Van egy olyan tulajdonságom, hogyha valamivel elkezdek foglalkozni, azt (túl) komolyan veszem. Mivel szeretném hinni, hogy az olykor igencsak mostoha körülmények ellenére komolyan vehető az, ami Magyarországon kicsírázott az utóbbi években divat címszó alatt, mutatok egy szubjektív listát az elmúlt időszak fontos magyar ruhakollekcióival a főszerepben.
Olyan útkijelölő kezdeményezésekről lesz szó a következőkben, melyek egy része reprezentálhatta magát az immár Mercedes-Benz Fashion Week Central Europe-nak nevező divateseményen – a több fontos fashion week mellé odaálló autógyártó cég lépése kapcsán a szakma üdvrivalgásától volt hangos a sajtó, a divatkritika (amennyiben létezik ilyen) megengedő bólintással, keserédes mosollyal nyugtázta az új szponzor eljövetelét. Az eredetileg a TONI&GUY támogatását élvező, a BigBag csapata által megálmodott magyar divathét szereplőin túl a kezdő tehetségek is helyet kaptak a listában, amely így egyrészt elismeri a magyar divat tapasztaltabb aktorait, másrészt biztatja a fiatalabb, pályakezdő kreátorokat.
10. Émé – Ősz/Tél, 2015-16.
Az émé tervezőpárosa harmadik éve van jelen a hazai piacon, de bevallom, eddig nemigen figyeltem fel kollekcióikra. 2015-ös tavaszi-nyári, Pierre Soulages festményei által inspirációra lelt öltözéksorozatukra azonban szó, mi szó, jó érzés ránézni. A színek tekintetében a fekete egyeduralmát a fehér, valamint az egymásba folyó lilás és a kékes tónusok törik meg, az anyagok terén a gyapjú, a muszlin, a selyem, a farmer, a lóden, a kabátszövet és a soft shell alakítják a kollekciót. A szabásvonalakat illetően nem beszélhetünk túl sok újításról: az émé is kijátszotta az aszimmetrikus, itt-ott érdekes hajtásokkal és megoldásokkal operáló, képzőművészetre utaló minimálhangsúlyos kártyát, de őszintén szólva, nálam működik a dolog.
9. Tamara Toth – Tavasz/Nyár, 2015.
Tóth Tamara sem az a dizájner, akinek megmozdulásairól álmomból felkelve is tudnék beszélni, de úgy fest, nem árt olykor frissíteni a tudásom vele kapcsolatban. 2015-ben egy új éra köszöntött be a márka életében: elkezdték a terjeszkedést külföldön, és a gyártás kapcsán is előrelépések várhatók majd egy varrodával való együttműködésnek köszönhetően. Ami a kollekciót illeti, nem tágítunk a festészeti kiindulóponttól: a Tamara Toth 2015-ös tavaszi-nyári vonalának ihletadója is a képzőművészet volt. Egészen pontosan az alkotó és a múzsa közti viszonyt próbálta feltérképezni a divat gesztusnyelvével a tervező. Változatos anyag- és formahasználat jellemzi a ruhadarabokat, a transzparens kristályorganza és voál textúrák révén egy érzéki, nőies irány bontakozik ki, miközben a sportos, laza, helyenként maszkulin elemek is kiemelt részei a kollekciónak.
8. The FOUR – Tavasz/Nyár, 2015.
Szelíd nőiesség és androgün minimalizmus jellemzi a The FOUR tavalyi meleg szezonra megálmodott kreációit. Nem titok, hogy a tervezőtriót az egyik legkonzekvensebben fejlődő fiatal magyar márkának tartom itthon, és szívből örülök, hogy fontossá vált az, amit csinálnak. A múlt évi tavaszi-nyári kollekciójuk az ’50-es és a ’90-es évek öltözködéskultúrájának kreatívan újragondolt látleletét hozza el: lágy és éles tónusok lépnek frigyre a ruhadarabokon, amelyek leginkább természetes anyagok (selyem, vászon) felhasználásával öltenek testet. A zavarba ejtő, álomszerű printkollázsokkal, hímzésekkel és applikációkkal, valamint az ábrándos-kontrasztos színekkel a tervezők az illúzió és a hamis valóság lokalizált központjaiba, Dubajba, Disneylandbe és Las Vegas-ba repítenek minket.
7. Daige – Ősz/Tél, 2015-16.
Egy kedves nosztalgiautazásra invitál Tóth Melinda, a Daige tervezője 2015-16-os őszi-téli kollekciójával, amelyben az idilli gyermekkor, a fiatalság és az iskolai évek felhőtlen naivitása kapta a főszerepet. A ruhadarabok leglátványosabb elemei azok a tipikus gyermeki játékokat (amőbát, akasztófát, pontösszekötős színezőket és egyéb krikszkrakszokat) idéző printek, amelyek a könnyed szabású bőr, denim, pamut sziluetteken köszönnek vissza. A sötétebb, hűvösebb színek közé a narancsvörös és babakék csempész játékosságot és melegséget, mialatt a printek bájos komolytalansága és a laza retró szabások egy izgalmas, daige-esen kúl összhatást eredményeznek.
6. Je Suis Belle – Ősz/Tél, 2015-16.
Ismét szerteágazó inspirációs forrásból hívták életre őszi-téli kollekciójukat a tavaly jubiláló Je Suis Belle divattervezői; Pompei és a nápolyi Archeológiai Múzeum freskói, 20. századi kollázstechnika, fiatal értelmiségi nők karrierképe és Woody Allen nőalakjai is szerepet kaptak így vagy úgy az anyagban. Az érdekes kontrasztokkal dolgozó, bohókás sikk jegyében működő, képzőművészeti áthallásokat is keltő márka ezúttal leginkább a változatos anyaghasználattal, illetve az aprólékos kidolgozásokkal vonta magára a figyelmemet; a sokféle matéria közül a szőrme, a selyembársony, a gabardin és a sportos, kötött anyagok, valamint a különböző izgalmas applikációk voltak hangsúlyosak. Színek terén a monokróm alaptónusokat (fehér, fekete) az imént említett színes rátétek és a budoir vörös tették játékossá, érzékivé.
5. Dora Abodi – Ősz/Tél, 2015-16.
A sikert sikerre halmozó, külföldi sztárkörökben is ismert Dora Abodi márka kollekciói mellett egyszerűen nem lehet szó nélkül elmenni. A London Fashion Weeken is bemutatott, Cult of The Twin Unisus nevű kollekció a már jól ismert unikornisszimbólum különböző jelentésrétegeit, alakváltozatait azonosítja, miközben a szándékos szabálytalanság markereivel és a futurisztikus betétekkel egy titokzatos utópia felé veszi az irányt. A színeiben, anyagaiban, formáiban és kidolgozottságában egyaránt többfókuszú, precíz ruhadarabok olyan vallási témákból kiindulva születtek meg, mint az ártatlanság és a bűn, a vallás és a pogányság, a hit és a tagadás, valamint a félig ember, félig földönkívüli lényekről alkotott hiedelmek, amelyekhez az erdélyi gótika esztétikája, illetve a kilencvenes évek rave korszakának stílusjegyei kapcsolódnak.
4. ANDA – Tavasz/Nyár, 2015.
Az általam igen nagyra tartott ANDA márka 2015-ös tavaszi-nyári kollekciójának inspirálója egy fehér lap volt; gondolatok, érzelmek, imaginárius történetek hordozója, a lehetőségek végtelen tárháza, a kísérletezés tere, a kezdés és újrakezdés szimbóluma, az alkotás kiindulópontja. A ruhadarabokat a szokásos minimalista, szofisztikált stílusban álmodta meg Anda Emília, aki a ruhákra installált vonalakkal, egymásra vonuló síkokkal különféle érzelmeket, hangulatokat igyekezett leképezni. Az ANDA tavaszi-nyári kollekciója egy redukált színvilágú, helyenként rock and roll elemekkel tűzdelt, a párizsi street couture-t játékba hozó, letisztult struktúrákkal bíró kollekcióval írta tovább a márka történetét azon a bizonyos fehér lapon.
3. KataSzegedi – Ősz/Tél, 2015-16.
Ha valaki beül Kata akármelyik show-jára, egészen biztos, hogy úgy fogja magát érezni, mintha egy vérbő trap vagy elektró partin lenne; a különbség csak annyi, hogy itt nem a fellépő táncosokra figyel a közönség, hanem a méltóságteljesen és elevenen vonuló KataSzegedi-nőkre. A Stimulation_Bátorság és magabiztosság névre keresztelt őszi-téli kollekció a nyüzsgő nagyvárosi hangulat és a kimeríthetetlen utcai divat által lelt inspirációra. Kata ismét a laza, élettel teli power woman attitűdöt vetette össze a maszkulin-feminin paradoxonok, a nemek összemosódásának vizuális jegyei, illetve a youth culture stílusszintézisével. A kollekció fekete-szürke alapszínei, valamint a különleges digitális printek mellett élénkebb árnyalatokat is felfedezhetünk a ruhákon, mint például a klein kék, a sötétkék, a napsárga és a korallpiros. Anyagok terén a kasmír, a gyapjúszövet és szatén a legjellemzőbb, de szerepet kap a neoprén, a bársony és a paillette is.
2. NUBU – Ősz/Tél, 2015-16.
Garam Judit és Kovács Adél ismét a konstruktivista jegyek ruhákra vizionált hatását jelenítette meg 2015-ös őszi-téli, letisztultan dinamikus kollekciójában, ezúttal Molnár Vera festőnő alkotásaiból inspirálódva, aki a négyzet matematikai transzformációival kísérletezett műveiben. A tervezők elmondása szerint a kortárs művészeti hatások mellett az anyagok szolgálnak számukra fő inspirációs forrásul: „Az anyagokra tervezünk, így rögtön látjuk, hogy mi lehet belőle, mire a legalkalmasabb, annak érdekében, hogy valóban viselhető, a személyiséget erősítő, a NUBU stílusjegyeit hordozó darab legyen belőle. Az intuíció a legfontosabb a tervezés során.” A szőrme, a bőr most sem marad el, és ismét találkozhatunk különlegességekkel: kétfunkciós, kifordítható irhabundák, kézzel kötött részletek selyemmel párosítva, plexidíszítések, ipari kötélből készült hevederek és matt láncok gazdagítják a természet közeli tónusokban megálmodott kollekciót.
1. Konsanszky – Tavasz/Nyár, 2015.
A lista első helyezettje egy olyan márka öltözéksorozata lett, amelynek tevékenységére az elmúlt két-három szezonban figyeltem fel komolyabban. 2015-ös tavaszi-nyári kollekciójával Konsánszky Dóra folytatta a márka által korábban már lefektetett alapesztétikát, miközben progresszíven továbbgondolta a 2014-es tavaszi-nyári darabok szabászati megoldásait, sportos részleteit és opponáló vezérszíneit, melyeket a hideg szezon markánsabb anyagaival, bőr megoldásaival, hosszított blézereivel elegyített. Az előzőekhez hasonlóan, tárgyalt kollekciójának darabjai is a kemény és a lágy, a maszkulin és a feminin, a lezser és az elegáns, a kirívóan szexi és az ártatlanul tiszta, a retró és futurisztikus ellentétein alapulnak.
Kiemelt kép: Dora Abodi-show (fotó: instyle.hu)