Évek óta húsz százalék körül alakul a női zenei alkotók aránya Magyarországon, jelentős többségük szövegírással foglalkozik. A 2018-ban regisztrált női dalszerzők közel 60 százaléka 30 évesnél fiatalabb – derült ki az Artisjus nőnap alkalmából közzétett statisztikáiból.
„A dalok nagyja a magyar poptörténetben férfi szemszögből lett megírva, így van mit kifejteni a másik oldalról bőven” – bátorítja női dalszerzőtársait a junior Artisjus-díjas Szeder. Az elmúlt évben például a legalább egy női szerzővel bíró zeneművek egyharmadát a 30 évnél fiatalabbak írták. A fiatal generáció belépése miatt javulnak tehát a zenei alkotói statisztikák – az Artisjus felmérése kifejezetten a dalszerzésre és a szövegírásra fókuszált, a női énekesekre és zenészekre nem terjedt ki.
A zenei alkotáson belül is a szövegírás dominál: a 2018-ban regisztrált női alkotók 43 százaléka kimondottan dalszövegíró. Közel egyharmaduk zenét is ír a szövegek mellett, de csupán egyharmaduk kizárólag zeneszerző.
Az elkészült számok szempontjából a statisztika úgy alakul, hogy a tavaly született magyar zeneszámok 16 százalékának volt női alkotója is. Ezeknek háromtizede pop dal. Egyenlő arányú, 12 százalékos a rock-metál, valamint az alternatív, a klasszikus, az instrumentális dalok részesedése, ez mindegyik műfajban több száz dalt jelent. Elektro/dance stílusban az összes szám egytizedét teszi ki a női alkotók hozzájárulása. Az adatok szerint hiphopban kevés nő alkot: a szerzemények mindössze 2 százaléka sorolható ebbe a műfajba.
Mintegy ezer nő regisztrált az elmúlt négy évben az Artisjusnál. A szövegíró és zeneszerző nők aránya Magyarországon 2015-ben 16, míg 2005 előtt mindössze 5 százalék volt. Az elmúlt évekre jellemző 20 százalékos aránnyal Magyarország a női dalszerzők arányát tekintve felzárkózott az európai átlaghoz. A helyzet javítására globálisan is több kezdeményezés indult az elmúlt években: a női esélyegyenlőségért küzd az európai jogkezelők egyesületének Women@CISAC elnevezésű programja is, amelynek tagja többek közt az Atrisjus is.