2018 mintha kimerítette volna a zeneipar egészét: számtalan tehetséget vesztettünk el rövid idő alatt, és a világban dúló káosz ebben az évben tetőzött be és csapódott ki igazán, 2019-re pedig csak a fáradtság, a beletörődés és a múltba menekülés maradt mind a művészeknek, mind a közönségnek. Ezt az év klipjei is jól tükrözik. Bár az idei termés korántsem olyan erős, mint a 2018-as, azért 2019 is tartogatott néhány meglepetést az audiovizuális élvezetek kedvelőinek.
10. Khalid – Talk (rendező: Emil Nava)
Az elmúlt években a rap és az R&B újra visszanyerte dominanciáját a slágerlistákon, és egyre több tehetséges új énekes tűnik fel a színen, köztük a 21 éves Khalid, akinek a Talk című száma visszahozza azt a gyengéd és lélekkel teli énekstílust, ami egy ideje hiányzott a zsánerből. A klip is ezt a letisztult egyszerűséget tükrözi, melyben rikító neonfényben táncolnak és énekelnek Khalid és társai. A videó kinézetében és üzenetében hasonlít Drake Hotline Blingjére, viszont mind a szöveg, mind a képi világ megszégyeníti Drake önsajnáló, féltékeny siránkozását.
9. Calvin Harris, Rag’n’Bone Man – Giant (rendező: Emil Nava)
Calvin Harris eleinte nem tűnt többnek egy újabb íztelen, „egy a sok közül” EDM producertől, azonban az idő haladtával megtalálta saját stílusát, és egyre érdekesebb munkákat adott ki a kezei közül. A Giant is ezek közé tartozik, melyben Rag’n’Bone Man összetéveszthetetlen énekét egészíti ki egy funky és agresszív beattel. A klipben pedig egy szürke városból és kiábrándító életéből menekülő fiatal küszködését követhetjük figyelemmel, aki a természetbe rohan a lehangoló valóság elől. Gyönyörű természetképek, sárban tomboló fiatalok és melegítőszettben lovagló emberek várják a menekülni vágyó fiút.
8. FOALS – Like Lightning (rendező: Virginie Kypriotis)
A FOALS idén két albummal is kedveskedett a rajongóknak, az Everything Not Saved Will Be Lost Pt. 1 és a Pt. 2 lemezeikkel, melyekben a nosztalgia központi szerepet játszik. A melankóliára építő brit indie-sztárok 2019-es albumaikban mintha egy fokkal dühösebbek lennének a tőlük megszokottnál, különösen a Like Lightningon, melyben napjaink legfontosabb problémájára hívják fel a figyelmet, a klímaváltozásra. Az animációs videoklip a ’20-as évek animációs stílusát és Forest Gump karakterét vegyíti a posztapokaliptikus világképekkel. A sokat támadott közösségi média központi szerepet kap a videóban, melyből kiderül, az is csupán egy eszköz: ugyanúgy alkalmas a tömeges butításra, mint emberek millióinak megmozgatására és felbuzdítására.
7. Szabó Benedek és a Galaxisok – Szép volt (rendező: Nagy Balázs és Szabó Benedek)
A srácoknak újra sikerült beletalálniuk a közepébe. A húszas éveiben előbb-utóbb mindenki rájön arra, hogy meglehetősen könnyen lehet felesleges kilókat összeszedni, és amilyen könnyű azokat begyűjteni, annál nehezebb tőlük megszabadulni. A Galaxisok legújabb klipjében ezt a monoton, unalmas és magányos folyamatot mutatják be, amit Szabó Benedek monológja kísér, és a negyedik falat széthasító „dögöljetek meg” koronáz. A kapunyitási pánikot kísérő sodródásban könnyen lemaradhatunk társainktól, miközben semmibe sem tudunk kapaszkodni, csak a derekunkra nőtt úszógumiba.
6. Lil Nas X – Old Town Road (rendező: Calmatic)
Lil Nas X és mesterműve az Old Town Road egy posztmodern műalkotás. Egy fiatal LMBTQ, fekete srác zéró zenei háttérrel, azokat az eszközöket használva, melyhez mindenki könnyedén hozzáférhet. Képes volt Atlantát és Nashville-t egyesíteni és gyakorlatilag egy új stílust létrehozni, a country trapet. Ez persze a Billboardnak nem nagyon tetszett, és kizárták az Old Town Roadot a country listákról, azonban Lil Nas X nevetett utoljára, mikor Billy Ray Cyrus beszállt a projektjébe, ami vitathatatlanná tette a szám country mivoltát. A videoklip is ezt a kettős identitást idézi, melyben a régi vadnyugat és a modern trap-rap képi világa vegyül egymással.
5. Elefánt – Ég veled (rendező: Hódi Levente)
Az Elefánt könnyedén varázsolt egy csúnya szakításból hátborzongató horrorfilmet. Főszereplőnk menekül valami elől, amit sosem látunk, talán még ő sem tudja, mi elől rohan fejvesztve egy sűrű erdőben. Fekete-fehér, gyönyörű képkockák, nagyszerű kameramunka, mely a legnagyobb horrorfilmek snittjeit idézheti fel bennünk, közülük a legcsodálatosabb a fuldoklós jelenetsor. Hiába próbálunk elfutni, tehetetlenek vagyunk, és ugyanoda lyukadunk ki, ahonnan fejvesztve próbáltunk menekülni. Pogózásra és borzongásra egyaránt tökéletes az Ég veled.
4. Billie Eilish – bad guy (rendező: Dave Meyers)
Az idei év egyik legnagyobb durranása Billie Eilish, a twenty one pilots és Lana Del Rey szerelemgyermeke. Debütáló lemeze, a When we fall asleep, where do we go? egy kellemes meglepetés volt, mely megmutatta, hogy több rejlik a fiatal sztárban, mint azt elsőre gondolnánk. Az album legnagyobb slágere, a bad guy és annak klipje pedig instant vírusvideóvá, az év egyik legelterjedtebb mémjévé változott. Furcsa, kellemetlen, kínos és időnként meglehetősen idegesítő, mely tökéletesen érzékelteti a művésznő karakterét.
3. Dé:Nash – Oroszok A Házban (rendező: Lukácsi Liza)
2019 Dé:Nash éve volt. Büszkén folytatta azt a Bëlga által kitaposott utat, ami valahol a komoly társadalomkritika és a mértéktelen mennyiségű, sűrű szatíra és irónia között húzódik. A magyar kormányhatalom döntéseit és politikáját senki sem figurázta ki idén jobban, mint Dé:Nash, sajátos, monoton flow-jával. Az Oroszok a házban klipjében pedig minden benne van, aminek lennie kell. Kamrából előtörő orosz fiatalok, giccses, a szocializmust idéző dekor, sötét szobában táncoló belerina, továbbá a tudományos érvek, intelmek figyelmen kívül hagyása. Míg a kormány régi barátként állítja be az oroszokat, addig ők felzabálnak mindent az asztalunkon.
2. Freakin’ Disco – Rules (rendező: Freund Ádám)
Újra a horror mezsgyéjére tévedünk a Freakin’ Disco Rules című számával, mely legmélyebb félelmeinket eleveníti meg egy hátborzongató számmal és videóval. A klip képkockáit maga David Lynch is megirigyelhetné. Statikus, próbababaszerű arcok, feszült, kényelmetlen jelenetsorok, és a különböző szörnyetegekről még nem is beszéltünk! A Rules megmutatja, hogyan nézne ki, ha A víz érintése nem egy romantikus tündérmese, hanem egy pszichedelikus horrorfilm lenne. A kisfilm ideje alatt többször is felmerülhet bennünk a kérdés: „Ki is az igazi szörnyeteg?”
1. Mark Ronson – Late Night Feelings ft. Lykke Li (rendező: JP CHARTRAND)
Mark Ronson korunk egyik legtehetségesebb producere, olyan időtlen klasszikusakat köszönhetünk neki, mint a Valerie vagy az Uptown Funk, idén pedig egy újabb kinccsel gazdagodhattunk a Late Night Feelings formájában. Lykke Li hangja és a videoklip pedig tökéletesen idézi fel azt a letűnt, csillogó és glamúros évtizedet, melyhez Ronson előszeretettel nyúl vissza. A vágyódás már hosszú ideje nem volt olyan sikk, kihívó és stílusos, mint ahogy azt Lykke Li megtestesíti a Late Night Feelings klipjében. Minden egyes jelenet felér egy kifakult, de kincsként őrzött polaroid fotóval. És amint főszereplőnk beveszi a bélyeget, mi is belesüppedünk a plüss szőnyegbe, és vele együtt táncolunk Ronson törött diszkógömbszíve alatt.