Joggal feltételezhetjük, hogy az HBO tudja erre a választ – elég, ha csak eszünkbe jut a borongós, filozofikus True Detective, az agytekervényeinket a végsőkig megmozgató Westworld, vagy a világszerte népszerű Trónok harca. 2010 óta a csatorna már nem csupán amerikai szuperprodukciókra fókuszál, hanem célzottan igyekszik a saját hazájában meghódítani az európai közönséget is.
Ha kizárólag 2018 őszétől kezdjük a leltározást, október 14-én Európa-szerte elérhetővé vált az Aranyélet teljes harmadik évada, ezt követően, október 27-én rögtön a lengyel Elvakít a fény premierjével folytatódott az európai szériák felhozatala, a német és román közreműködéssel elkészült Hackerville november 4-én debütált, majd
január 6-án az HBO Adria is bemutatta első saját gyártású sorozatát, a Sikert, nem is akármilyen minőségben.
A csatornától már megszokhattuk, hogy ritkán bízza a véletlenre a stáb tagjainak kiválasztását. 2016-ban úgynevezett „First Draft” forgatókönyvírói pályázatot hirdettek meg a régióban. Gyakorlatilag kötetlenül, bármilyen műfajú és témájú alkotást szívesen vártak. A beérkezett anyagok átnézését követően két írót választottak ki, akik lehetőséget kaptak, hogy az HBO Adria gondozásában elkészíthessék saját sorozataikat. Marjan Alcevski lett az egyik szerencsés, aki a Siker pilotjának forgatókönyvével pályázott, innen pedig egyenes út vezetett az HBO írószobájába.
A kiváló szkript önmagában viszont mit sem ér, ezért a sorozat rendezőjének Danis Tanovićot kérték fel.
Tanović már több díjnyertes film elkészítésével is bebizonyította a feladathoz szükséges rátermettségét. Legismertebb munkája a 2001-es Senkiföldje, amellyel megnyerte a legjobb idegennyelvű filmnek járó Oscart. „Régóta bombáznak ajánlatokkal, hogy rendezzek sorozatokat, amelyek szerintem jelenleg érdekesebbek és formabontóbbak is, mint a filmek, de egy felkérés sem mozgatott meg idáig.” – nyilatkozta a rendező. „Marjan Alcevski forgatókönyve viszont lenyűgöző. Örömömre szolgál, hogy az HBO felfigyelt a minőségére, és hogy megkértek a közreműködésre.”
A Siker alaptörténete is borzasztóan érdekes.
Négy központi figura életébe nyerünk in medias res betekintést. Adott egy középiskolás diák, Blanka, aki édesapjának és a szerelmének köszönhetően folyamatos fizikai és lelki terror áldozata. Kiki, aki munkanélküliként próbálja megtartani feleségét, beteg gyermekét és a lakásukat. Vinka, egy középosztálybeli bankalkalmazott, akit váratlanul, látszólag ok nélkül vernek meg egy autópályán. És végül Haris, aki építészként egy kockázatos projekt tervezésében vesz részt és veszélyes üzletemberekkel társul.
Négy merőben különböző, egymás számára idegen embert ismerünk meg, akiknek az élete egy „véletlen” elkövetett bűncselekmény során összefonódik.
Miután mindannyian túljutnak a visszafordíthatatlan tettük okozta első sokkon, úgy döntenek, eltussolják az ügyet, mivel egymást sem ismerik, nagy eséllyel a rendőrség sem kapja el őket. Azonban nem csupán az állami szervektől kell félniük, hiszen kisvártatva a város legnagyobb maffiavezére is vadászni kezd rájuk.
Megszámlálhatatlanul sok helyen széteshetett volna ez a koncepció, de a néző egy pillanatra se érzi magát elveszve, jóllehet a pilot nagy részében még cseppet sem világos, hogy miért pont ez a négy karakter vált központi figurává, hiszen csak egyetlen dolog közös bennük: mindannyijuknak pocsék napja van.
Aztán, amikor megtörténik a bűntett, az valami egészen zsigerig ható döbbenetet okoz.
Abban a jelenetben olyan zsenialitással ér össze a csaknem negyven percig építgetett cselekmény, hogy ember legyen a talpán, aki nem kapcsol rögtön a következő epizódra.
A sorozat közben folyamatosan záporoznak a véletlenek.
A szereplők akaratukon kívül mindig az események sűrűjében találják magukat, megállás nélkül jókor vannak jó helyen, vagy éppen rosszkor, hogy ezzel tovább bonyolódjon a történet. Ez elsőre talán mesterkéltnek tűnhet, de a szálak így sokkal gyakrabban és könnyebben összeérnek, tehát egy pillanatra sem áll meg a narratíva lendülete.
Ehhez hozzájárul, hogy a Siker nem sieti el a magyarázatok megadását, ezért mindig a legváratlanabb jelenetekben tud meglepetést okozni.
A pilotban felvezetett néhány cselekményszál létjogosultságára például csak jóval később derül fény, így képes akár kétszer akkora meglepetést okozni, különösen, ha nem tulajdonítottunk túl nagy jelentőséget az előzményeknek.
A forgatókönyv tehát tényleg briliáns, nemcsak a jelenetek, hanem a dialógusok is remekül vannak megírva.
Egyedül a jellemek kidolgozásánál éreztem némi hiányosságot. Blankán kívül minden karakter egy kissé kétdimenziós (különösen az antagonisták), és sokszor olyan érzésünk lehet, mintha egy-egy szereplő csak azért lenne megalkotva, hogy kiszolgálja a cselekményt az adott jelenetben (pl. Blanka szemüveges barátja vagy Vinka férje).
A történet tetőpontja számomra abszolút az 5. epizód befejezése
egy nagyobb fordulat miatt (amely a jellegéből adódóan nem fog mindenkinek tetszeni), pont ezért sajnálom kissé, hogy a finálé a leggyengébb felvonása ennek a hatrészes élménynek, annak is különösen az utolsó néhány perce. Túlságosan elkapkodottnak éreztem a befejezést, habár a záró képsorok alapján felmerült a remény, hogy talán lesz folytatás.
A cselekmény dicsőítése mellett a színészi teljesítmények értékelése sem maradhat el: egytől egyig remekelnek.
Emellett a magyar szinkronra sem lehet egy pillanatig se panaszunk (az HBO GO kínálatában eredeti nyelven, magyar felirattal és magyar szinkronnal is elérhető a széria). A fő- és mellékkarakterek egységes hitelességgel játsszák szerepüket, kiválóan beleillenek a (helyenként) lepusztult városrészekbe – és itt fontosnak érzem megemlíteni, hogy noha a Siker Horvátországban játszódik, amiről hajlamosak vagyunk azonnal a tengerpartra és a csodás, napsütötte égboltra asszociálni, a látvány meglehetősen minimalista és steril. A jelenetek nagy része irodaházak, vagy lepusztult panelek belsejében és sötét utcákon zajlik.
Akár Magyarországon is foroghatott volna, vagy bármelyik európai fővárosban.
A Siker tagadhatatlanul üde színfolt a bűnügyi sorozatok kínálatában, ami a műfaj szerelmeseit hosszú órákig a képernyő elé szögezi. Az HBO végre az adriai régióban is bebizonyíthatta, hogy a sorozatgyártás éllovasai közé tartozik, én pedig alig várom, hogy még több hasonlóan színvonalas produkciót láthassak tőlük.
Siker (Uspjeh) – 1. évad, 2019. Írta: Marjan Alcevski. Rendezte: Danis Tanović. Szereplők: Toni Gojanovic, Uliks Fehmiu, Iva Mihalic, Marija Skaricic, Thara Thaller, Filip Mayer. Forgalmazza: HBO.
A Siker a Magyar Filmadatbázison.