A katolikus egyház titkokkal teli, zárt világát már számtalanszor láthattuk mozgóképeken. Azonban ha Paolo Sorrentino ül a rendezői székben, biztosak lehetünk abban, hogy katartikus vizuális élményben lesz részünk.
A pápaválasztást milliók kísérik figyelemmel, izgatottan várják, a folyamat lezárását jelző fehér füst egy új világ kezdetét ígéri. Az ifjú pápa első epizódjában Lenny Belardo (Jude Law), aki a XIII. Piusz nevet választja, eleinte mindenkiből ellenségeskedést vált ki, a hívők sem nézik jó szemmel a drámai hangulatot sugárzó új pápa árnyképét, aki a szokásos köszöntés és imádság helyett megvilágítás nélkül, puszta árnyként mondja el vádjait, miszerint napjainkban mindannyian megfeledkeztünk Istenről.
Átgondolt stratégiát épít abban a szent meggyőződésben, hogy a régi egyház felélesztése nélkül nem lehet visszavezetni Istenhez a modern kor emberét.
Elődeitől eltérően, ám a régi püspöki hagyományokhoz hűen visszahúzódik a Vatikán falai közé, igyekszik kerülni a nyilvánosságot. Kíméletlen őszinteségével falat von maga köré, titokzatos és megközelíthetetlen mindenki számára. Lenny múlthoz való ragaszkodása gyermekkorához köthető, ugyanis az előzmények lassú feltárása során megtudjuk, hogy mi vezethetett az ifjú pápa ellentmondásos viselkedéséhez. Hippi szülei saját szabadságukért cserébe kolostorba adták fiukat.
A családi kötelék és a biztonságot adó szülői háttér elvesztését, lényegében tehát saját csalódottságát olykor büntetésként ruházza át az egész világra.
XIII. Piusz ellentmondásos személyiség, aki néha saját hitét is megkérdőjelezi, amit a Vatikánt gyóntató Gutierrez bíboros (Javier Cámara) előtt sem rejteget. Önismereti válságát nehezíti, hogy az újonnan szerzett tisztséggel hatalmas nyomás nehezedik rá. A rábízott egyházával karöltve keresi helyét a XXI. században. A történet során környezetével együtt válik egyre érettebbé,
szép lassan kezdi feldolgozni a gyermekkori traumáját, és felnyitja a környezete szemét: a változás szükséges.
Első intézkedése, hogy visszakérje a Washingtonban őrzött pápai hármas koronát, mely feltétel nélküli hatalmát szimbolizálja. Már gyermekkorától kezdve csodák kötődnek nevéhez, szűk környezetében szentként kezdik tisztelni. Feltétel nélküli szeretet lengi körül, miután a hívők is szemtanúi lesznek tetteinek. Bár a sok aranyozott díszítés elvonja a figyelmet a belső problémákról, a szereplők folyamatos hatalmi harcot vívnak egymással.
Sorrentino úgy tekint a vatikáni zárt világ mögé, hogy megóvja annak tisztességét, de kellő humort visz a hétköznapi jelenetekbe.
A focizó apácákat, nutellázó bíborosokat és a Coca-Coláért reklamáló pápát látva egy olyan fantáziavilág épül ki, amely rámutat arra, hogy a szigorú fogadalmakkal élő egyházi vezetők is ugyanolyan emberek, mint mi. A Vatikánban élők hétköznapi pillanatainak megjelenítése kontrasztba kerül a helyszínek grandiózusságával.
Lenny Belardo nyíltan beszél első szerelméről, és a hozzá közeledni próbáló Esther (Ludivine Sagnier) érzelmeit is megértően kezeli. Egyre gyakoribb beszélgetéseik során a nő lelki társa lesz, mit sem törődve a kapcsolatuk miatt kialakult pletykákkal.
A pápát körülvevő erőteljes karakterek figyelemre méltó játéka sem tompítja, hogy Jude Law minden eddiginél jobban éli át a szerepét.
XIII. Piusz bizalmasa, az őt felnevelő Mary nővér (Diane Keaton) megfontolt tanácsaival és feltétel nélküli szeretetével támogatja az önismereti válsággal küzdő pápát, míg a fociért rajongó, a hatalomért küzdő, furfangos Voiello bíboros (Silvio Orlando) eleinte ellensége, ám idővel valódi cinkostársává válik.
Az új pápa főcímében a neonfény árnyékában erotikus táncot lejtő apácákat látunk, és az első évadban csábítóan kikacsintó pápa ennek a szériának a részei elején már a strandon ejti rabul a női szíveket.
Bár a történetvezetés kronologikus elvű, a cselekmény alakulása, hangulata egészen más utakra kalauzol, mint Az ifjú pápa.
Míg Sir John Brannoxot (John Malkovich) III. János Pál néven pápává választják, a kómában fekvő XIII. Piusz körül valóságos kultusz alakul ki. Hívők tömege imádkozik felépüléséért, ráadásul egy fanatikus csoport is kialakulófélben van. Az új pápának nemcsak azzal kell megküzdenie, hogy elfogadják egyházi vezetőként, hanem rengeteg eltitkolt korrupciós ügy, szexuális zaklatás kerül felszínre, ráadásul a terrorizmus veszélye is lesben áll.
Bár érezhető némi hangulatváltás a két évad között, de az ikonikus, festményszerű kompozíciók sora és a szimbolikus jelenetek továbbra is a képernyőhöz szegezik a nézőt.
A sorozat rendkívül széles skálán mozgó zenei aláfestést használ: a klasszikus instrumentálistól egészen a modern elektronikusig minden a látványvilág extremitását szolgálja.
Sorrentino a katolikus egyház megújulásának két lehetséges útját építette fel sorozatában:
a hagyományokhoz való visszatérés vagy a modernizáció segítségével tud-e érvényesülni a katolikus egyház napjainkban? A válasz helyett egy különleges sorozattal gazdagodtunk, amely egyszerre kavar botrányt, miközben magunk és a világ értelmezését segítő gondolatokra késztet.
Az ifjú pápa (The Young Pope), 2016. Alkotó: Paolo Sorrentino. Paolo Sorrentino, Peppe Fiore, Umberto Contarello, Tony Grisoni, Stefano Rulli. Szereplők: Jude Law, Diane Keaton, Silvio Orlando, Scott Shepherd, Ludivine Sagnier, Javier Cámara, Cécile de France. Forgalmazza: HBO.
Az ifjú pápa a Magyar Filmadatbázison.
Az új pápa (The New Pope), 2019–2020. Alkotó: Paolo Sorrentino. Rendezte: Paolo Sorrentino. Írta: Paolo Sorrentino, Stefano Bises, Umberto Contarello. Szereplők: Jude Law, John Malkovich, Cécile de France, Silvio Orlando, Javier Cámara, Ludivine Sagnier, Ulrich Thomsen. Forgalmazza: HBO.
Az új pápa a Magyar Filmadatbázison.