Tizenkettedik alkalommal rendezi meg hagyományos, Arcus Temporum névre keresztelt művészeti fesztiválját a Pannonhalmi Főapátság augusztus 26–28. között. A monostor védőszentje, Szent Márton emlékévének mottóját átvette a zenei program is: „Közösségben vagyunk”. A fesztivál ugyanis időben egymástól távoli, szellemiségükben mégis párbeszédképes zeneművekkel képez hidakat korok és emberek között.
A monostor védőszentje, Szent Márton 1700 éve született, a pannonhalmi bencés monostort 1020 éve alapították, ezért vette át Szent Márton emlékévének mottóját idén a művészeti fesztivál is. A rendezvény programja – egy év kihagyás után – hagyományaihoz híven ismét íveket és kapcsolatokat szeretne megteremteni. Közösségbe kerül egymással és Pannonhalmával két régi „harcostárs” zenész, Keller András és Rácz Zoltán, mint a fesztivál művészeti vezetői. Keller András szerint felemelő érzés belépni egy olyan térbe és közösségbe, ahol kinyílik a szívünk, a szellemünk, ahol máshogyan látunk, hallunk, hallgatunk. „Pannonhalmán mindenki másként találkozik önmagával” – vallja.
Egy klasszikus zeneszerző a múltból, Joseph Haydn, hat zeneszerzővel lép közösségre a jelenből: a kilencvenedik születésnapját ünneplő Kurtág Györggyel, a kilencven éve született Morton Feldmannel, a nyolcvanéves Steve Reichhal, a tíz évvel ezelőtt elhunyt Ligeti Györggyel, valamint Olivier Messiaennal és David Langgal.
Az idei évben a zene befogadásán túl – a fesztivál hagyományait megtartva, ugyanakkor némileg változtatva is azokon – egyéb közösségteremtő alkalmakra összpontosítanak: a vendégeket a kiállítás, az imádság és a spiritualitás nagy témáiban újabb és újabb találkozásokra hívják. Önmagunkat és a másikat keresve bejárhatják a labirintust, követhetik Szent Márton nyomát Szent Márton monostorában, elmélyedhetnek a pannonhalmi bazilika középkori és posztmodern szimbólumrendszerében. Ezen kívül részt vehetnek a bencés szerzetesi közösség liturgikus alkalmain is: vesperás, vigília, laudes, konventmise.
A hat nagy koncertnek ismét a főapátság reprezentatív kulturális terei adnak helyet. A nyitókoncert keretében Joseph Haydn A teremtés című oratóriuma a bazilikában szólal meg. A fesztivál történetében első ízben adnak elő a beteljesedést szimbolizáló, építészetileg üres keleti szentélyben bibliai-egyházi tematikájú oratóriumot. Ugyanebben a térben kerül sor egy egyedülálló zenei alkalomra a fesztivál zárónapján: Ligeti György tizenhat szólamú kórusra írt, Lux Aeterna című darabja a liturgia kontextusában, a szerzetesközösség hagyományos gregorián napközi imaóráját követően csendül fel. A bazilika mellett koncerthelyszínként jelenik meg a Boldogasszony-kápolna (Kurtág, Haydn és ütős-vokális zene), valamint a Szent Márton-év keretében kialakított multifunkcionális koncertterem. Utóbbi a kamarazene európai viszonylatban is kiemelkedő előadótermének címére tarthat igényt, és most debütál a műértő közönség előtt. A koncertsorozat kiegészül egy éjszakai előadással, amelynek keretében egymásra hangolódik Presser Gábor és Szakcsi Lakatos Béla, hogy közös improvizációban keressék az utakat a régi és az új mesterek művei között.
„Improvizációs koncertet ígértünk Szakcsi Lakatos Bélával, de hogy még nehezebb legyen a feladat, tovább feszítjük a húrokat, mert nem csak négykezest játszunk, de vendégül hívjuk az Amadinda együttes két csodálatos muzsikusát, Rácz Zoltánt és Holló Aurélt, és vibrafonnal, marimbával, esetleg néhány más ütőhangszerekkel is kiegészülve akár hárman, vagy négyen is rögtönzünk majd, ami nem túl gyakran történik meg nyilvános előadáson. A közönségre kreatív résztvevőként is számítunk, erről részleteket a koncerten lehet majd megtudni. Bevezetőként, mondhatni „előzenekarként” lehet, eljátszom egy-két dalt is, de ezeken a perceken kívül minden hang augusztus 26-án ott és akkor, az Apátság közelmúltban átadott koncerttermében születik meg” – árulta el a különleges produkcióról Presser Gábor.
A részletes zenei programról a KULTer.hu programfüzetében lehet tájékozódni. További információk ide kattintva érhetők el.