A kommunikációs és médiaszakemberek szerint a képek korszakát éljük. Mondanivalónkat sokszor érzékletesebben fejezi ki egy jól eltalált, ügyesen megkomponált kép, mint szavaink. Az információs technológia terjedése, a „kütyük” állandó használata is nagyban épít a képek által kifejezett tartalom terjesztésére. Ezzel ügyesen érte el, hogy egyre inkább képekben gondolkodunk, képekkel kommunikálunk.
A sajtó területén kifejezetten igaz ez, ahol bár – reményeink szerint – még mindig hangsúlyosan a szöveg tartalmazza a mondanivalót, annak képanyaggal történő alátámasztása ma már teljesen evidens. A Magyar Sajtófotó Kiállítás az előző év legfontosabb eseményeiből szemezget, azokból a képekből, melyeket a harminchetedik alkalommal kiírt Sajtófotó Pályázatra nyújtottak be.
A kiállítás hírképekből, képriportokból, portrékból, sportfotókból, a társadalmi jelenségeket bemutató anyagokból válogat.
Hatvannyolc fotós négyszáz képét láthatjuk. A szervezők már a tárlat elején felhívják a figyelmünket arra, hogy idén a megszokottnál több természetfotó érkezett, melyek a környezeti körülmények változásaival, természeti jelenségekkel foglalkoznak. Ez bizonyosan jelzi a Föld fokozott fenyegetettségét, a természet emberi uralom alá hajtásának egyre érzékelhetőbb növekedését. Talán ez is indokolja, hogy a Magyar Újságírók Országos Szövetségének Nagydíját Radisics Milán Hogyan formálja a víz a földet? című fotósorozata nyerte el. Az alkotó az egyik teremben megtekinthető rövidfilmben mondja el, hogy a fotósorozat készítésekor úgy gondolta, ha ezeknek a természeti jelenségeknek a szépségét megmutatja, akkor talán a földlakók felelősségérzetét is növelheti.
Máté Bence mindig rabul ejti a kiállítás látogatóit megkapó szépségű természetfotóival. Így történik ez most is, Fények és árnyak című sorozata ezúttal olyan állatokat ábrázol, amelyeket sötétben, különleges megvilágítás mellett fényképezett.
Általánosságban elmondható, hogy a kiállítás képanyaga a tavalyinál fajsúlyosabb.
A témák nehezebbek, megrázóbbak, nagyon komoly társadalmi problémákkal foglalkoznak, nehéz emberi sorsokat mutatnak be. És mivel a sajtófotó az aktuális közéleti, társadalmi történéseket követi, az országban zajló folyamatok és az egyéni élet területeinek visszatükröződéseként is értelmezhető.
Kifejezetten üdítően hat Marosfalvi Péter Egyetemre megy a ló című fotója.
Elsőéves állatorvostan-hallgatók élőben ismerkednek a lovak anatómiájával, akiket készenléti rendőrök vezetnek be, és vigyáznak Sótonyi Péter rektor előadásán. A Mindennapi élet kategóriában 3. helyezést ért el ez a nem mindennapi fotó. Ugyanebben a kategóriában Reviczky Zsolt megkapó felvétele nyert Színes álom címmel, melyen egy alvó hajléktalan férfit látunk a Ferenciek tere felújított, színes fényekkel díszített aluljárójában.
Ajpek Orsolya, az Index fotósa harmadik helyezést ért el az Emberábrázolás-portré (egyedi) kategóriában azzal a fotósorozatával, mely a Szent Gergely lakóotthonban élő autisták mindennapjait mutatja be, mely pontos időbeosztáshoz kötött, ennek segítségével tudnak keretet biztosítani a bentlakók számára.
Komka Péter ferences szegénygondozó nővérek hétköznapjait fotózta le.
A képekről a szolgáló nővérek optimizmusa, vidámsága, jókedve érezhető, miközben azt is nagyon realisztikusan mutatja be a sorozat, hogy szegények, rászorulók, elesettek életét könnyítik meg a munkájukkal.
Több fotósorozat foglalkozik a romákkal: ünnepeikkel, szertartásaikkal és hétköznapjaikkal is.
Olyan alkalmakat választottak a fotósok, amikor a hétköznapokat megtöri valamilyen különleges esemény. A Szabad Föld fotósa, Kállai Márton Gyásztörés című sorozatában egy, a féltestvérét eltemető roma férfi készül fel arra, hogy a sír mellett öltözékét feketéből színes, virágos ruhára váltsa. A gyásztörés egy nagyon bensőséges rítus, a temetés után kell elvégezni, pontos időpontja változó, ki hamarabb, ki később kerít rá sort.
Révai Sára a Várkonyi Csibészek együttest kísérte el egy brüsszeli fellépésre a fényképezővel.
A 11-16 éves, ózdi szegregátumban élő fiúk autodidakta módon tanultak zenélni, és a Nemzetközi Roma Héten egyedüli zenészként képviselték Magyarországot az Európai Parlamentben.
Czimbal Gyula Sokszínű kortárs magyar irodalom című képén többek között Szécsi Noémit, Fehér Bélát, Nagy Katát és Ács Margitot láthatjuk hétköznapi helyzetekben, a különböző méretű és sokféle környezetben készült képek fokozzák a színesség, sokféleség érzetét. Bódi Anett A férfi formái című sorozata pedig szokatlanságával hökkenti meg a szemlélőt.
A szinte meztelen férfitestek látványa és a kísérőszövegek éles kontrasztja elgondolkodtató, túlmutat a képeken.
A férfitesttel és -lélekkel kapcsolatos sztereotípiákkal, és ezek napjainkra jellemző változásaival foglalkozik az anyag. A 37. Magyar Sajtófotó Kiállítás rendkívül gazdag képanyaga érzékletesen mutatja be a világ sokszínűségét, és benne az ember esendőségét. Szembesíti a látogatót olyan tényekkel és érzésekkel is, amelyek mellett a mindennapokban szívesebben mennénk el szemlesütve. Itt kénytelenek vagyunk észrevenni és továbbgondolni közös dolgainkat.
A 37. Magyar Sajtófotó Kiállítás a Capa Központban (Budapest, Nagymező utca 8.) tekinthető meg minden nap 11 és 19 óra között 2019. május 12-ig.
A borítófotó Radisics Milán Hogyan formálja a víz a földet? című sorozatából származik.