Nyilvános vita formálódik Debrecen kulturális politikájáról, azon belül is a kortárs képzőművészet helyzetéről. A közvetlen előzmény a momentumos Szabó Bence, debreceni önkormányzati képviselő Facebook-posztja, melyre válaszul Puskás István kulturális alpolgármester elfogadta a kihívást.
A 2019-ben megválasztott képviselő posztjában elsorolja a múltheti költségvetési vita eredményeit, hogy a MODEM Modern Debreceni Nonprofit Kft. tavaly még 314 milliós működési támogatást kapott, míg 2020-ra mindössze 240 milliót szavazott meg a debreceni önkormányzat közgyűlése az intézmény számára.
A történtek következményeit Szabó úgy fogalmazta meg, hogy a „városvezetés érthetetlen döntése alapján »megreformálják« a galériák működését. A gyakorlatban, ez annyit jelent, hogy a Sesztina megszűnik, a b24 pedig afféle színjátszó teremmé alakul át.” Szabó mindezt rögtön össze is kapcsolta a város második színházának 2009 óta félbeszakadt építésével:
„Utóbbira talán nem lenne szükség, ha az elmúlt több mint 10 évben, nem csak ígérgették volna a Latinovits Színház megépítését.”
A kulturális alpolgármestert személyesen is kritika alá vonta Szabó, nem pusztán a városvezetést általánosan hibáztatva a történtekért: „Teljesen érthetetlen és elfogadhatatlan az az álláspont, hogy egyetlen nagyszabású kiállítás miatt – amely a kulturális alpolgármester számára személyes jelentőségű –
nem marad keret a dolgozók több mint 20%-ának további foglalkoztatására.
Puskás István egy szó nélkül nézi végig az intézmények leépítését, pedig azt vártuk volna, hogy egy új kulturális alpolgármester éppen hogy felpezsdíti Debrecen életét. Sajnálatos, hogy kulturális alpolgármesterre igen, modern és szabad kultúrára nem szán pénzt a Fidesz Debrecenben.” – így zárult a poszt. A kommentek között maga Puskás is válaszolt: „Mivel az Ön által felvetett kritikai észrevételek megválaszolása (nem lájkvadász, provokatív odamondogatás formátumban, hanem érdemi érveket felvonultatva) bőven meghaladja egy itteni posztváltás kereteit, azt indítványozom, üljünk le vitázni a város nyilvánossága előtt, akár már holnap is.”
Puskás tehát vitára invitálta a kritika megfogalmazóját.
A kihívást Szabó következő posztjában, illetve az alpolgármesternek küldött levelében hivatalosan is elfogadta, és magához ragadta a kezdeményezést a vita körülményeinek kijelölésében. Témának a fiatal képzőművészek lehetőségeit nevezte meg, Mi lesz a Sesztina és a b24 bezárása után? – A kortárs képzőművészet jelene és jövője Debrecenben címmel.
Szabó meghívná a vitára Koroknai Editet, a MODEM vezetőjét, és a b24 Galéria korábbi vezetőjét, Szoboszlai Lillát, valamint Vincze Ottót, a Sesztina Galéria szintén elbocsátott vezetőjét.
A cél, hogy a vita közönsége minden érintett hivatalos fél álláspontját megismerhesse. A vita egyelőre csak javasolt helyszíne a MODEM, időpontja pedig: 2020 március 3. (kedd), 18 óra. A vitát Szabó kezdeményezésére a Debreciner egy újságírója moderálná majd.
Frissítés 2020. február 24-én: Puskás István a nyilvános beszélgetés helyett televíziós vitát javasol.
„Tisztelt Képviselő Úr! Ön az elmúlt néhány hétben több blogbejegyzésben, Facebook posztban jelentetett meg valótlan állításokat, amelyekre tehát örömmel reagálok egy vita keretében is. Viszont a MODEM Modern Művészeti Galéria a vidéki Magyarország legnagyobb kortárs kiállítótere, és mint ilyen, nem politikai vitatér. Debrecenben kialakult hagyománya van a várospolitikai vitáknak: évtizedek óta
a Debrecen Televízió csütörtöki, Közügy című műsora az a tér, amely a lehető legnagyobb nyilvánosságot biztosítja.
Várom tehát Önt a Debrecen Televízió Közügy című műsorába 2020. február 27-én, csütörtökön 19.00 órára. A műsorban lehetőségünk nyílik a debreceniek előtt megbeszélni vitás dolgainkat. Én ott leszek és Önt is várom!”
Forrás: Facebook, borítófotó: Áfra János