A Bankrupt a doboscseréktől sújtott elmúlt három év termését foglalja össze frissen megjelent Trollok Öltönyben című, ötödik lemezén. A jelenlegi felállásban Rocco és William mellett az olasz másodgitáros, Salvatore, valamint a zenekarba új lendületet hozó dobos, Dani szerepelnek. A számokat a fő dalszerző, Rocco mutatja be.
A zenekar ’96 óta létezik. A zenei alap a ’77-es punk (Ramones, Clash stb.) volt, erre rakódott rá az évek során szinte minden határos műfajból valami: jöttek a reggae-, ska-, surf rock-, psychobilly-, indie-, pop punk- és végül a hiphophatások. Kezdetben egy kanadai srác, Michael énekelt a zenekarban (aki most már másfél éve egy kínai börtönben sínylődik egy hidegháborús ellencsapás áldozataként), de az ő kilépésével ezt a feladatot a két alapító tag, Rocco (basszusgitár) és William (gitár) vette át.
2000 végén végre egy stabil dobost is találtak (Kicsi), akivel aztán 18 évet húztak le változatlan felállásban.
Eleinte főleg külföldön koncerteztek, de 2011-től az angol mellett már minden számhoz készült magyar változat, és idehaza is kezdtek egyre ismertebbek lenni. 2015 óta dolgoznak Tövisházi Ambrus producerrel, a vele felvett Lee Marvin című számot a 444 nemrég beválasztotta a 2010-es évek legjobb 100 magyar száma közé.
Nemazértnem
A lemezen a frissebb felvételeket vettük előre. Ez a szám a FIDLAR zenekar által képviselt depis, de mégis bulizós surf punk életérzést ülteti át a magyar viszonyokra, egy kis klímaszorongással kiegészítve. Zeneileg Rat Boy hatása érződik még rajta, akit az utóbbi évek legelőremutatóbb punk előadójának tartok.
Még a karanténkorszak beköszönte előtt sikerült felvennünk a számhoz egy elég jól sikerült űrlényes klipet, amiben Erdős Viola is felbukkan.
Gréta Tünde
Greta Thunberget gyalázni az egyik legnépszerűbb sport lett a neten a közelmúltban, úgyhogy muszáj volt görbe tükröt tartanunk a legdurvább játékosok elé. Persze nem mindenkinek esett le a csavar, de így is ez lett az eddigi legnépszerűbb számunk a YouTube-on. Pedig
ebben rappeltem először eddigi karrierünk során,
és tartottam a fogadtatástól, de érdekes módon punk oldalon is nagyon jól vették. A hiphop felé Rat Boy nyitotta meg nekem a kaput, és újra előkerült a Beastie Boys meg a Transplants is, akik már sikerrel ötvözték ezt a műfajt a punkkal. Dani korábban sokat mozgott ezen a színtéren, ő bátorított leginkább, hogy vágjunk bele egy ilyenbe is.
Vírus, Klíma, Meteor, Zombik
Ez a szám két hét alatt jutott el a demo fázisból a kislemezig/klipmegjelenésig, és még pont a #maradjotthon karanténvideó-dömping előtt sikerült kihozni.
Mi ebből az egész vírusparából az elszabadult hülyeséget emeltük ki, a háttérhatalmas megfejtőket és a szupermarket-kifosztókat parodizálva.
Azt sajnálom, hogy az 5G-s konteót nem vettük bele, én a chemtrailre tippeltem, de ez lett a befutó. Egyébként meg természetesen nagyon várjuk mi is, hogy vége legyen ennek a rémálomnak.
London, Moszkva, London
A szám szövege a londoni orosz kémleszámolásokkal foglalkozik, amihez remekül passzolnak a James Bondos surf gitárok. Ambrus nagyon sokat molyolt a hangszereléssel, a refrénben egy csomó plusz hangszer jelenik meg, amitől monumentálisabb lesz az egész. Ez az egyetlen szám, aminek még nincs videója, pedig nagyon adná magát a sztori.
Törlöm a számod
Ahogy az első négy dalt, ezt is Ambrussal vettük fel, de ezt még három éve.
Az inspirációt a válásom adta, de persze megszaladt a fantázia, a valóságban nem hatoltam be sehova símaszkban.
A szöveg annyira megtetszett Ambrusnak, hogy kért belőle egy csajos verziót Péterfy Borinak. Ebből lett a Ne keresd az igazit, az én voltam, az utóbbi idők legnagyobb Bori-slágere. De mi sem panaszkodhatunk, a Gréta Tünde mellett ez ment a legnagyobbat a YouTube-on a lemez számai közül.
77
„Jó ez a nagy változatosság, de hol maradnak már a nyers, karcos gitárok?” – kérdezik mostanra a punk rocker hallgatók. Hát ebben a számban végre berobban a gitár, és a témaválasztás se lehetne punkosabb, visszatérünk a punk legjobb évébe. Ezt Csobánczi Péter (TrashHill Stúdió) keverte, és az angol változata felkerült a Spotify hivatalos New Punk Tracks playlistjére is.
Gyere Vissza, Joe Strummer!
És végre egy iróniamentes, őszintén szentimentális szám, Joe Strummer tiszteletére, a Clash stílusában, némi Interrupters-beütéssel. A refrén vokálba William és Ambrus is besegített, a felvételt pedig Csészi készítette az Artist Factoryban.
Joe Strummer az elsők között ismerte fel a közelgő klímakatasztrófa veszélyét, ezért is időszerű felidézni a munkásságát.
A szám angol változata felkerült az angol Joe Strummer Foundation honlapjára is.
Megint Nem Haltál Meg
Mindenkinek van egy ismerőse, aki részegen bevállalja a legveszélyesebb mutatványt is, amiből aztán kisebb-nagyobb sérülések lesznek. A szöveg nem egy konkrét személyről szól, bár pár hónapig volt egy dobosunk, akire illik a személyleírás.
Zeneileg ennek van egy kis ír kocsmapunk beütése,
fel is került a Spotify-on pár nagyobb kelta punk playlistre. Ehhez is forgattunk rendes klipet, én alakítom a full begipszelt főszereplőt, de úgyis a nővérkét fogja mindenki nézni.
Tóni Montana
Ez a szám egy sebhelyes arcú gengszterről szól, bár állítólag vannak itt párhuzamok egy magyar politikussal is, de ebbe most nem mennék bele. Azt viszont jelezni szeretném, hogy ez majdnem egy évvel korábban jött ki kislemezként, mint az AK26 Tony Montanás száma, tehát meg ne halljam még egyszer, hogy őket másoljuk.
Politikus / Gengszter
Ez a nyúlfarknyi reggae-szám élőben a Tóni Montana levezetése szokott lenni, amolyan intermezzo, de itt a lemezen annyira jól szól, hogy simán megállja a helyét önmagában is. Nem véletlenül lett Trollok Öltönyben a lemez címe,
elég aggasztónak tartom, hogy világszerte olyan figurák kerülnek hatalomra, mint egy Stephen King-regény főgonoszai, és itt is erről van szó.
Paranoia, Pánik, Propaganda
Az utolsó politizálós szám a lemezen. Nem volt jó érzés a legrosszabb időkre emlékeztető propagandával szembesülni, és túl sokáig, túl nagy dózisban kaptuk ahhoz, hogy szó nélkül hagyhassuk. A Spotify ennek az angol változatát is szerette, két hivatalos playlistre is felkerült, és
az egyik leghallgatottabb angol nyelvű számunk lett.
Zöld Lámpa, Kék Lambó
Egy igazi ramonescore/bubblegum poppunkszám az instacelebek gondtalan életéről. Annyira nem nehéz beazonosítani, hogy ki inspirálta, de dolgozzon kicsit a kedves olvasó is, nem lövöm le. Ezt is Csészivel vettük fel.
Miért Pont Én?
Ez talán a legrockosabb szám a lemezen, amiben William végre szólózhatott egy rendeset, és még a wah pedál is előkerült. Az „állok ott, mint Attila a kör közepén” a legerősebb sor a szövegben, legalábbis a hangmérnök (Csobi) itt röhögte el magát.
Kellemetlen Karácsony
És egy melankolikus poppunkszám a végére, amit az első egyedül töltött karácsonyom inspirált. A refrén próba közepén teljesen spontán ugrott be. Egyszer csak elkezdtem énekelni, és a többiek bólogattak, hogy igen, ez hiányzott ide.
Bankrupt: Trollok Öltönyben, PiaRRecords, 2020.
A borítófotót Pandur-Balogh Norbert készítette.