Kálvin János arcképe betűlogóba rejtve és egy ellentétekre épülő, letisztult könyvborító is a „Reformáció – Kortárs szemmel” pályázatra beérkezett pályaművek legjobbjai közé tartozik, amelyek bizonyítják, egyedi és olykor formabontó megoldásokkal is megközelíthető ez a tematika.
A reformáció 500. évfordulója alkalmából a mozgalom ikonikus személyének, jelképének és eseményének kreatív eszközökkel történő újragondolására írt ki pályázatot a Reformáció Emlékbizottság. A felhívásra összesen 80 pályamunka érkezett, amely azt mutatja, a felsőoktatásban tanuló fiatalok szívesen foglalkoznak a témával. Az ötfős szakmai zsűri – Dr. Balla Dóra, a MOME Tervezőgrafikai Tanszékének egyetemi docense; Farkas Anna (Anagraphic), a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társaságának alapító és elnökségi tagja; Orosz István, Kossuth-díjas grafikusművész, animációsfilm-rendező; Böszörményi Gergely, a Brain Bar Budapest alapítója és Design Terminál vezetője; Felsmann Tamás, grafikusművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Tervezőgrafika Szakirányának vezetője és Dr. Hafenscher Károly, a Reformáció Emlékbizottság miniszteri biztosa – hosszú megbeszélés után, végül egyetértésben választotta ki a kategóriák legjobbjait.
Portré kategóriában a pályázóknak Kálvin János ikonikus arcképét kellett újratervezniük kortárs grafikai eszközökkel. A győztes pályamű Kezes Zsófia Réka munkája. A zsűri indoklása szerint innovatív látásmódjával és eredetiségével tűnt ki a mezőnyből. Az alkotó szabadon értelmezte a kiírásban szereplő felhívást, ugyanis a monogramba rejtett arckép, a portré fogalmának is egyfajta újrafogalmazása. Emellett a létrejött alkotás nemzetközileg is értelmezhető, hiszen a CJ monogram Kálvin János világszerte ismert névhasználatára, a Jean Calvinra utal. A második helyezett, Knoblauh Lilla portréfestészetre utaló eszközhasználatával, míg Csernovszky Júlia erőteljes grafikai kivitelezésével szerzett elismerést.
A legtöbb pályamű plakáttervezés kategóriában érkezett, amelyben a feladat a reformáció azon jelképes eseményének vizuális újratervezése volt, amikor Luther kiszögezte 95 tételét a wittenbergi vártemplom kapujára. A szakmai zsűri kreatív, formabontó megközelítése miatt Borbás Márton tervét szavazta meg a legjobbnak. A plakát alkotója a búcsúcédulák árusítása ellen fellépő Luther gondolatiságát elemezve, annak egy kortárs parafrázisát készítette el. Jásdi Júlia tervével kapcsolatosan az ötletes megközelítést és a pontos grafikai kivitelezést, míg Kecseti Lídia alkotását nézve a befogadót elmélyülésre késztető megoldást emelték ki.
A legnehezebb feladatnak a Vizsolyi Biblia borítójának újratervezése bizonyult, ebben a kategóriában a zsűri végül két helyezettet jelölt meg. Eperjesi Gábor fekete-fehér tervének puritánsága jól igazodik a reformáció szellemiségéhez, emellett letisztultsága és kivitelezése a 21. századi ember érdeklődését is felkelti. Kovács Bernadett duplaborítótervénél a történelmi eseményeket továbbgondoló, és azokra funkcióban reflektáló megoldás ötletességét és precíz kivitelezését emelte ki a zsűri. Az egyes kategóriák legjobbjai a Reformáció 500 Facebook-oldalán tovább versenyeznek a közönségszavazatokért.
A díjazottak:
Portrékészítés kategória
1. Kezes Zsófia Réka
2. Knoblauh Lilla
3. Csernovszky Júlia
Plakáttervezés kategória
1. Borbás Márton
2. Jásdi Júlia
3. Kecseti Lídia
Borítótervezés kategória
1. Eperjesi Gábor Attila
2. Kovács Bernadett