Alexandra Kehayoglou argentin textilművész hazája természetrajzát idézi meg faliszőnyegein, hogy így hívja fel a figyelmet az érintetlen tájak szépségére. Idén ősszel Rómában a Dream (Álom) című csoportos kiállításon Patagónia törzseinek nyomába ered.
Kehayoglou legújabb műve, a No Longer Creek (Nem patak többé) című 2016-os munkája a Buenos Airestől északra folyó Raggio patakot idézi meg, amely sajnos ilyen formájában már nem létezik. A munka az emberi tevékenység előtti zöld partokat ábrázolja.
Egy aranykori állapotba képzelhetik magukat a munkán átsétáló vagy arra ráfekvő látogatók.
A művész különleges textilmunkái persze rendeltetésszerűen is használhatóak, kiállításain a falra rögzített szőnyeg nem ritkán leér a padlóra, hogy egy része a látogatók előtt terüljön el.
A kézzel készült egyedi darabokhoz alapanyag gyanánt a családi gyárból származó felesleg szolgál.
Az üzem több mint hat évtizede gyárt iparilag szőnyegeket. A textilművész a családi hagyomány őrzése mellett fontosnak érzi, hogy ráirányítsa a figyelmet a környezettudatosság kérdésére. Kehayoglou a munkáihoz gyakran hívja segítségül az emlékeit, és választ mintaképp hazai tájakat, tönkretett prérit vagy eltűnő vízi utat, mint amilyen a Santa Cruz és a Raggio vízfolyások vidéke.
A közel tízszer négyméteres Santa Cruz River (Santa Cruz folyó) című alkotást az ausztrál National Gallery of Victoria Triennialén mutatták be a művész kutatásainak eredményeivel együtt.
Az Argentína utolsó vad, természetes állapotú folyójára tervezett gátak politikai viták össztüzében állnak.
A folyó egy szakaszát ábrázoló hatalmas szőnyeg mellett Kehayoglou a saját vízióját is megmutatja annak jövőjéről. Láthatjuk, hogy mi is várható, amennyiben a szabályozás megtörténik, így figyelmeztet a munka az eltűnő ökoszisztémára.
Szeptember végére a római Chiostro del Bramante számára, a kiállítási hely adottságaihoz igazítva készítette el azt a faliszőnyeg-installációt, mely egy bélelt, sziklarajzokkal teli barlanghoz hasonlít és Patagónia tájait idézi meg. „Ez a munka a Patagónián keresztülvezető csapást követi” – írta a művész az Instagramon.
„Egy utazást ábrázol, hogy azt a kiürített teret helyreállítsa, amely már csak az elszakadás, a gyökerek elvesztése és az invázió történelmében van jelen.”
A csoportos kiállítás ezzel a különleges alkotással együtt 2019. május 5-ig látogatható.
Forrás: This is Colossal