Kedden nyílt meg a kubai Tania Bruguera interaktív kiállítása a londoni Tate Modern Turbina csarnokában, amelynek egyetlen kiállítási tárgya a „síró szoba”, ami az empátia érzését igyekszik előidézni, és címe naponta változik.
Bruguera installációs kiállításán a „síró szobába” lépő látogatókat erős mentolos, természetes alapú illat fogadja, amely könnyeket csal a szemükbe.
A művész azt akarta elérni, hogy a látogatók belépéskor elérzékenyüljenek, és így tekintsenek a körülöttük lévő idegenekre. A csarnokban egy rejtett portrét hívhatnak elő a látogatók. Az egyszerű fekete padlót különleges hőérzékeny anyaggal vonták be, s ha elég sok látogató lefekszik rá, testük melegétől válik láthatóvá a fotó, egy szíriai menekült arcképe. A képen szereplő Juszuf Homszból menekült Nagy-Britanniába, ahol jelenleg orvostanhallgató.
Catherine Wood, a múzeum nemzetközi kurátora szerint a művész a „vízszintes falfestmény” gondolatába szeretett bele, s emellett cselekvésre akarta ösztönözni a kiállítás vendégeit: azt akarja elérni, hogy a néző kényelmetlenül érezze magát.
A szobában kellemetlen, mély zümmögés hallható.
A látogatók kézfejére egy bélyegzőt nyomnak, a kiállítás címét, amely napról napra változik, ahogy a tömeges bevándorlás éppen aktuális statisztikai adatai is.
„Ki akarom billenteni az embereket a komfortzónájukból” – mondta az ötvenéves Bruguera.
A művész Havannában született. Mint kifejtette: nemcsak a menekültválság foglalkoztatja, hanem a jelenséggel szembeni növekvő közöny. Bruguera nem csak azt akarja elérni, hogy a látogatók megértsék, sok dolog láthatatlan, hanem hogy együtt is működjenek. Ahhoz, hogy a padlóba rejtett óriási portré láthatóvá váljon, legalább 150-200 ember testmelege szükséges.
Forrás: MTI, borítófotó: Tate Gallery