Budapest egyik legnyüzsgőbb művészeti negyedében, a Bartók Béla Boulevardon – a környéktől kissé szokatlan módon – a látogatókat elcsendesedésre, befelé figyelésre hívják, ugyanis a B32 Galéria és Kultúrtérben Kontra Ágnes kiállítása igazán bensőséges, lélekemelő élményt ígér.
Egy lépcsősor vezet fel ahhoz a kisméretű kiállítótérhez, melynek elhelyezkedése már önmagában is emelkedettséget előjelez. A festmények megvilágításának melegsége körülöleli az egyébként is kvázi fényt árasztó műveket. A légkör bizalmas és nyugodt.
Halvány színmezők sorakoznak a vásznakon ebben a folyosószerű térben.
Ha a látogatónak sikerül megérkeznie és belehelyezkednie teljes valójával ebbe a közegbe, akkor a festmények megszólítják, és spirituális dimenziókat nyitnak meg számára. Segíteni tudnak abban, hogy teljesen átadjuk magunkat a művészeti élménynek, ugyanis a fények és a színek összjátékával megállítják az időt, ezáltal kiragadva a nézőket hétköznapi közegükből belső utazásra hívják őket.
Ebben a szférában a látás érzéke élesedik, és érzéseink is intenzívebbek lesznek.
Jerger Krisztina, a kiállítás kurátora két párhuzamos tengelyre fűzte fel a festményeket:
egyik oldalon a nagyméretű vásznak, velük szemben a kisebb, négyzetes kompozíciók kaptak helyet. A bemutatott művek két nagy ívű festménysorozat, a Kijelölt tér és a Minimális mozgás darabjai. A képek kétoldalt vezetik a nézőt a főfal és egyben a teljesség kifejeződése felé. A tárlaton felkínált út íve tehát egy pontba tart, a Kijelölt tér IV. című kompozícióra mutatva. Ezen a vásznon jelenik meg legkonkrétabban a kijelölt, kör alakú tér, pontosabban azok a koncentrikus körök tűnnek elő, melyek egy szem íriszére emlékeztetnek, de a természetfeletti jelenlétét is jelzik. A kép színhasználata a zöld és sárga árnyalataiban tobzódik. A színszimbolika ebben az esetben a nyugalom érzése mellett a fenségességet közvetíti.
A bemutatott művek tartalma és a kiállítás formai összeállítása teljes összhangban van.
A Kijelölt tér sorozatban körök és körívek képeznek határvonalakat az egyes kompozíciókon belül, egyfajta jelölésként vannak jelen ezekben a lebegő terekben. Ívük van, ahol szaggatott, máshol kapcsolatba kerülnek és átfedik egymást, vagy csak felsejlenek szinte nem is láthatóan, de mégis valamiképpen érzékelhetővé válva. Ezek az ívek minden esetben nagyon vékonyak, ténylegesen csak finom jelölők, és fényük kiragyog a kép kompozícióját jelentő terekből.
A Minimális mozgás sorozat képein a színmezők átsejlenek egymáson, és teljes szimbiózisba kerülnek. A változások vagy elmozdulások jelensége nagyon nyugodt formában jelenik meg, ezért érzékenyen kell közelíteni, hogy lebegésük átérezhető legyen. Kontra Ágnes festményein ugyanis folyamatos változások, körforgások rögzülnek a vásznakra vitt festékrétegekben.
Ezeknek a vékony, egymásra terülő hártyáknak a látványa állandó rebegést idéz elő.
Az absztrakt felületekről fényfoltok, elúszó felhők, ködrétegek vagy ezekhez hasonló tünékeny és szinte megfoghatatlan természeti jelenségek juthatnak eszünkbe. A festőnő kimeríthetetlen témát talált magának a fény eredményezte tüneményekben, igyekszik megragadni és egységes képi világban rögzíteni őket. Ez egyrészt festéstechnikai szempontból is nagy vállalás – főleg, ha figyelembe vesszük az egyes művek méretét –, másrészt nagyon koncentrált lényeglátást igényel, mely az alkotások tartalmi minőségét emeli ki.
A kiállítás alkalmára megjelent katalógusában Sulyok Miklós művészettörténész a következőképpen fogalmaz: „[Kontra Ágnes] úgy fest, hogy nemcsak azt lehetetlen eldönteni, az absztrakt és a tárgyi festészet határainak melyik oldalán áll éppen, hanem azt is, az ábrázolat kibontakozóban vagy éppen eltűnőben van-e? Egyszerre fordul át a látványelem a festői formába, miközben a festői formát környezeti látványként azonosítjuk.” A Kijelölt tér című kiállítás megnyitóján Dragomán György szövege egészítette ki a képzőművészeti élményt, amely a retinán át, a sejtek faláig férkőző fény befogadását idézte meg egy szimbiotikus testvérkapcsolat tapasztalásán keresztül. A látottak és hallottak szervesen összekapcsolódtak, egyfajta körforgást elevenítettek meg a résztvevők számára, mely során a festményekben rejlő lényeglátás még inkább megelevenedett abban a néhány percben.
A tárlat megnyitója alkalmából a művek reprezentatív katalógusát is bemutatták, melyben a festmények reprodukciói kiemelkedő minőségben láthatóak.
Rosta József felvételein keresztül minden apró részlet vibrál a képeken, így hűen idézik meg az eredeti alkotásokat. A kiadvány – egy kortárs művészeti katalógushoz híven – dinamikus grafikai szerkesztést kapott, mely Kazsik Marcell munkáját dicséri, aki egy fluid szerkezet megalkotásával még inkább fokozta a művek finom dinamizmusát. Sajátos olvasatával közös gondolkodásra, közös képértelmező élményre hívja a lapok forgatóit.
Kontra Ágnes Kijelölt tér című kiállítása a budapesti B32 Galéria és Kultúrtérben tekinthető meg 2019. október 21. és november 8. között.
A fotókat Rosta József készítette.