Mi történik, ha egy szobrász hungarocell golyók hevítésével játszadozik? Milyen kortárs festmény készül a roma viselet inspirációjából? Hogyan kerülhet fel egy bakelitlemez sávozása egy betonszoborra? És milyen egy kortárs urbánus táj, ha festmény születik belőle? A Rugógyár Galéria aktuális kiállítása ezeket a kérdéseket villantja fel, és nagyon frappáns vizuális válaszokat ad.
A beton lehet járda, amin sétálunk. A beton lehet egy olyan épület szerkezete, amiben halljuk a szomszéd mosógépének zúgását, miközben mi aludni szeretnénk. A beton lehet kátyúkkal tarkított országút, amin defektet kapunk, de
a beton lehet egy olyan képzőművészeti alkotás is, amelyre rácsodálkozunk.
Ennek a sokarcú anyagnak a kortárs művészi megfogalmazásmódját is láthatjuk a Rugógyár Galéria kiállításán. A Megfigyelő állomás című tárlatot négy fiatal kortárs művész, Nagy Zsófia Magdolna, Tollas Erik, Veres Balázs és Oláh Norbert alkotásaiból állította össze a kurátor, Muladi Brigitta.
A kiállítás középpontjában olyan műalkotások állnak, melyek valamilyen szempontból a térrel és annak formálásával foglalkoznak.
A galéria tere kifejezetten jó terep arra, hogy egy ilyen jellegű tárlatot bemutasson. Az egykori rugókat gyártó épület téglafalai és boltozatos mennyezete egy olyan környezetet biztosít, melyben az építészeti elemek és anyagok vizuálisan kommunikálnak a benne installált műtárgyakkal.
A Megfigyelő állomás attól lett lényeges kortárs kiállítás, hogy a művészileg és technikailag is bravúros kivitelezésű műtárgyak aktuális társadalmi jelenségekkel is foglalkoznak. Veres Balázs Kínai dollár című betonszobra a pénzvilág, azon belül is a műtárgykereskedelem manipulálhatóságát idézi meg.
A szobrász művei a betonban rejlő lehetőségeket mutatják be.
Izgalmas textúrákat jelenít meg azáltal, hogy kihasználja a kötőanyag másoló képességét, és így finom részletekben gazdag, színes vagy akár fényes felületű műveket láthatunk tőle.
Nagy Zsófia Magdolna formázott vásznai kiemelkednek a megszokott képsíkból. A térbeli képek anyagai között megjelennek újrahasznosított plexilemezek is.
Az alkotó szeretné felhívni a figyelmet a fenntarthatóságra,
ezért gyakran alkalmaz olyan elemeket alkotásaihoz, melyeknek korábban más funkciójuk volt. Tollas Erikkel közösen egy olyan komplex művet is bemutatnak, melyen a technikai játékosság dominál.
Az alapot, egy csipkézett felületű, habkönnyűség érzetét keltő betonlap képzi, melyen ismét megjelenik egy formázott, színes pöttyökkel telített plexilemez. Tollas Eriktől pedig olyan festményeket láthatunk a kiállításon, melyek kapcsolódnak korábbi, „pikkelyesnek” nevezett sorozatához. Ezúttal is teljes felületet kitöltő, színes ecsetnyomokkal dolgozott, melyeket több rétegben vitt fel a vászonra. A képek hordozója egyes esetekben kiugrik a falsíkból, mely még inkább fokozza a kompozíciók dinamizmusát. A geometrikus szerkesztés és a sokféle árnyalat összjátéka nem véletlenül kapta a Gipsy vacui nevet.
A roma népviselet tarkasága ihlette meg a festőt, mellyel egy sajátos vizuális világot teremtett.
Ugyancsak sajátosnak nevezhetőek a budapesti nyolcadik kerület épített terei, melyeket Oláh Norbert aprólékos részletettséggel jelenít meg.
A többemeletes épületek tetejére merészkedve díszletszerű városképet festett, melyeken kiemelte a tűzfalak téglastruktúráit. Ezeket a részleteket pedig geometriai szempontból vizsgálta, és modulált fázisaikból új kompozíciókat hozott létre.
A négy alkotó különféle megközelítésmódja egy sokszínű kiállításélményt ad,
mely által sok ismeretet szerezhetünk technikákról, anyagokról és a térformálás szemléleteiről. A galéria a művészek bevonásával rendszeresen tart workshopokat, tárlatvezetéseket és beszélgetéseket a kiállítás ideje alatt. A Rugógyár Galéria missziója a közvetlen hangulat megteremtése a látogatók és a kortárs műalkotások között, melyhez ezek az alkalmak tökéletes apropót biztosítanak.
A Megfigyelő állomás című kiállítás a budapesti Rugógyár Galériában (1056 Budapest, Szarka utca 7.) tekinthető meg (kedd, szerda és csütörtök 12 és 19 óra között) 2019. június 27-ig.
A fotók forrása a Rugógyár Galéria.