A 2018-ban elnyert Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíj projektjeként 2021. szeptember 1-jén mutatta be újabb könyvét Standovár Júlia. A művész és édesanyja közötti beszélgetések alapján írt tabudöntögető alkotás, A kék melleken túl képanyaga ugyanekkor került közönség elé a budapesti TOBE Galleryben. A fotók, illetve az installációk a könyvtől független, önálló alkotásokként vallanak a szexualitásról.
A Standovár család tagjai közül senki sem foglalkozott vizualitással, Júlia is csak gimnáziumi tanulmányai idején került kapcsolatba a képpel. Hurton Tamás formatervező, grafikus hamar megszerettette vele a rajzolást, Czene Gábor festőművész pedig felkészítette őt a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre.
Standovár Júlia 2013-ban diplomázott az egyetem fotográfia (BA) szakán,
majd elvégezte a New York-i School of Visual Arts Photography, Video and Related Media mesterképzését is. Munkáit a budapesti Ludwig Múzeumban, a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban és a TOBE Galleryben is kiállították már, de a fotográfia iránt fogékony közönség New Yorkban is láthatta képeit, a MoMA Art Photo Book Fair-en, a La Mama Galleriában és a Knockdown Centerben. Jelenleg New York egyik legnépesebb kerületében, Brooklynban él, de gyakran látogat haza Budapestre.

A konceptuális alkotó fotográfiákból és betontárgyakból készült installációi egymást kiegészítve foglalkoznak az emberi kapcsolatokkal. Összeköti őket az alkotások rétegelt gondolatisága, a témakör és a személyes szemszög keveredése az absztrakt mozzanatokkal. A művész kezdetben egy témát járt körbe fotóival, újabban könyvprojekteken dolgozik. Legújabb ilyen munkája A kék melleken túl, az annak képanyagából válogató tárlat fókuszában is a szexualitással összefüggő különféle témakörök (intimitás, együttlét) állnak.
A kötetben az alkotó és édesanyja, Bede Zsuzsanna szexuálpszichológus között zajló őszinte beszélgetésekbe nyerhetünk betekintést.
Ezekben szó esik szexről, szexualitásról és a párkapcsolatokról is. De a leginkább felvilágosító-önismereti könyvként aposztrofálható műben olyan tabutémák is szóba kerülnek, mint a maszturbáció, a szexuális másság vagy a párkapcsolati krízis. A tizenhat fejezetből álló könyvben a közel négy éven át folytatott párbeszédek szerkesztett verzióját olvashatjuk.

A Kék Melleken Túl munkái a szexualitásról, az emberi magatartásokról és intim folyamatokról szólnak, az alkotó mégsem a testet, például önmaga és édesanyja keblét (A Kék melleken túl) helyezi előtérbe. Fotográfiáin, ready made objektjein és beton installációin a fizikum nem válik elsődlegessé,
a lélek egyenrangú szerepet tölt be a testtel.
Standovár Júlia – főként betonból készült objektjein, de néhány fotónyomatán is – briliáns módon rejti el az emberi kapcsolatokra utaló jeleket. Miközben felfedezzük ezeket a kódokat, kirajzolódik személyes érzelmeinket is magába foglaló mentális térképünk. A
Cím nélkül kompozíciójának középpontjában egy kényelmes, zöld huzatú dívány áll, rajta félig látszódó könyvek mellett egy mobiltelefon hever. A nem szakavatott szem szinte nem is veszi észre a készülék kijelzőjén a női feneket ábrázoló fotót, amelynek Standovár látszólag nem is tulajdonít különösebb jelentőséget, miközben képével jelzi, hogy életünk mozgatórugója a háttérben a szexualitás.

Egy másik fotón, a Who Breaks First-ön egy fehér fiók mögötti homályos térből egy női alsótest torzója bontakozik ki függőleges rácsozat mögött. A fotón ott lebeg a kérdés: Ki szakít elsőként? Érdekes alkotások a Dripping Balls Bowls/Squeezer (2018), amelyeken csöpögtetett edényeket, gyümölcsprést (innen a címadás: Squeezer) látunk. Standovár Júlia fotói egyszerre idézik fel gyermekkorunk iszapból csöpögtetett várait, ugyanakkor a konyhai edényeket körbevevő vagy éppen belsejükben végigfolyó gyurmaszerű anyag felnőtt korunk izgató „játékára”, az orgazmusra utal. A fotókon ezt olvashatjuk: „Te miben méred a szexet?”, „Hány orgazmus a normális? Rossz a kérdés!
A jó kérdés: Van orgazmus vagy nincs? A módja, technikája másodlagos”.
Standovár Júlia a humoros oldalát is megmutatja a Majdnem Párizs, majdnem szerelem és a Tökös-ön (2018) című alkotásaival. Az elsőn egy szerelmespár feje búbja látható egy tengerparton, kontúrjaikat szívvé egészítette ki az alkotó, a mögöttük látható bódéra pedig humoros gesztussal odarajzolta az Eiffel-tornyot. A felirat szerint „Almost Paris” (Majdnem Párizs), de csak majdnem, hiszen a helyszín egyáltalán nem stimmel. De vajon abban biztosak lehetünk-e, hogy éppen valódi szerelem bontakozik ki a homokos fövényen? Hiszen a kép másik felirata: „Almost love”.

Az alkotó szerteágazó munkásságának erőssége az emberi interakciók sokféleségének felvillantása. A személyes élményekből, gyakran a családi tapasztalatokból kiinduló anyag általános, áttekintő értelmezést képes nyújtani az emberi kapcsolatokról. Ugyanakkor megőrzi őszinte nyíltságát, kíváncsiságát a világ iránt, amelyet Standovár Júlia a fényképezőgépén keresztül sokszínűnek lát és láttat.
Standovár Júlia A Kék Melleken Túl című tárlata 2021. október 2-ig látogatható a budapesti TOBE Galleryben.
A borítófotó forrása: TOBE Gallery.