Elsőre furcsa döntésnek tűnhet, hogy a Sundance-ről az alkotók által visszavont zombis horror-vígjáték lett az idei Cannes-i Filmfesztivál nyitófilmje, mely a Croisette-en is csak versenyen kívül van jelen.
A japán One Cut of the Dead remake-je a felszínen egy tipikus francia vígjáték, mely ugyan előszeretettel űz gúnyt a filmszakmából, a végére mégis a mozgóképművészet és a csapatmunka erejét ünnepli. Így aztán tökéletesen alkalmas arra, hogy beindítsa a világ egyik legnagyobb filmfesztiválját.
Michel Hazanavicius nagy Cannes-menő: 2011-ben (A némafilmes), 2014-ben (A keresés) és 2017-ben (Godard Mon Amour) is a versenyprogramban szerepelt, ez pedig vélhetően egy újabb érv lehetett Thierry Frémaux fesztiváligazgatónál, mikor az idei nyitófilmen kezdett gondolkodni. Az eredetileg Z címmel készült, az orosz-ukrán háború árnyékában átkeresztelt Coupez! (a felvétel végét jelentő „Ennyi!” felkiáltás franciául) duplán megtekeri a film a filmben felállást. Igaz, ez önmagában nem Hazanaviciusék érdeme,
a francia változat ugyanis kimondottan hűséges marad a japán eredetihez,
még a szereplők jelmezei is emlékeztetnek a One Cut of the Dead-ben látottakra. A francia alkotók a remake-kultúrára reflektálva csavartak még egyet az eredeti recepten: a filmbéli főhősök egy japán zombis horror feldolgozását készítik, mely egyértelmű utalás a Coupez! és a One Cut of the Dead közötti kapcsolatra. Érthető, hogy Hazanaviciusék nem sokat bolygatták, inkább csak színesítették az eredeti narratív struktúrát, az ugyanis önmagában bravúros.

A mű első harmada egyetlen, több mint 30 percig tartó beállítás, mely rögtön a mélyvízbe löki a nézőt. Azonnal két metaszinttel tévedünk lejjebb, hiszen egy nagyon bizarr és ügyetlen egysnittes zombifilm kezdődik, ami arról szól, hogy egy nagyon bizarr és ügyetlen zombifilm forgatásán a helyszínen egykor zajló emberkísérletek hozadékaként valóban kitör az élőhalott-apokalipszis.
A Coupez! trükkje, hogy a klasszikus metafilmekkel szemben először magát a fikciós alkotáson belül születő művet kapjuk az arcunkba
bármiféle kommentár nélkül, majd a következő két fejezet magyarázza meg és árnyalja azt, amit az elején láttunk. A második szerkezeti egység a próbafolyamatról szól. Lényegében itt válik egyértelművé az is, hogy a Coupez! főhőse a botcsinálta rendező, Rémi (Romain Duris), aki japán megrendelésre készíti a Z című trash zombihorrort egy streamingszolgáltató számára, méghozzá úgy, hogy a végeredményt élőben közvetítik majd a platformon.

Rémi nem épp egy A-kategóriás művész, gagyi reklámokat gyárt a gyorsan-olcsón-hatékonyan elvek mentén feleségével közösen (akit Hazanavicius felesége és állandó alkotótársa, Bérénice Bejo alakít, csak hogy még metább legyen a helyzet).
A főhősnek a filmkészítéshez való hozzáállása adja a Coupez! tétjét: a könnyű pénzszerzésnek induló projekt hamar rémálommá válik,
ez pedig felébreszti a kispályás iparos Rémiben az alkotói ambíciókat. Ebbe az irányba tereli a főhőst a cinefil tinédzser lányához fűződő viszonya is (akit egyébként Hazanavicius lánya, Simone Hazanavicius alakít, csak hogy a metábbnál is metább legyen a felállás). A filmben jól működik a lánya elismerésére vágyó alkotó őrlődése, amit Hazanavicius eleinte nem tol a néző arcába, viszont ügyesen futtatja ki az utolsó harmadot képező forgatás nagyjelenetét a Rémi és Romy közötti kapcsolat elmélyülésére. A tarantinós pólóban feszítő, fiatalos gondolkodású Romy nemcsak apját motiválja, de saját alkotói ambíciót is kiéli, így az ő karaktere is árnyaltabbá válik.
A Coupez! elsősorban helyzetkomikummal operál, aminek egyedi ízt ad, hogy az első felvonásban látott furcsaságok nagy része az utolsó, a forgatás kulisszái mögé tekintő harmadban kerül kontextusba, tehát késleltetett a poénok csattanója. Hazanavicius biztos kézzel adaptálja a francia filmgyártás közegébe a sztorit,
a kulturális átültetés pedig gazdagítja az anyagot:
a japán producer például ragaszkodik ahhoz, hogy megtartsák a karakterek eredeti nevét, így a francia színészek a félórás első snittben Csinacunak meg Higurasinak szólítják egymást. Szintén kap egy kultúrspecifikus gellert, amikor három színész percekig a „Ça va?” kérdést ismételgeti egymásnak. A Coupez! szórakoztató és önreflexív vígjáték, mely ugyan kissé kilóg a tipikus Cannes-i nyitófilmek sorából (hiszen még altesti poénkodás is van benne), mégis meglepően jól működött a Croisette-en az idén a teljes újraindulás jegyében zajló fesztiválon.
Coupez! (Végső vágás), 2022. Rendezte: Michel Hazanavicius. Írta: Michel Hazanavicius, Ueda Sinicsiro, Vada Rjoicsi. Szereplők: Romain Duris, Bérénice Bejo, Grégory Gadebois, Finnegan Oldfield. 75. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztviál, 1. nap.
A Coupez! a Magyar Filmadatbázison.