A címadásnak a bűnügyi filmek esetében az átlagnál talán egy fokkal nagyobb tétje van, hiszen e műfajban célszerű már a címmel megalapozni az atmoszférát. John Lee Hancock alkotása esetében ez kifejezetten jól működik. A három Oscar-díjas férfi színésszel forgatott thriller igazi kérdése tulajdonképpen az, hogy ki tud tovább józan maradni, és ennek megfelelően objektíven cselekedni.
Deke Deacon (Denzel Washington), a kiváló nyomozó egy korábbi ügy kudarca után távozik a Los Angeles-i rendőrségtől, és vidéken folytatja munkáját. Évekkel később
egy tárgyi bizonyítékért tér vissza egykori munkahelyére, ahol volt kollégái elismerik ugyan a tudását, de fenntartásokkal fogadják őt.
Tapasztalataira viszont szükség van, mert a városban zajló gyilkosságsorozat elkövetőjének módszerei ugyanolyanok, amelyekkel Deke már találkozott korábban. Fiatal nők tűnnek el és kegyetlen bántalmazásnak esnek áldozatul.
A nyomozást vezető Jim Baxter (Rami Malek), a fiatal, feltörekvő detektív is ellenségesen kezeli kollégáját, de idővel sikerül megtalálniuk a közös hangot, annál is inkább, mert Baxternek is el kell ismernie Deke tehetségét, aki minden részletre kiterjedően képes felidézni a régen történt gyilkosság eseményeit.
A két nyomozó egymást kiegészítve tesz meg mindent az igazság kiderítése érdekében.
Deke számára az eltelt évek nem adtak nyugalmat, szinte állandóan a lezáratlan bűncselekmény eseményei járnak a fejében. Szótlansága mögött hajthatatlanság bújik meg, szinte mániákusan próbálja lezárni régi ügyét, úgy érzi, hogy az áldozatok olyan felelősséget róttak rá, amely élete végéig elkíséri. A két nyomozó fékezhetetlenül kutat a bizonyítékok után. Bár motiváltságuk különböző, tulajdonképpen mindketten megszállottjai az ügynek.
A főhősök mindennapjai lassított felvételnek hatva váltják egymást anélkül, hogy a néző közelebb érezné őket magához. Az előkerülő bizonyítékok is jelentéktelennek tűnnek. A fordulópontot a játékidő felénél becsatlakozó, egyetlen igazán számításba jövő gyanúsított, Albert Sparma (Jared Leto) felbukkanása jelenti, akiről nehéz eldönteni, hogy csak egy elszánt krimirajongó-e, vagy valóban képes lehet gyilkosságok elkövetésére.
A szerelőként dolgozó férfi ráadásul kedvére játszadozik a hatóság képviselőivel.
Manapság már a brutalitás sem elég durva, ezért a filmkészítők gyakran arra törekednek, hogy a lehető legvéresebben mutassanak be gyilkosságokat. Ezért meglepő, ha egy film nem ezzel kívánja elérni a kellő hatást. Az Ördög a részletekben ugyan a jól bevált thrillersémákat használja, de az erőszak ábrázolásában annyira minimalista, hogy szinte nem is érzékelhető a gyilkosságok kegyetlensége. Csupán a zene utal az események súlyosságára, amiből a nyomozás sikerének kényszere is következik.
A film lényegében olyan, mintha bő két évtizeddel ezelőtt ott maradtunk volna a Hetedik vetítése után egy ráadásfilmre. Erre az Ördög a részletekben két ponton is ráerősít: 1990 őszén játszódik, ráadásul a fináléban konkrétan megidézi David Fincher klasszikus thrillerének képsorait.
A forgatókönyv kiszámíthatóságát csak fokozza a szürkés, sápadt képi világ,
amelyet az örökösen sejtelmes, de annál megszokottabb zenével igyekeznek ellensúlyozni. Sajnos hiába, ugyanis Los Angelest mint a bűn városát is láttuk már ennél ijesztőbbnek.
A színészek hozzák a tőlük megszokottat: Denzel Washington olyan sokszor játszott már nyomozót, hogy kevés újat tud hozzátenni korábbi alakításaihoz, mivel a forgatókönyv sem dolgozta ki az általa megformált karakter mélységeit. Rami Malek olyan hatást kelt, mintha kényelmetlen lenne számára az öltöny.
Jared Leto Golden Globe-jelölése azonban nem véletlen: minden rezdülésében azonosul a karakterével,
bár a történet egészében nem tud valódi súlyt adni a figurának. John Lee Hancock rendező számos műfajban kísérletezett már, és sokszor könnyedén tudott kapcsolatot teremteni a nézőkkel. Remekül használja a műfaj hagyományait, és igyekszik azt a neo-noir elemeivel is gazdagítani, de hiába dolgozott legújabb filmjén évekig, ha nem tud lendületet vinni a cselekménybe.
A történet sorra előhoz egy-egy fontosnak vélt apró részletet, azonban nyitott lezárásával ahelyett, hogy igazolná a feltételezett megoldást, további kérdéseket vet fel. Ezzel viszont nem kárpótolja a nézőt a cselekmény sematikusságáért. A film valódi drámája nem a nyomozásban, hanem a karakterek személyes tragédiáiban, illetve a démonjaik elleni harcukban keresendő. Az erkölcsi értelemben vett megoldás fényében szinte feleslegesnek hat a küzdelem, így a történet nézője sem kap igazi elégtételt.
Ördög a részletekben (The Little Things), 2021. Írta és rendezte: John Lee Hancock. Szereplők: Denzel Washington, Rami Malek, Jared Leto, Chris Bauer. Forgalmazza: InterCom.
Az Ördög a részletekben a Magyar Filmadatbázison.