Az utóbbi időben egyre élénkebb a képzőművészeti élet Debrecenben: miközben a MODEM kezdi visszanyerni korábbi népszerűségét, markánsan körvonalazódik egy művészeti tér a Batthyány utca végén, a b24 Galéria környékén is. Koroknai Edittel, a Modem Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk a közelgő művészeti eseményekről.
KULTer.hu: Mi a cél, hogyan lehet összehangolni a kezdeményezéseket? Van akkora befogadó közeg Debrecenben, ami igényel ennyi programot?
Több kulcsszót is sorolhatnánk ennek kapcsán, de azt hiszem, az egyik legfontosabb a nyitás. Nyitni kell a terek és az emberek irányába: a következő napokban ezért megpróbáljuk kivinni a művészetet az utcára nemcsak a képző-, de a kortárs társművészeteket is. Napokon át izgalmas projektekkel leszünk jelen a város első sétálóutcáján: június 21. és 23. között itt rendezzük meg a térség első utcafesztiválját. De az elmúlt időben tartottunk már úgynevezett udvaravató majálist is (Alakítsuk grundkertté a b24 Galéria udvarát! felhívással), amely felülmúlta az előzetes várakozásainkat az érdeklődés szempontjából.
Továbbá még idén szeretnénk megkezdeni a debreceni kulturális terek szimbolikus és valós összekötését. Biztos vagyok benne, hogy a kortárs művészettel is megérinthető a közönség, csak nyitni kell és megtalálva azokat a pontokat, amelyek által a szélesebb rétegek számára is érdekessé és befogadhatóvá válnak olyan kulturális események, mint egy tárlatvezetés egy kortárs kiállításon népszerű emberekkel, egy megnyitó kortárs zenével vagy tánccal, egy kiállítás egyetemi csoportok és munkáik bekapcsolásával, illetve egy utcafesztivál a street art vagy a slam poetry bevonásával. Ez utóbbiaknak kialakult saját közönségük is van már Debrecenben.
Kónya Ábel, a MODEM művészeti vezetője munkája nyomán sorra nyílnak a nemzetközi színvonalú, progresszív, ugyanakkor befogadható tárlatok. A Múzeumok Éjszakáján egyből két újabb kiállítás is nyílik. Rendkívül jó együttműködésben dolgozik a MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ és a Modem Kft., és noha nem feltétlenül ennek egyenes következménye, mégis adja magát az ötlet, hogy kezdjük el nemcsak a munkában, de a térben is összekapcsolni valamilyen formában a két kulturális-művészeti helyszínt, a MODEM-et/Baltazár teret a b24 Galériával és udvarával. Ennek is látható majd nyoma a következő napokban Debrecenben.
KULTer.hu: A napokban valósul meg az első debreceni PAD, azaz Picnic & Art Debrecen Utcafesztivál, mely során három napon keresztül váltják egymást a programok a b24 Galériában. Minek köszönhető ez a kezdeményezés? Mire számíthatnak az érdeklődők?
Amikor tavaly bejelentették, hogy 2017-ben Debrecen lesz a Múzeumok Éjszakája országos rendezvénysorozat kiemelt helyszíne, arra gondoltunk, ne csupán egy napig tartson ez a „kiemelés”. Az jutott eszünkbe, próbáljunk meg egy olyan rendhagyó, izgalmas, mégis közönségbarát eseményt kitalálni és szervezni, amelynek révén több napon keresztül a művészetek, elsősorban a kortárs művészetek kerülhetnek a középpontba, és amely által Debrecen több napig a művészetek fővárosa, de legalábbis országosan kiemelt helyszíne lehet. Akkor, még 2016 második felében határoztuk el (a város pedig támogatta a kezdeményezést), hogy rendezünk egy többnapos utcafesztivált, a Múzeumok Éjszakája felvezetéseképp, de vállaltan azzal a szándékkal, hogy mielőbb kinője magát a program.
Tulajdonképpen ez történt: még el sem kezdődött, máris az az érzésünk, hogy kinőtte magát, és idővel – talán nem is kell sok idő ehhez – tényleg egy országos és regionális utcafesztivállá szélesedik. Mindenesetre idén június 21. és 23. között a Batthyány utcán és a b24 Galériában, illetve udvarán, június 24-én pedig a MODEM-ben (valamint környékén és a belső kertben) várunk rengeteg művészeti programra minél több debrecenit és máshonnan érkezőt.
A PAD (Picnic & Art Debrecen) mindenkinek szól, a legkisebbektől a legidősebbekig. Gyerekprogramok, koncertek, utcazene, utcaszínház, grafitti, slam poetry, felolvasóest, tárlatvezetés és éjszakai vetítés, illetve sok más esemény is szerepel a programok között, és ahogyan a neve is mutatja, nemcsak bent a galériában, épp ellenkezőleg: kint a téren, az utcán is zajlanak majd ezek az események. Éppen ez a kezdeményezés másik lényege: időben és térben is megnyújtani azt az intervallumot, ami már jó ideje a képzőművészeté, de csak egy napig (egy éjszakán át). Ezúttal, Debrecenben először, négy napon keresztül a művészeteké, elsősorban a kortárs művészeteké lesz a főszerep a városban.
KULTer.hu: Hogyan kapcsolódik még a fesztivál az azt követő Múzeumok Éjszakájához?
Erre a fentiekben jórészt már választ adtam, a PAD szervesen kapcsolódik a Múzeumok Éjszakájához, mintegy felvezeti azt, de hagyományteremtő céllal jött létre, és reményeink szerint nagyon hamar egy széles körben ismert és elismert, kedvelt programsorozattá válik. Ha a jövőben is együtt mozog a Múzeumok Éjszakájával, akkor ez országosan is egyedülálló esemény lehet, hiszen ezen a napon egyébként mindenütt a kijelölt egy éjszakára, Szent Iván éjjelére koncentrálnak. Debrecenben túllépünk ezen és megpróbáljuk a nyarat rögtön egy nívós, nagyon erős, figyelemfelkeltő művészeti projekttel nyitni.
Ugyanakkor a cél mégis az, hogy a művészeti-múzeumi szempontból az egyik, eleve nagy sikerre ítélt dátum (2017-ben június 24.) továbbra is az év kiemelt művészeti-múzeumi napja maradjon. Éppen ezért a b24 Galériával például a PAD után a Múzeumok Éjszakájára már az úgynevezett debreceni múzeumi negyedre koncentrálunk, és oda várjuk az érdeklődőket. A Sesztina Galériában 18 órakor kezdődik a Múzeumok Éjszakája, de a későbbi órákban az ottani közönséget is várjuk a MODEM eseményeire. A MODEM-ben rengeteg rendhagyó programra érvényes majd a karszalag, 24-én 16 órától 25-én hajnalig. A PAD Utcafesztivál és a Sesztina Galéria programjai ingyenesek, a Múzeumok Éjszakájára pedig jelképesnek számító összegért kaphatóak a karszalagok, amelyekkel minden résztvevő intézmény programjai látogathatóak.
KULTer.hu: A Múzeumok Éjszakáján az egyik legnagyobb szenzációnak a Debrecenbe érkező Rodin-szobor ígérkezik. Van valamilyen vezérfonala az estének, vagy minél különbözőbb témájú események szervezésére törekedtek a MODEM-ben?
Rodin bronzszobrát 1968-ban vásárolta meg a Szépművészeti Múzeum. A világhírű francia szobrász több méretben és változatban is megformálta a jól ismert jelenetet, Debrecenbe egy 86 centiméteres „bronzcsók” érkezik, kiemelt biztonsági előírások betartásával. Csupán egyetlen éjszakára kapta kölcsön a MODEM, de itt is törekedtünk arra, hogy kibővítsük a teret és az időt: a szobor kapcsán formálódott egy kiállítás, amelyik szintén a Múzeumok Éjszakáján tekinthető meg először, ám július végéig megmarad a MODEM második emeletén. Megrajzolt Érosz címmel az Antal–Lusztig-gyűjteményből és a Déri Múzeum rajzkollekciójából állított össze Szoboszlai Lilla kurátor – egyébként a b24 Galéria vezetője (ami ismét jó példa az intézmények közötti együttműködésre) – egy 18 éven felülieknek szóló kiállítást.
Ebből talán már ki is rajzolódik a MODEM-beli programok tematikája: a test, a testiség, az érzékenység és az érzékiség áll majd a középpontban ezen a napon és éjszakán a művészeti központban. Természetesen emellett a nagyközönségnek és a gyerekeknek is rengeteg színvonalas művészeti programot kínál a MODEM, Eszenyi Enikő önálló estjétől kezdve a Vojtina Bábszínház előadásán (Szerencsés János a belső kertben) Dresch Mihály szaxofonestjén, rendhagyó tárlatvezetéseken, performanszokon, művészetpedagógiai foglalkozásokon keresztül egészen a Žagar-koncertig.
Ezen a napon nyílik egy izgalmas kiállítás Nagy T. Katalin és Kozári Hilda kurátori munkája nyomán, Receptorok címmel – az ugyancsak rendhagyónak számító tárlaton ezúttal a látogatók meg is szagolhatják, meg is tapinthatják a munkákat. De látható ezen a napon a májusban nyílt Nagy felbontás című kiállítás, illetve a június 17-én nyitott XY című, a legújabb generációs lengyel-magyar festészeti törekvéseket bemutató tárlat is. Mindkettőnek kurátora, társkurátora Kónya Ábel, a MODEM művészeti vezetője, aki éjfélkor például zseblámpás tárlatvezetést tart a Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálé anyagából válogatott kiállításon (a Nagy felbontás című tárlaton a 3. emeleten).
A fotókat Czeglédi Zsolt készítette.