Most, hogy a Titanic október végére tolódott, az immár hetedszer megrendezett Friss Hús lett Budapest legnagyobb tavaszi filmfesztiválja. A rövidfilmekre szakosodott esemény indulása óta folyamatosan fejlődik: programja egyre gazdagabb, a kínálat magas színvonalú, időtartama pedig már egy teljes hét.
Vajon idén is lesz remekbe szabott és az évek távlatából is emlékezetes alkotás a Friss Húson, mint amilyen a Betonzaj, az Expedíció (2015), a Mindenki, a Love, a Szép alak (2016), a Welcome, a Nem történt semmi (2017), az Aki bújt, aki nem, a Last call vagy a Susotázs (2018) volt korábban? Erre a kérdésre is kerestük a választ, amikor a magyar versenyfilmek hat szekcióját végignéztük. Minden szekcióból az általunk legjobbnak tartott filmről írtunk.
Szokásjog
Közösségi finanszírozásból forgatta le Füzes Dániel Szokásjog című kisfilmjét, mely egy fanatikus futballszurkoló életének drámai változását állítja középpontba. Főszereplője Beni (Nagy Márk), az indulatkezelési gondokkal küzdő zöld-fehér ultra, akit esze helyett agressziója hajt. De a különösen lobbanékony Márk viselkedése nem lóg ki barátai és egyben harcostársai közegéből, mely a magánéletét és a karrierjét is háttérbe szorítja. Nincs munkája, barátnője szakít vele, ráadásul az anyjával is csúnyán összekap. A tét, hogy képes-e a többre hivatott Beni úrrá lenni az indulatain, azokat oly módon becsatornázni, hogy ne torkolljon tragédiába másokat és magát is pusztító agressziója. A Szokásjog nem csak jól kivitelezett verekedésjeleneteiben erős, de a csöndes, apró rezdülések megmutatásában is magabiztos. Ebben nem csak a kiválóan megírt forgatókönyv, de a remekbe szabott színészi játék is segíti (Nagy Márk tekintete sokáig velünk marad, megérdemelten kapta a Legjobb színész díját). (VNP)
Két csík
Dudás Balázs az emberkereskedelemről szóló Welcome után újra Vilmányi Benett főszereplésével forgatott. A Két csík egy párkapcsolat megpróbáltatásait mutatja be: Gábor (Vilmányi Benett) és barátnője, Liza (Sodró Eliza) viszonyát próbára teszi a lány vélt vagy valós terhessége. A játékidő kb. kétharmadáig a néző sem lehet biztos abban, hogy Liza valóban várandós, így aztán átélhető a két szereplő dilemmája, az aprólékosan kidolgozott karaktereknek, valamint a hiteles párbeszédeknek hála a javarészt egy lakásbelsőben játszódó Két csík a fél órás játékidő ellenére végig izgalmas marad. Dudás ismét remek színészeket választott, és ráérzett arra is, hogy Sodró Eliza és Vilmányi Benett jól fognak együttműködni a vásznon. A szereplők képesek finom gesztusokkal érzékeltetni egy kihűlőben lévő párkapcsolat dinamikáját, a passzív-agresszív stílusú telefonhívásoktól kezdve a „hol voltál?” kérdést követő veszekedésig. A Két csík édesbús hangulatú, jó ritmusú alkotás a gyermekvállalás nehézségeiről és a szerelem kiszámíthatatlanságáról. (VÁ)
Casting
Csoma Sándor korábban három kisjátékfilmjével is szerepelt a Friss Húson (A telep, Tabula rasa, Nem történt semmi), idei alkotásából pedig már előkészítik a nagyjátékfilmes verziót. A lehangolóan világvégi Nagybányán és környékén játszódó Casting főszereplője a 18 éves Júlia (Blénesi Kincső), aki egy modellcastingon próbál szerencsét, de kiderül, hogy pornófilmszereplőket keresnek. Az Angliában dolgozó édesanyjától héba-hóba érkezik pénz, kétkezi munkás bátyja (Orbán Levente) pedig nem nézi jó szemmel húga próbálkozását. Júlia nem is állna kötélnek, ha nem ígérne neki a sima modorú holland rendező és profi magyar segítője (Vad-Horváth Katalin számára, akit Michelle Wildként ismert a pornószakma, testhez álló szerep) sok pénzt és kizárólag művészi aktokat. Egyetlen szereplőre koncentrálva a Casting érvényesen tud beszélni a kivándorlás, a szegénység és a kiszolgáltatottság problémáiról. A tisztességére kínosan ügyelő, ám tapasztalatlan lányt könnyen kihasználja a pénz- és szexéhes külföldi filmes. (VNP)
A Mentor
A Kék Bálna-jelenség filmre kívánkozó téma, az online zaklatás egy olyan formája, melyben a szekták és a piramisjátékok elemei is megtalálhatók, miközben a mai napig nem bizonyított, hogy e bizarr internetes játékkal kapcsolatba hozott több mint száz öngyilkossági eset mindegyike az orosz Filipp Bugyejkin által alapított csoportosuláshoz köthető. A fiatalok ettől függetlenül is könnyen kiszolgáltatottá, megvezethetővé válhatnak az online térben, így bár a Kék Bálna ihlette Szabó Szonja megrázó alkotását, az jócskán túlmutat magán a jelenségen. A kiközösített tinédzser, Sára (Psotta Zsófia) egy játék keretében különböző szinteket kell teljesítsen, miközben titokzatos mentora cseten és telefonon instruálja őt. A film az utolsó feladatok egyikénél veszi fel a fonalat, az ötven kihívás vége felé közeledve pedig Sára szép lassan elveszti a kapcsolatot a realitással. A Mentor nagyon nyomasztó darab, melynek jól állnak a hideg színekkel megkomponált képek és a főszereplő érzelemmentes játéka, így a néző sokkolására tett kísérlet sikerrel zárul. (VÁ)
Jövő szerdán
Molvay Norbert rövidfilmje kiváló időzítéssel készült el: az idei Friss Hús fődíját elnyerő Jövő szerdán a gyermekvállalásra ösztönző családpolitika korában ellentmondást nem tűrőn mutatja meg a másik oldalt. A film gerincét adó, a román újhullám legjobbjainak érzékenységét idéző több mint hét perces hosszú beállításban egy védőnő (Szitás Barbara) és egy várandós fiatal lány, Andrea (Waskovics Andrea) beszélgetését látjuk. Az egészségügyi szakember munkaköri kötelességének eleget téve tájékoztatja a láthatóan megtört lányt az abortusszal kapcsolatos tudnivalókról, e beszélgetés alatt pedig lesújtó következtetésekre juthatunk a gyakorlat embertelenségét, az ellátórendszer által képviselt pszichológiai hadviselést illetően. A filmidő majdhogynem hatvan százalékát kitevő snitt, mely egyben az idei mustra egyik legemlékezetesebb momentuma, a két főszereplő hiteles játékának köszönhetően viszi be a gyomrost. A katartikus lezárás pedig könyörtelenül rámutat arra, hogy a gyermekvállalást nem lehet számokon alapuló, pragmatikus kérdésként kezelni. (VÁ)
Szerepzavar
Az idehaza fősodornak számító realista stílusú kisfilmek mellett üde színfolt akár egy avantgárd (idén az Élesztő volt ilyen), akár egy magát nem véresen komolyan vevő, könnyed, humoros, groteszk, de mélyen elgondolkodtató alkotás. Ezek hazai „apostola” Szirmai Márton (Szalontüdő, Minimál, Az expedíció, Remény), akinek legújabb rövidfilmje hézagtalanul beleillik a rendező eddigi életművébe. A Szerepzavar főhőse Soma (Friedenthal Zoltán) egy örkényi figura, akiből próbálkozásai ellenére nem lett színész, de pénzért és szenvedélyből bármilyen szerepet elvállal. Mivel se karrierje, se normális fizetése, a nemzetbiztonságiaknál dolgozó apja csalódott benne, barátnője is elégedetlen vele. Ráadásul az ő közreműködésével bocsátják el az állásából édesapját. Ennyire vesztett állásból csak egy vakmerő akcióval tud utóbbin segíteni, no meg önbizalmat, illetve egy neki és környezetének is tetsző szerepet kovácsolni magának, méghozzá azzal, amihez a legjobban ért: szerepjátszással. (VNP)
7. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál, Toldi mozi, Budapest, 2019. március 25–31.