Georges Didi-Huberman, a híres francia művészettörténész és filozófus korábban is foglalkozott már a holokauszt témájával, tavaly pedig Nemes Jeles Lászlónak írt egy esszészerű levelet, amiben a Saul fiát szörnyetegnek nevezi.
A párizsi Társadalomtudományi Egyetem professzorának szakterülete a képelmélet és a művészettörténet módszertana, a kilencvenes években az ezekről szóló közbeszédet jelentősen formálták könyvei. A kétezres évek elején négy ritka fotóról is írt tanulmányt, amiket egy zsidó fogva tartó készített Auschwitzban.
Didi-Huberman Nemes Jeles Lászlónak írt 25 oldalas levelében először megszólítja a rendezőt, rögtön az első mondatokban pedig arról ír, hogy a Saul fia egy szörnyeteg, ám egy szükséges, következetes, hasznos és ártatlan szörnyeteg. A filozófus a filmet fontos esztétikai és művészettörténeti alkotásként elemzi, amely új utakat keres a holokauszt vizuális reprezentációjában.
Az esszészerű levélnek a Kiút a sötétből címet adta, ami aztán egy rövid könyv formájában meg is jelent Franciaországban. Az Origo és a Könyvesblog értesülései szerint a Jelenkor kiadó február végén adja ki a kötetet Ki a feketéből címmel, Forgách András fordításában.
Forrás: Origo, borító: Facebook