszerű dolog, egészen új, izgalmas, sok lehetőséggel. De inkább előadói műfajnak tartom, élőbeszéd, reflektálások sorozata. A költészetet jobban szeretem lámpafénynél, egyedül. Összefutnak a szálak, és ez jól van így, nem baj az, ha valami nagyot ölel, és szerintem elsősorban kreativitás kell hozzá, ahogy a költészethez is.

KULTer.hu: ’89 után születettként hogy gondolsz a rendszerváltásra? Ma is komoly tétje lehet egy költő közéleti szerepvállalásának?

Az alapján tudok rá gondolni, amit meséltek. Homályosan. De egyre inkább valószínű, hogy csak szebb köntösünk lett, és semmi más.

KULTer.hu: Mesélnél egy kortárs irodalmi közegben megesett humoros/tanulságos sztorit?

Ami így elsőre eszembe jut, az a tavaly nyári Hajdúböszörményi Írótábor, bár az is csak utólag volt vicces, a tábor utolsó estjén jó irodalmárokhoz híven nem voltunk szomjasak, kb. 20-an játszottunk valami őrült kártyás-ivós játékot. Lényeg, hogy homlokon kellett nyalnom a szemben ülő srácot (nagy tétje volt), később ellene csocsóztunk, nagyon nyertünk, megkúsztattuk. Na, ő volt Szálinger Balázs. Pár nappal később kaptam tőle egy komoly és pozitív hangvételű e-mailt a verseimmel kapcsolatban. Kérdezte azt is, hogy honnan ismerjük egymást. Azt hiszem, nem válaszoltam.

KULTer.hu: Ha egyetlen sort/mondatot kellene kiemelni az eddigi verseidből, mi lenne az?

„mi is egyenlők leszünk, / ha összeadjuk egymás különbségeit” (Nullszaldó)