Harmony Korine saját életművéhez képest is új szintre lépett: a Túltolva egyszerre tökéletes pastiche és harsány trollkodás, miközben valahol a felszín alatt egy lélektani dráma gyökerezik.
Kezdetben értetlenkedve, némi ellenszenvvel fogadtam, hogy a Túltolva magyar forgalmazásban kizárólag szinkronos változatban és csak a plázákban lesz elérhető. Bár kétségtelen, hogy a hazánkban élő kb. 1500 keményvonalas Harmony Korine-rajongó önmagában kevés lenne a financiális megtérüléshez, ezúttal a forgalmazó döntése gondosan elkészített előzetes kimutatásokon alapulhat, a filmet látva ugyanis egyértelmű: e terjesztési stratégia tökéletesen idomul az alapanyaghoz.
Korine új alkotása ugyanis látszólag egy plázakompatibilis könnyed stoner/buddy movie, ráadásul A-listás sztárokkal,
így tökéletesen alkalmas a szélesebb közönség bevonására is. Az amerikai függetlenfilm vásott kölyke viszont épp ezt a premisszát forgatja ki, a Túltolva a lehető legtávolabb áll ettől az első benyomástól, így kifejezetten alkalmas arra, hogy meglepje, netán sokkolja, esetleg gondolkodásra késztesse a gyanútlan közönséget.
Korine egy vérbeli pastiche-t készített, mintha a ’70-es évek exploitation filmjeinek valamelyikét néznénk:
a díszlet, a jelmezek, a vágás, a zenehasználat és a papírvékony történet mind a filléres, tömegszórakoztatásra szánt, hozzáadott értéket és komplex szerzői koncepciót nélkülöző alkotásokat idézik.
A sztori főhőse a beatköltőkre hajazó Moondog (Matthew McConaughey), akinek élete a drog, a szex és a költészet körül forog.
Ennek megfelelően hatalmas jointokat szív, miközben írógépén alkot az óceánparton vagy menő luxusvillája medencéjében. Rajongói imádják, van egy gyönyörű felesége, ráadásul lánya épp házasodni készül. Egy tragédia azonban felborítja az állandó THC- és tesztoszteronmámorban fürdő művész életét, melynek egyik utóhatásaként minél hamarabb be kell fejeznie egy kötetet annak érdekében, hogy hozzájusson a pénzéhez és folytathassa megszokott életét.
Harmony Korine az első percekben nyilvánvalóvá teszi: filmje élvezetéhez a tipikus exploitation-stílusjegyek felismerésén és elfogadásán túl némi tudatmódosítás is szükséges.
A Túltolva a pastiche-jellegen túl vérbeli hangulatfilm:
betépett figurák hosszú jeleneteken keresztül beszélgetnek költészetről, szerelemről, drogokról, házasságról, a finoman szólva sem szerteágazó és bonyolult történet csak ímmel-ámmal csordogál előre, így tehát pontosan úgy történik minden, ahogyan egy filléres exploitation filmben szokott. Korine azonban itt nem áll meg: a tudatos filmtörténeti főhajtás mellett, valamint az ezzel járó elidegenítés ellenére képes érzelmi töltetet adni a történetnek, különösen Moondog rendkívül komplex és tragikus figuráján keresztül.
A folyamatosan tudatmódosult költőzseni maga a megtestesült magány: az egyik jelenetben magától értetődő tényként közli, hogy egyáltalán nincsenek barátai, cselekedeteiből és viselkedéséből állandó otthontalansága, meg nem értettsége tükröződik.
Igazi bravúr Korine és persze McConaughey részéről, hogy ehhez a figurához lehet kötődni, élvezetes őt elkísérni ezen a másfél órás utazáson.
Az Oscar-díjas színész közelmúltbéli szerepeinél alkalmazott munkamódszerének megfelelően teljesen átlényegül, tökéletesen megtalálja azt a középutat, ahol alakítása még épp nem ripacs, így sikeresen hozza a társtalan költőt, mely kulcsfontosságú az azonosulás szempontjából. Így aztán a Túltolva, amellett, hogy remek pastiche-mozi és tudatmódosítós partyfilmnek sem utolsó,
képes mélyre ásni és érzékeltetni a főhős lelki hontalanságát, az alkotással járó gyötrelmeket.
Korine, Lars von Trierhez hasonlóan (A ház, amit Jack épített) vélhetően a saját démonaiból és művészi szorongásából táplálkozva építette fel főhősét.
Innen indulva pedig egy több szinten működő, olykor veszettül humoros, impozáns sztárgárdát és remek alakításokat felvonultató (Snoop Dogg lazasága mellett Jonah Hill, a feleséget játszó Isla Fisher, de még Martin Lawrence és Zac Efron is üde színfoltjai a filmnek) stoner movie-t hozott össze, mely a látszólagos céltalansága ellenére nagyon is sok kérdést vet fel a drogkultúra és -fogyasztás mibenlétéről, valamint a művészi kiteljesedéssel járó szorongásról. A Túltolva egy meg nem értett film a meg nem értett zseniről, mely évek múlva, akárcsak Gaspar Noétól a Lépj az ürességbe, könnyen kultstátuszt érhet el.
Túltolva (The Beach Bum), 2019. Írta és rendezte: Harmony Korine. Szereplők: Matthew McConaughey, Isla Fisher, Snoop Dogg, Jonah Hill, Martin Lawrence. Forgalmazó: Big Bang Media.