Traub Viktória Sellők és Rinocéroszok című animációja elvitte az indiai 7. Bangalore Rövidfilm Fesztivál és az amerikai California Women’s Film Festival Legjobb Animáció Díját is.
Ausztrália legrangosabb filmfesztiválja, a Melbourne-i Nemzetközi Filmfesztivál és a kanadai Calgary Nemzetközi Filmfesztivál is a versenyébe válogatta a Sellők és Rinocéroszokat.
A mű az érzelmi kiszolgáltatottságot elemzi, metaforaként használva a sellő alakját.
A Médiatanács Magyar Média Mecenatúra Program támogatásával készült 15 perces animációs rövidfilmben a 8 éves Tilda emlékképei elevenednek meg a saját cirkuszukat működtető családjáról. Groteszk, esendő, vágyakozó, szeretetre éhes emberek veszik körül a kislányt.
Jelenetről jelenetre tárul fel egy család titkokkal teli múltja.
Cirkusz és képzelet, vágy és valóság, bánatból rinocérosz, szexusból sellő. A karakterek átlépik testük határait, a múlt képeiből és egymásból alakulnak, transzformálódnak.
„A sellőségnek három életkora jelenik meg a filmben. A kislány még a szexuális érés előtt áll, belőle még bármi válhat, ő még csak a felnőttek szerelmi játszmáinak nézője és szenvedő alanya. Az anyuka a kisteljesedett sellő-lét, aki arra vágyik, hogy szeressék, és kizárólag a szexualitása által határozódik meg. A nagyinál már háttérbe szorult a szexuális orientáltság, neki már más jellegű emberi kapcsolatai vannak.” – nyilatkozta a fim rendezője, Traub Viktória.
Az alkotás több Oscar-kvalifikáló nyári fesztiválon szerepelt.
Az augusztus 2-án kezdődő Melbourne-i Nemzetközi Filmfesztivál, majd a szeptemberi Calgary Nemzetközi Filmfesztivál is ezért fontosak, az ott díjat bezsebelő alkotás jogosulttá válik arra, hogy nevezzék a 2019-es, 91. Oscar-díjra.
Ezeken kívül a közeljövőben Ottawában, Szentpétervárott, Angliában és Atlantában is bemutatják az animációs rövidfilmet, valamint a szeptemberi katowicei Ars Independent versenyprogramjába is beválogatták.
„Engem nagyon érdekelnek az átváltozások és szeretek szürreális képekkel dolgozni” – magyarázta a rendező.
„Rengeteg ötletem és rajzom volt, nagyon precízen kidolgoztam a metamorfózisokat, míg alkotótársaim, Gergely Dorka forgatókönyvíró és Dus Polett forgatókönyvíró-producer a racionalitás oldaláról közelítették meg a történetet és remek szerkezeti vázat alakítottak ki.”
A MOME-n 2008-ban végzett Traub Viktória azt is elmondta, hogy az érzelmek váltakozása miatt nagyon „sűrű a film, és akkor lehet a legjobban élvezni, ha nem folyamatosan azon gondolkodsz, hogy mit látsz, hanem engeded magad érzelmileg sodródni benne.”