A 2008-2009-es romagyilkosságokra adott művészi reflexióként, valamint a fikciós dokumentarista hagyományokhoz visszanyúló, társadalmi látleletként is funkcionáló Csak a szél után Fliegauf Bence visszakanyarodott a kísérletező kedvű, személyes hangvételű, kizárólag az individuális szorongásra koncentráló filmkészítéshez. A Liliom ösvény zsigeri és felejthetetlen élmény mindazoknak, akik már hátrahagyták gyermeki ártatlanságukat.
Bár sok fórum kísérleti filmként aposztrofálta Fliegauf új filmjét, a Liliom ösvény inkább egy szürreális meseként vagy spirituális utazásként értelmezhető, mint experimentális projektként. Egyfelől a filmnek van egy viszonylag jól leírható története, így aztán hiába a formai játékosság és a töredezettség, a Liliom ösvény narratív alapokra épül, ezzel máris szakít a kísérleti filmes hagyománnyal. A történet egy anya-fia kapcsolatra épül: Rebeka (Stefanovics Angéla) csak alkalmanként néhány napra láthatja fiát, az apjával élő Danit (Sótonyi Bálint), a nő és a fiú viszonyát pedig a valós eseményeken alapuló kötetlen mesélés, azaz fikciós történetek sora szervezi.
A nő idegileg labilis, kiszámíthatatlan (nem véletlenül kerülhetett a fiú a válás után az apához, ez is egy aprócska, ám annál fontosabb jel a film megértéséhez), az általa mesélt történet, melynek hőse egy Aranyom nevű gyerek, a széthullott család allegóriájaként értelmezhető. Danira erősen hatással van Aranyom sokszor misztikummal és horrorelemekkel teletűzdelt meséje, ezért Rebeka és a filmben egyszer sem látható volt férje online üzenetek formájában különböznek össze, vajon helyes-e, hogy az anya ilyen sztorikkal kelt félelmet az ártatlan kisfiúban. A helyzetet pedig tovább bonyolítja Rebeka anyjának halála, és az, hogy a gyász folyamatába, a halál megismerésébe az anyuka Danit is bevonja.
A Liliom ösvény tehát több szálon fut egyszerre: a jelenben kalandozó anya-fia páros mellett látunk home video-szerű jeleneteket, melyek a Dani által Lego-építményekkel és plüssfigurákkal eljátszott Aranyom-történetet örökítik meg, továbbá Fliegauf több flashbacket is beiktat, melyek Rebeka gyerekkoráról festenek meglehetősen horrorisztikus képet, és sejtetik, miért lett az ártatlan kislányból súlyos pszichikai problémákkal és komplexusokkal küzdő felnőtt. A rendező tehát, előző filmjeihez hasonlóan, egy borzalmakkal teli utazásra invitál, a Liliom ösvény erőssége pedig a zsigerekig hatoló őszinteségben és a hitelességben rejlik. Fliegauf érzékenyen tapint rá az anya-fia viszony viszontagságaira, valamint arra, hogy egy felbomlott családi közeg vagy épp a nagymama halála milyen hatással lehet a gyermeki lélekre. Ennek megfelelően nehéz egyértelmű ítéletet mondani a szereplőkről.
Rebeka egyfelől az őt ért sérelmek és traumák feldolgozásához önző módon használja Danit, nem kímélve a fiú idegeit, és nem tisztelve azt, hogy ezeket a folyamatokat egy gyermek biztosan nem tudja megérteni. Másrészt azonban a nő részéről mindez egy tudatos lelki tréningként is működhet. A Rebeka és Dani által közösen szőtt történetek amellett, hogy a sérelmek és a gyász feldolgozását segítik, a fiú ártatlanságának felszámolásához, a felnőttek világába történő belépéshez vezetnek. Ez ad magyarázatot a film címére: a liliom ösvény (mely egyébként egy valóban létező helyszín Csillebércen, a stáb forgatott is ott) így azt az utat jelképezi, melyen Daninak végig kell mennie ahhoz, hogy elveszítse ártatlanságát. Anya és fia együtt haladnak végig ezen az úton annak érdekében, hogy mindketten megerősödjenek, maguk mögött hagyják az őket ért tragédiákat, legyen szó a nagyszülő haláláról vagy a család széthullásáról.
Ahhoz, hogy e spirituális utazásnak a néző is részesévé váljon, a két főszereplő részéről komoly alázatra volt szükség. Stefanovics Angéla tökéletes választás volt a gyermekét egyszerre féltő és terrorizáló, finoman pszichopata anya szerepére: minden apró arcrezdülése egy kisiklott életről mesél. Sótonyi Bálint ugyancsak kitett magáért, hiszen Dani egy igazán rokonszenves figura, melyhez a fiatal fiú manírok nélküli játéka és visszafogottsága nagyban hozzájárul. Erre nagyon kevés gyerekszínész lett volna képes. Mindezeken túl a két főszereplő között működik a kémia, tényleg hihető, hogy Dani Rebeka gyermeke, hétköznapi párbeszédeik pedig olyanok, mint amilyeneket az utcán vagy a villamoson hallhatunk fiatal szülők és gyerekeik között.
Ez utóbbi már Fliegauf Bence érdeme, aki a jó forgatókönyv mellé magas szintű rendezői kvalitásairól is újra biztosította közönségét. A Liliom ösvény az előbbiek miatt válik elemi erejű, megrázó alkotássá, mely, bár messze nem Fliegauf legkonzekvensebb szerkesztésű munkája, a minden jelenetből áradó őszinteség, valamint az anya-fiú viszony szinte leírhatatlan és ábrázolhatatlan komplexitásának érzékeltetése miatt maradandó élményt nyújt mindazoknak, akik maguk is végigmentek már azon a bizonyos ösvényen.
Liliom ösvény, 2016. Írta és rendezte: Fliegauf Bence. Szereplők: Stefanovics Angéla, Sótonyi Bálint, Székely B. Miklós. Forgalmazza: Big Bang Media.