Banksy, az ismeretlen személyazonosságú graffitiművész nem hivatalos együttműködésbe lépett a nyolcvanas években elhunyt Jean-Michel Basquiat amerikai alkotóval, akit a legismertebb graffitisek között tartunk számon. Az anonimitását őrző művész ismét a figyelem középpontjába került munkájával.
Néhány nappal azelőtt, hogy megnyílt volna Basquiat munkáiból az első nagyszabású brit kiállítás a Barbican művészeti centrumban, Banksy az egyik estén készített két új falfestményt az intézményhez igencsak közel. Banksy indíttatása az volt, hogy az alapvetően graffitiellenes, legalábbis a falfestésre szigorúan reagáló Barbican most legendás graffitisnek is tartott művész alkotásait mutatja be. Basquiat egyébként az 1970-es évek végén New York utcáin vált híressé a SAMO© graffitis duó egyik tagjaként.
Az egyik új Banksy-graffiti, amire Instagramján a művész úgy utal, mint portré Basquiatról, amint üdvözli őt a Metropolitan Rendőrség, egy olyan figurát ábrázol, akit Basquiatnak egy 1982-ben készült híres festményéről, a Boy and Dog in a Johnnypumpról mintázott. Az alakot két rendőr fogja közre, egy kutya pedig a közelből figyel.
A másik falfestményen az látható, ahogy egy Basquiat ikonikus koronáiból összeálló óriáskerék előtt az emberek sorban állnak. Banksy profin játszik a legendás művész stílusával, s az eredeti művekhez általa hozzáadott plusz képi információ tisztán elkülöníthető a Basquiat-jegyektől, hiszen az anonimitását őrző alkotó ezúttal is fekete-fehér, sablonszerű elemeket használt kiegészítésként.
Banksy új munkái egyszerre utalnak arra, hogy gyakoriak azok az esetek, amikor faji alapon állítanak meg igazoltatni a rendőrök embereket az utcán (Basquiat is utalt időnként a rendőrség brutális tetteire saját munkáiban), és kísérletet tesznek arra, hogy a Barbican szigorú graffitieltávolítási szabályainak határain táncoljanak.
A Basquiat műveit bemutató Boom for Real című kiállítás szeptember 21-én nyílt meg, s 2018. január 28-ig látogatható.
Forrás: This Is Colossal, borítófotó: Patrick Nguyen